متولیان معادن کرومیت و فعالان بخش خصوصی حوزه معدن خراسان رضوی در نشست اعضای کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی مشهد خواستار کاهش حقوق دولتی و عوارض صادراتی شدند.

کروم‌کاران خراسان رضوی خواستار کاهش عوارض صادراتی و حقوق دولتی شدند

به گزارش قدس آنلاین، مدیرعامل شرکت معدنی "کروم کاران شرق سبزوار" در این نشست گفت: نزدیک ۲ ماه است که به دلیل شیوع کرونا کار خود را تعطیل کرده‌ایم و فکر نمی‌کنم بیشتر از ۱۰ درصد معادن کرومیت استان با وجود مشکلات کنونی و بخشنامه‌هایی که صادر شده است، بتوانند فعال بمانند.

مصطفی مالداری افزود: تصمیمات و بخشنامه‌هایی که دولت درباره حقوق دولتی، صادرات، عوارض صادراتی و مواردی از این دست صادر کرده، دست و پای معدنکاران را بسته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ نرخ ارز افزایش بسیار داشت و کارشناسان بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت، حقوق دولتی معدن‌های کرومیت را براساس نرخ دلار آن سال ابلاغ کردند و آن نرخ تا امروز همچنان پابرجاست در حالی که نرخ دلار نوسان بسیار داشته است.

مدیرعامل شرکت معدنی "کروم کاران شرق سبزوار" گفت: پارسال متوسط قیمت کرومیت در کشور ۱۱ تا ۱۲ میلیون ریال بود در حالی که حقوق دولتی درخواست شده از معدنکاران با این رقم سنخیتی نداشت و بیشتر بود.

وی با اشاره به مشکلات صادراتی بخش کرومیت افزود: بوروکراسی اداری برای صادرات مواد معدنی در سال ۱۳۹۸ ایجاد شد که هزینه‌های بسیار برای معدن‌داران به دنبال داشت، ما معدنکاریم و صادرکننده نیستیم با این حال مشخص نیست چرا بر لزوم صادرات مواد معدنی توسط معدن‌داران تاکید می‌شود.

مالداری ادامه داد: سالانه ۳۵۰ هزار تن کرومیت از ایران صادر می‌شود که سال گذشته عوارض ۲۵ درصدی برای آن اعمال شد، این امر به این معناست که یک چهارم قیمت کرومیتی که قرار است صادر شود، باید به عنوان عوارض پرداخت شود، این هزینه از جیب معدنکار انجام می‌گیرد و با این شرایط توجیهی برای ادامه کار وجود ندارد.

بهره‌بردار معدن کرومیت نورآباد نیز در این نشست گفت: کرومیت با دیگر مواد معدنی متفاوت است، استخراج آن بسیار سخت و هزینه بر است، مواد معدنی کرومیت پیش از این در سطح بود ولی اکنون در عمق قرار گرفته و کار استخراج را سخت کرده است، از سوی دیگر هزینه‌ها به شدت افزایش یافته است.

علیرضا سبقتی افزود: هزینه‌ها به قیمت دلار برای معدنکاران کرومیت محاسبه می‌شود اما در فروش کرومیت این قیمت اعمال نمی‌گردد.

وی ادامه داد: مقوله مس و آهن با کرومیت متفاوت است اما اینکه عوارض صادراتی یکسان با آنها برای کرومیت در نظر گرفته شود، برای این بخش مناسب نیست و ضرر بسیار به کرومیت کاران تحمیل کرده است.

سبقتی با اشاره به حقوق دولتی سالانه معادن گفت: مبالغ هنگفتی به عنوان حقوق دولتی ابلاغ می‌شود که ما در دو سه سال اخیر نتوانستیم بپردازیم و با این شرایط باید کار را تعطیل کنیم و کارگرانمان بیکار شوند.

رییس هیات مدیره شرکت پارت گوال نیز در این نشست گفت: ۵۰ درصد تولیدات کرومیت ایران باید صادر شود اما جایگاه کشور ما در صادرات کرومیت در جهان ضعیف است.

مهدی شریفی افزود: تعدادی از معادن کرومیت بیش از ظرفیت پروانه بهره‌برداری خود تولید می‌­کنند و گروهی نیز کمتر از این میزان تولید دارند، در واقع ۵۰ درصد کروم کشور توسط یک شرکت معدنی تولید می‌شود.

رییس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: قیمت کرومیت در سال ۹۷ از سوی وزارتخانه ابلاغ و مقرر شد هفت درصد از این مبلغ به عنوان حقوق دولتی محاسبه شود.

محمد توکلی افزود: حقوق دولتی معادن در سال ۱۳۹۸ براساس حقوق دولتی سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته شد اما هفت درصد قیمت فروش در این حقوق دولتی متفاوت است.

وی ادامه داد: معادن کرومیت خراسان رضوی با معادن مشابه در استان‌های دیگر متفاوت است زیرا مواد مضر بیشتری دارد، اعتراض معدنکاران کرومیت استان در خصوص حقوق دولتی و عدم تناسب آن با سختی کار را می‌پذیریم.

رییس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مشکلات مربوط به صادرات و عوارض صادراتی معادن کرومیت باید از طریق تشکل‌های بخش خصوصی پیگیری شود و در این زمینه از دولت مطالبه کنند.

وی افزود: اگر مستنداتی ارائه شود که قیمت کرومیت در استان خراسان رضوی با توجه به آنالیزهای موجود، چه میزان است، شاید بتوان در اصلاح هفت درصد قیمت فروش در حقوق دولتی اقداماتی در استان انجام داد.

توکلی ادامه داد: واردات ماشین آلات دست دوم تا ۱۰ سال ساخت بدون تعرفه توسط معادن که از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است، می‌تواند در کاهش هزینه‌های معادن کرومیت اثرگذار باشد.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: معدنکاران کرومیت بخش رنج دیده و پُرتلاشی هستند و کرومیت هم ماده‌ای استراتژیک محسوب می‌شود و از این نظر، باید راهکاریی پیش‌بینی شود که تسهیل‌گری حداکثری در این بخش محقق گردد.

حسین احمدی سلیمانی افزود: مشکل اصلی کرومیت کاران خراسان رضوی در این حوزه این است که توان کاهش قیمت تمام شده محصولات خود را ندارند و این امر در قدرت رقابت آنان اثرگذار است، همچنین پرداخت هفت یا ۱۰ درصدی عوارض صادراتی برای این حوزه دشوار است.

وی ادامه داد: شرکت‌های خصولتی در بخش سنگان خواف طی سال گذشته هفت میلیارد تا ۳۰ میلیارد ریال سود داشتند، به نظر می‌رسد باید از شرکت‌های معدنی سنگان حقوق دولتی بیشتری گرفته شود و در مقابل با گرفتن حقوق دولتی کمتر از معادن کرومیت به کاهش هزینه‌های آنها کمک شود.

سلیمانی افزود: ایجاد عدالت در دریافت حقوق دولتی از معادن خراسان رضوی می‌تواند منجر به توانمندسازی همه معادن استان شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.