بورس تهران معاملات دومین ماه از سال را با رشد ۴۳ درصدی شاخص کل به پایان رساند. به این ترتیب دماسنج تالار شیشه‌ای در این ماه ۲۹۶ کانال را پشت سر گذاشت و برای چند روزی نیز بر فراز سوپر کانال یک میلیون واحد ایستاد تا عنوان بهترین ماه نیم قرن فعالیت بازار سهام را به اردیبهشت۹۹ اختصاص پیدا کند.

ماه تاریخی بورس تهران/ ۴۳ درصد سود در یک ماه

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران معاملات دومین ماه از سال را با رشد ۴۳ درصدی شاخص کل به پایان رساند. به این ترتیب دماسنج تالار شیشه‌ای در این ماه ۲۹۶ کانال را پشت سر گذاشت و برای چند روزی نیز بر فراز سوپر کانال یک میلیون واحد ایستاد تا عنوان بهترین ماه نیم قرن فعالیت بازار سهام را به اردیبهشت۹۹ اختصاص پیدا کند. علاوه بر رشد شاخص کل که بهترین ماه تاریخ بورس را رقم زد، ارزش معاملات خرد هم از رقم بی‌سابقه و عجیب ۱۸هزار میلیارد تومان فراتر رفت تا رکرودی دیگر در این ماه ثبت شود. در این میان شاهد چرخش معنادار تقاضا به سمت شرکت‌های بزرگ کالایی بودیم. شرایطی که از اواخر فروردین ماه آغاز شده بود و در اردیبهشت شکلی جدی‌تر به خود گرفت. این مهم سبب فاصله معنادار دو شاخص اصلی بازار سهام شد. از این رو در برابر صعود ۴۳ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن به رشد ۳۵ درصدی بسنده کرد. این در حالی است که شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد حدود ۴۹ درصدی در اردیبهشت ماه همراه شد.

برخی این آرایش در توزیع نقدینگی بین صنایع بورسی را ماحصل ایجاد یک تصور عمومی در بازار سهام نسبت به جاماندگی سهام کالایی قلمداد می‌کنند. حال این اصل جاماندگی بهانه‌ای شده تا شاهد شتاب رشد قیمتی سهام کامودیتی‌محور بازار و ورود خیل گسترده نقدینگی به سهام مذکور باشیم. ضمن آنکه نقش دولت در سهام شرکت‌های غیردولتی که عمدتا در زمره گروه‌های بزرگ بازار قرار می‌گیرند، سبب شده تا بورس‌بازان با تصور واگذاری سهام مذکور در قیمت‌های بالاتر خریدار این شرکت‌ها شوند. در این میان با توجه به نققش بیش از ۶۰درصدی صنایع کامودیتی‌محور از ارزش کل بازار، شاخص کل سهام نیز در این ماه به رکودی تاریخی دست یافت.

بورس اردیبهشت از دریچه صنایع

بر اساس آمار در دست، در دومین ماه بهار از ۳۹ صنعت بورسی ۳۸ گروه با رشد میانگین قیمت‌ها همراه شدند و تنها یک گروه با افت شاخص صنعت خود مواجه شد. بیشترین رشد شاخص صنعت به میزان ۱۲۲ درصد در این ماه  به گروه خودرو و ساخت قطعات رسید. این صنعت در حال حاضر ۵ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارد. این گروه رشد شاخص صنعت خود در ماه مورد بررسی را مرهون بازگشایی دو غول‌ خودروسازش بود.

گروه‌های بزرگ بازار نیز همانطور که اشاره شد در این ماه خوش درخشیدند. از این رو رتبه چهارم بیشترین درصد بازدهی ماهانه از آن نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی شد. هر چند در روزهای پایانی این ماه انتشار گزارش‌های ضعیف و کمتر از انتظار پالایشی‌ها رشد قیمت یک ماهه این گروه را محدود کرد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی تاثیر بسیار جدی بر سودآوری شرکت‌های این مجموعه به جا گذاشته است. به بیان دقیق‌تر، کاهش معنادار حاشیه سود ریالی پالایشگاه‌ها در کنار افت ارزش موجودی این شرکت‌ها سودآوری تولیدکنندگان فرآورده‌های اصلی این صنعت را محدود کرده است. پالایشی‌ها سهمی ۶.۲ درصدی از کل ارزش بازار را در اختیار دارند.

