۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 705662

 ترتیل‌خوانی آیات کلام‌الله وحی در ماه میهمانی حق تعالی آن هم در کنار مضجع منور امام رئوف(ع)، آرزوی هر قاری قرآن کریم است. امسال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، شرایط حضور بیش از ‌۵۰ نفر از استادان، قاریان بین‌المللی و مرتلین دارای مجوز قرائت ترتیل از شورای عالی قرآن در سه نوبت صبح، ظهر و عصر برای حضور در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم در رواق دارالولایه و ایوان مقصوره صحن گوهرشاد حرم امام رئوف(ع) فراهم شده است.

صفای سحرهای قرآنی

قدس آنلاین: ترتیل‌خوانی آیات کلام‌الله وحی در ماه میهمانی حق تعالی آن هم در کنار مضجع منور امام رئوف(ع)، آرزوی هر قاری قرآن کریم است. امسال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، شرایط حضور بیش از ‌۵۰ نفر از استادان، قاریان بین‌المللی و مرتلین دارای مجوز قرائت ترتیل از شورای عالی قرآن در سه نوبت صبح، ظهر و عصر برای حضور در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم در رواق دارالولایه و ایوان مقصوره صحن گوهرشاد حرم امام رئوف(ع) فراهم شده است.

اما با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای زیارت به سبب شیوع ویروس کرونا در حرم رضوی، قاریان در این مراسم معنوی بدون حضور زائران پای رحل قرآن کریم زانو می‌زنند و چشم بر آیات نورانی می‌دوزند تا از طریق ارتباط زنده تصویری، سفیر انتقال زیبایی کلام خداوند تبارک و تعالی به بندگان تشنه معارف قرآنی باشند.

در همین راستا در جمع باصفای قاریان مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم حرم مطهر رضوی حضور پیدا می‌کنیم و با آن‌ها درباره حال و هوای تلاوت قرآن کریم در حرم مطهر رضوی و ماه مبارک رمضان به گفت‌وگو می‌پردازیم که در ادامه ماحصل این همکلامی را می‌خوانید.

همخوانی ملائکه با مرتلین حرم علی‌بن موسی‌الرضا(ع)

هاشم روغنی، استاد و قاری بین‌المللی قرآن کریم است که ۳۵ سال توفیق نوکری و خدمت در بارگاه حضرت رضا(ع) را دارد. او فضای مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم در رواق دارالولایه را غریبانه توصیف و بیان می‌کند: «اکنون که در ماه مبارک رمضان در این مکان مقدس، آیات وحی را می‌خوانم، احساس می‌کنم ملائکه در این محیط بهشتی آیات قرآن کریم را همراه با من همخوانی و نجوا می‌کنند». خادم قرآنی امام رئوف(ع) ادامه می‌دهد: «تحمل فضای خلوت و حزن‌انگیزه حرم امن الهی بسیار دردناک است. چون هر ساله در ماه مبارک رمضان جُنب و جوش، حرارت، ارادت، اشک، ناله و لبخند زائران و مجاوران را در صحن و رواق‌های حرم مطهر مشاهده می‌کردم ولی حالا همه‌اش سکوت رواق‌ها و خلوتی صحن‌هاست». وی از امام رضا(ع) درخواست می‌کند همه عاشقان و دوستداران اهل ‌بیت(ع) را زیر سایه خود از شر شیاطین انس و جن و نفس اَماره حفظ فرماید و ان‌شاءالله درهای حرم رضوی به زودی با عافیت، تندرستی و رفع بلا به روی زائران و مجاوران گشوده شود.

غم نشسته غربت در صحن و سرای رضوی

سیدحامد حسینی، مؤذن و قاری جوان حرم مطهر رضوی است که هفت سال در لباس خادمی حضرت رضا(ع) به عشق اینکه روزی امام رئوف(ع) نگاهش کند و شفاعتش فرماید، از عمق وجود به تلاوت آیات وحی در حرم مطهر رضوی می‌پردازد و از اینکه افتخار حضور در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم در حرم امام هشتم(ع) آن هم در ماه رمضان با عنایت رئوف اهل ‌بیت(ع) نصیبش شده روحش سرشار از شادمانی است. وی نگاهش را به آینه‌کاری‌ها در محیط پرسکوت رواق دارالولایه می‌دوزد و با صدایی غم‌آلود، سال جاری را سالی استثنایی بیان می‌کند و می‌گوید: «هر ساله در ماه مبارک، رواق‌ها و صحن‌های این قطعه از بهشت الهی مملو از زائران و دلدادگان به حضرت رضا(ع) و مشتاقان قرائت آیات کلام‌الله وحی بود اما امسال جای خالی زائران در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم خیلی ملموس است. ولی دلمان خوش است که از طریق ارتباط زنده، قلب و دل مردم را به کلام‌الله وحی و حضرت شمس‌الشموس(ع) وصل می‌کنیم و امیدوارم حضرت رضا(ع) دستی بر سر ما بکشد تا عاقبت به خیر شویم».

تلاوت کلام‌الله وحی در خنکای نسیم بهشتی

تلاوت آیات ملکوتی قرآن کریم در رواق دارالولایه حرم مطهر رضوی و مجاورت مضجع شریف حضرت رضا(ع) بسیار باشکوه است. اینجا می‌توان خنکای نسیم بهشتی را با تمام وجود احساس کرد و عبادت در و دیوار این مکان مقدس را با حق تعالی، به چشم و گوش بصیر دید و شنید. نجوای ملکوتی قاریان در گرداگرد این رواق زیبا و سرشار از عطر رضوی می‌پیچد تا قلب هر موجود زنده‌ای را مملو از عشق، محبت و دلدادگی به خالق ‌کند و هر لحظه در این مکان قدسی، روح به واسطه فطرت پاک انسان آماده‌ پرواز به ملکوت اعلا ‌شود.

تبلور نور آیات الهی در قطعه‌ای بهشت

ابوالفضل چمنی یکی دیگر از خادمان قرآنی حرم حضرت امام رضا(ع) است که در ماه بهار در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم در ایوان مقصوره صحن گوهرشاد حرم مطهر رضوی به تلاوت آیات کلام‌الله وحی می‌پردازد. قاری و مؤذن حرم مطهر رضوی ضمن توصیف کبوتران بارگاه منور رضوی در صحن و سرای مسجد گوهرشاد که هر گوشه و کنار در غم و غربت حضرت دوست نشسته‌اند، با بیان اینکه تلاوت آیات نورانی قرآن کریم در این صحن باشکوه، فضای صحن را متبلور از نور الهی می‌کند، می‌افزاید: «معتقدم روح آیات الهی که قرائت می‌کنم بر در و دیوار این صحن و سرای ملکوتی می‌نشیند و غم غربت را از این فضای نورانی می‌کاهد». چمنی که ۳۵ سال است در وادی قرآن کریم قدم برمی‌دارد و نعمت قرآن رفیق و همراهش بوده، با صدایی حُزن‌آلود می‌گوید: تاکنون حرم رضوی به خصوص صحن گوهرشاد را بدون زائر و مجاور ندیده‌ام. امیدوارم با لطف خداوند و عنایت حضرت رضا(ع) به زودی با بازگشایی حرم مطهر رضوی و حضور زائران و مجاوران امام رئوف(ع) در این بارگاه قدسی، گرد و غبار غربت این بارگاه ملکوتی زدوده شود و از این پس قدردان این نعمت الهی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.