این شب‌ها، وقتی زنگ در خانه ساکنان محله‌های حاشیه شهر به صدا درمی‌آید، غریبه‌ای آشنا از پشت در می‌گوید: «از حرم مطهر رضوی خدمت رسیدیم، بفرمایید غذای متبرک حضرت رضا(ع)» و چه دل‌هایی که آسمانی می‌شود ....

سر سفره آسمان

قدس آنلاین: امشب قرعه احسان و کرم به نام این کوی و محله افتاده؛ بولوار شاهنامه. شاید مشهدی‌ها نام این منطقه را شنیده باشند، ولی کمتر از حال و اوضاع ساکنان این مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد مطلع باشند. اما خادمان این بارگاه ملکوتی در دل شب‌های ماه ضیافت الهی با تحفه‌ای متبرک و البته قابل‌دار از سوی امام رئوف بر در این خانه‌ها حاضر می‌شوند و به این بهانه متبرک، جویای احوال مردم می‌شوند.

اما برای ساکنان این محله‌های بی‌خبری، پاسی از شب گذشته، خبر حضور جمعی از خادمان حرم مطهر پشت در منزلشان باورپذیر نیست. در را باز می‌کنند ولی هنوز بهت و حیرت در چهره و کلماتشان پیداست و باز ناباورانه می‌پرسند: «چیزی شده؛ شما با چه کسی کار دارید؟!». دوباره در جواب می‌شنوند که «از حرم مطهر رضوی آمده‌ایم و...» و همچنان در کمال تعجب طول و عرض کوچه و نام و نشان این میهمانان سرزده را جست‌وجو می‌کنند.

یک سحر نورانی

برایشان باورش سخت است، وقتی از زیارت در روز روشن جدا افتاده‌اند، چطور در این نیمه شب تاریک ماه رمضان، خود خادمان به در منزلشان آمده‎اند. و از آن عجیب‌تر، آن‎ها را میهمان سفره سحری حضرت رضا(ع) کرده‌اند. همین که این خیال، کمی در نظرشان رنگ واقعیت می‌گیرد، شور و اشتیاق همه وجودشان را می‌گیرد و از شادی در پوست خود نمی‌گنجند. مسن‌ترها بیشتر منقلب و خوشحال می‎شوند. دعاگوی خادمان هستند: «خدا خیرتان دهد که به یاد ما فقرا هم بودید. خدا کند که دوباره حرم باز شود و عمر ما به دیدار مجدد آقایمان کفاف بدهد».

کم‌کم چراغ خانه‌ها یکی پس از دیگری روشن می‌شود و کوچه با حضور خادمان در کنار مردم محله گرم‌تر و پر جنب و جوش‌تر می‌شود. حالا دیگر به نظر نمی‌رسد نیمه شب است و این سوی شهر خبری از خلوتی و خاموشی و بی‌خبری نیست.

در این میان، حال و هوای خادمیاران هم دست کمی از این مشتاقان پرشور ندارد. با حالِ خوشِ همشهریان خود شاد و گاه از این خشنودی، چشمی‌تر می‌کنند. زمانی برای پذیرفتن دعوت و میهمان شدن ندارند، ولی به قدر لیوان شربتی با آن‌ها همراهی می‌کنند و هیچ کس را ناامید و دلشکسته رها نمی‌کنند. گاه سمت حرم دستی به دعا و توسل به ساحت نورانی حضرت رضا(ع) بالا می‎برند و قدرشناسی آن‌ها را به پاسخ امام رئوف وعده می‌دهند. این مشی و منشی است که از امام مهربان این حرم آموخته‌اند.

چند لقمه به نیت تبرک

محمد محمودزاده، نماینده دفتر نمایندگی آستان قدس در استان خراسان رضوی به کیفیت این طرح اطعام شبانه می‌پردازد و می‌گوید: از تاریخ چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۰ هر شب با حضور ۱۰ تا ۱۵ تن از خادمیاران رضوی، ۵۰۰ وعده غذای متبرک حضرت رضا(ع) از مهمانسرای حرم مطهر رضوی به مقصد منازل نیازمندان حاشیه شهر مشهد حمل می‌شود.

وی اضافه می‌کند: هر شب یک محله از بین کم بضاعت‌ترین مناطق شهر انتخاب می‌شود و حدود ۱۵ تن از خادمیاران رضوی تنها با هماهنگی رابط هر پهنه از شهر، ساعت ۱۱ شب به صورت کاملاً سرزده وارد آن محله شده و با حضور در منازل، به هر خانواده دو وعده غذا به نیت تبرک و تیمن تحویل می‌دهند.

انتهای پیام/

این مقام مسئول در دفتر نمایندگی آستان قدس در استان تأکید می‌کند: محموله غذا با ماشین‌های یخچالدار و کاملاً ایزوله و خادمان با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی اعم از ماسک و دستکش نسبت به تحویل غذا اقدام می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.