بازار ۳ میلیون میلیارد تومانی

با پایان اردیبهشت ماه، بازدهی شاخص کل از ابتدای سال تاکنون (۴۰ روز معاملاتی) از ۹۲ درصد فراتر رفت که سریع‌ترین و فراگیرترین صعود تاریخ بورس تهران بود. این جهش به معنی بازدهی ۶/۱ درصدی مجموع ارزش شرکت‌های بورسی در مقیاس روزانه (نرخ بهره مرکب روزانه) است. در این راستا در همان روزهای ابتدایی اردیبهشت ۹۹، ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران از مرز ۳ میلیون میلیارد تومان عبور کرد و در آخرین روز این ماه به ۷/۳ میلیون میلیارد تومان رسید.

میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام نیز با رشد بیش از ۸۱ درصدی در مقیاس ماهانه به حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. این رقم قابل تامل ارزش معاملات خرد در بازار سهام کشور سهم حدود ۴۲‌ده‌هزارم (۰.۰۰۴۲ یا ۴۲۰۰ سهم در میلیون) از کل نقدینگی کشور دارد.

ساعت ۲۴ آخرین فرصت پذیره‌نویسی صندوق های ETF

وزارت اقتصاد طی اطلاعیه ای با توجه به استقبال مردم از واگذاری واحد های صندوق واسطه گری مالی یکم (etf)، مهلت خرید واحد های این صندوق را تا ساعت ۲۴ روز امروز (پنجشنبه یک خرداد) تمدید کرد.

بنابر این گزارش، پیش از این، چهارشنبه به عنوان پایان مهلت پذیره نویسی واحد های صندوق واسطه گری مالی یکم (etf)، اعلام شده بود.

گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی، از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۹۹ باقیمانده سهام دولت در سه بانک صادرات، تجارت و ملت و دو شرکت بیمه البرز و اتکائی امین را از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم (etf) در حال  عرضه دارد.

بر اساس این گزارش، حداکثر مبلغ پذیره‏ نویسی واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم برای هر ایرانی دو میلیون تومان و حداقل ده هزار تومان است.

در این میان مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران با تاکید بر اینکه سفارش های ثبت شده "دارایکم" انجام می شود، اظهار کرد: اینکه مشتریان صندوق واسطه گری مالی دولت(دارا یکم) پس از ثبت سفارش های خود در نرم افزارهای کارگزاری با پیام حذف یا عدم مَچ این اردرها مواجه شوند، به معنای لغو سفارش نیست. 

روح الله دهقان با استناد به نخستین اطلاعیه در خصوص عرضه صندوق واسطه گری مالی دولت که از ابتدای فراخوان مذکور منتشر شده بود گفت: بر اساس این اطلاعیه و پیام ناظر و طبق توافق انجام شده بین بورس تهران و شرکت های نرم افزاری، سفارش های دارا یکم در پایان روز کاری از نظر سیستمی لغو می شوند و سامانه برای سفارش گیری روز بعد آماده می شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته،  سفارش های هر روز این نماد پس از پایان روز کاری به دیتابیس دیگری منتقل می شود و در نهایت مقدار تجمیع شده سفارش ها پس از پایان مهلت پذیره نویسی به شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام و در آنجا تخصیص داده می شود و این امر به دلیل رعایت سقف خرید ۲ میلیون تومانی برای هر کد ملی است.

مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران ، درخصوص  عدم برداشت مبلغ دارا یکم از حساب های بورسی هم  گفت: به دلیل عدم یکپارچگی و وصل نبودن سیستم های سفارش گیری و انجام خرید این صندوق به یکدیگر، پول این سفارش مشتریان در حساب های بورسی بلوکه خواهد بود و امکان برداشت نخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.