مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: حداقل ۳۰درصد از جاده های اصلی استان فرسوده و نیاز به مرمت دارنداز این رو با افزایش اعتبار در این زمینه باید مانع از خسارت بیشتر به جاده ها به عنوان یک ثروت ملی شد.

آماده باش کامل  راهداری خراسان رضوی در تعطیلات عید سعید فطر/فرسوده بودن ۳۰درصد جاده های اصلی استان /نیاز به افزایش منابع راهداری

ابراهیم نصری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: افزایش ترافیک در راه های خراسان رضوی در عید سعید فطر و هفته پیش رو دور از انتظار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اکیپ های راهداری در سطح استان به حالت آماده باش و در آمادگی کامل هستند و نظارت بر جاده های استان نیز به صورت شبانه روزی انجام می شود و اگر مسافران با هرگونه  مشکل و محدودیتی در جاده ها مواجه شدند از طریق تماس با سامانه ۱۴۱موارد را اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: انتظار می رود پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد نیز پس از ۳ماه که به دلیل شیوع ویروس کرونا از رونق چندانی برخوردار نبود به تدریج به وضعیت عادی خود با لحاظ دستور العمل های بهداشتی برگردد و ورود مسافر از این پایانه به استان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: تهیه بلیط در این پایانه به صورت الکترونیکی و غیر حضوری خواهد بود و در محل پایانه نیز ابزارهای لازم برای تهیه بلیط از این روش تدارک دیده شده است  اما افرادی که به هر دلیلی موفق به تهیه بلیط به صورت الکترونیکی نشوند قادر خواهند بود نیم ساعت قبل از حرکت اتوبوس و در صورتی که ظرفیت آن تکمیل نشده باشد از طریق حضوری و دفاتر صدور مرکزی  که در این پایانه مستقر هستند بلیط خود را تهیه کنند.  

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی بیان داشت: بر اثر سیل و بارندگی های ابتدای سال خسارت زیادی به راه های روستایی استان از جمله کلات و درگز وارد شده است، به طوری که مثلا این خسارت به راه های روستایی شهرستان کلات بالغ بر ۵میلیارد تومان برآورد شده است .

نصری افزود: نیاز به استقرار  ابنیه و کارگاه های فنی در مسیرهای بحران زا استان است تا با وقوع هر گونه سیلی مسیر تردد مردم مسدود نشود. از سال گذشته تاکنون بالغ بر ۳میلیارد تومان باکس یا به عبارتی پل های آماده از ۱ تا ۳ متری برای استان خریداری شده است تا در مسیرهایی که دچار سیل و تخریب می شوند استفاده شوند که این موضوع سرعت کار را بسیار افزایش می دهند .

وی ادامه داد: اگر ۱۰میلیارد تومان منابع برای راهداری استان در سال جاری تامین شود قادر خواهیم بود تا ۴۰درصد آب راه هایی که در زمان سیل باعث انسداد راه از ۱ تا چند ساعت می شوند را برای همیشه ترمیم کنیم. انتظار می رود با تامین منابع در یک فرایند زمانی ۳ ساله، آب راه هایی که منجر به انسداد جاده های استان می شوند را به پل تبدیل کنیم تا مشکلات کمتری در این زمینه رخ دهد.      

نصری تصریح کرد: از آنجا که اعتبارات لازم برای ترمیم و بازسازی راه های استان تخصیص پیدا نکرده است حداقل ۳۰درصد از جاده های اصلی استان فرسوده و نیاز به مرمت دارند . از طرفی برخی از راه های استان به دلیل خسارت ناشی از سیل و بارندگی های ابتدای سال جاری دچار خسارت شده اند که با تلاش نیروهای راهداری مشکلات آنها بر طرف شده و در برخی موارد روکش اسفالت آنها انجام شده است.

وی با اشاره به محدودیت منابع راهداری استان اظهار کرد: به دلیل کاهش منابع امکان آسفالت دولایه و گرم وجود ندارد و در حال حاضر یک کیلومتر لایه ۳تا۵سانتی متر آسفالت  حدود ۶۰۰میلیون تومان هزینه در بردارد. از طرفی  مجوز  برگزاری مناقصه با مبلغ در حدود ۱۵۰میلیارد تومان گرفته شده است تا از طریق آن ترمیم راه های شریانی استان از جمله مشهد به سمت تربت حیدریه، مشهد به سمت نیشابور و سبزوار و  مشهد به سمت قوچان تا پایان سال انجام شود.  

نصری با اشاره به اینکه لایروبی جاده ها و همچنین افزایش پل ها و ارتقائ دهنه آنها در دستور کار راهداری استان قرار داده شده است، افزود: در زمان ساخت یک جاده ابتدا دوره و مسیر آبی آن منطقه را برای یک بازه زمانی ۳۰ تا ۵۰ساله مورد بررسی قرار می دهند اما جهت جاده به دلیل برخی از ساخت و سازها و یا وجود معادن در مسیر های بالادستی تغییر داده می شود که مثلا برای شهرستانی مانند داورزن در این موضوع باعث ابگرفتگی این جاده در سال گذشته و همچنین امسال شد.

وی در مورد میزان رضایت شخصی از جاده های استان به عنوان یک شهروند نیز گفت: بر اساس منابع محدودی که در اختیار داریم که بیشتر آنها اسناد خزانه که دارای بازه زمانی ۲ ساله هستند و برای واگذاری پروژه ها به پیمانکاران باتوجه به شرایط حاکم بر بازار محدودیت هایی را ایجاد می کند وضعیت راه های استان مطلوب و رضایت بخش است اما اگر منابع ما بیشتر از وضعیت فعلی بودند به هیچ وجه وضعیت راه های استان مورد پذیرش قرار نمی گرفت.

نصری بابیان اینکه به جاده ها به عنوان یک ثروت ملی باید نگاه شود، افزود: اعتبارات راهداری استان باید طی ۲سال اینده افزایش پیدا کنند تا مانع از ایجاد خسارت بیشتر به سرمایه گذاری که برای جاده های استان صورت گرفته است شد،  زیرا هر سالی که نگهداری جاده ها به تاخیر منجر شود سال بعد هم درصد تخریب بیشتر خواهد شد و هم هزینه ها به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد زیرا تردد در جاده های اصلی استان نسبت به چند سال گذشته ۲ برابر شده است.    

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.