۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 705671

 هفته گذشته نمایشگاه مجازی با عنوان «جلوه امیرالمؤمنین(ع)» در آثار نقاشی پشت شیشه توسط اداره‌کل میراث فرهنگی تهران و موزه نقاشی برگزار شد.

هنری مبتنی بر تحقیق و پژوهش

قدس آنلاین: کلاس آموزشی این هنر به صورت آنلاین و مجازی برعهده مهرنوش بشارت، دانش‌آموخته از دانشگاه فرانسه در رشته هنرهای تجسمی بود.

بشارت به مدت ۳۸ سال در عرصه هنرهای تجسمی و نقاشی پشت شیشه فعالیت می‌کند. این بانوی هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار ما یکی از ویژگی‌های مهم نقاشی پشت شیشه را تلفیق این هنر با مضامین مذهبی می‌داند. وی می‌گوید: نقاشی پشت شیشه همواره با هنر اسلامی مرتبط بوده، در قدیم هنرمندان با بهره‌گیری از روایات و داستان‌های ائمه‌اطهار(ع) آثار بسیاری از نقاشی پشت شیشه خلق کرده‌اند.

بشارت با بیان اینکه نقاشی پشت شیشه، هنری موفق در انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به جهان است، معتقد است: این هنر را شاید بتوان با طرح‌هایی که جدیدتر هستند تلفیق کرد، اما به طور کلی نباید از اصول و اسلوب نقاشی پشت شیشه عبور کرد، چون نقاشی پشت شیشه به دلیل اسلوب و ویژگی‌های خاصی که دارد نمی‌تواند با مدرنیزه پیش برود.

این هنرمند در خصوص آموزهای آکادمیک «نقاشی پشت شیشه» می‌گوید: این هنر در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شود، چون ردیف و رشته مخصوص به خود را ندارد، البته شاید در برخی از کارگاه‌های هنری دانشگاه‌ها، دانشجویان به واسطه علاقه‌مندی خود کمی به نقاشی پشت شیشه توجه کرده و بخواهند این هنر را دنبال کنند، اما چون نقاشی پشت شیشه، هنری سخت و نیازمند استمرار و تلاش است، معمولاً کمتر مورد توجه هنرجویان قرار می‌گیرد. 

هنری مبتنی بر پژوهش

بشارت بر مسئله تحقیق این هنر تأکید می‌کند و می‌گوید: هنرمندی که وارد این عرصه می‌شود باید برای شروع و ادامه فعالیت‌های هنری‌اش تحقیق‌های زیادی انجام دهد. وی ضمن اشاره به تاریخچه این هنر، بیان می‌کند: نقاشی پشت شیشه در زمان صفویه از طریق و نیز از ایتالیا به بنادر جنوبی ایران (بندرعباس) وارد شد و در زمان قاجار به اوج شکوفایی خود رسید. این هنر در کشورهای غربی، سبک و سیاقش با سبک و سیاق و طرح‌ها در ایران متفاوت است، آنجا بیشتر سبک مدرن و دیگر سبک‌ها کار می‌شود و آن جذابیتی که در هنر پشت شیشه در ایران وجود دارد، در غرب نیست.

به گفته بشارت، تم‌هایی که در نقاشی‌ پشت شیشه کار می‌شود عمدتاً حماسی‌، گل و مرغ‌، آیات‌، خط نقاشی‌، پرتره‌، شبیه‌کشی‌ و کار بر آینه است.

وی در خصوص نمایشگاه‌هایی که تاکنون داشته است، توضیح می‌دهد: مجموعه‌ای از نقاشی‌های پشت شیشه با موضوع جلال‌الدین محمد بلخی «مولانا» را در موزه ملک با کمک هنرجویان این رشته برگزار کردیم که برای نخستین بار این کار انجام می‌شد. در نمایشگاه بعدی حدود ۱۲ هنرجو ۲۵ اثر با الهام از هفت‌خوان رستم در کتاب شاهنامه را در مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه خلق کردند، آن‌ها نخستین تیمی هستند که براساس چاپ سنگی به شکل ترام و پیکسل کار کردند. شاگردانم روی تصاویر «شاهنامه» چاپ سنگی میرزا علی قلی خویی که اصل این کتاب در کتابخانه موزه ملک وجود دارد، آثار خود را خلق کردند. کار بسیار سختی بود، اما سعی شد تا براساس رنگ‌های دوران قاجار نقاشی‌های پشت شیشه شکل بگیرند و پردازش‌ها به همان حالت اولیه انجام شد، بنابراین اعضای گروه هیچ دخل و تصرف دیگری در کارهایشان نداشتند، به همین دلیل این کارها در نوع خودش شاهکار محسوب می‌شود.

ضرورت حضور عکاسان حرفه‌ای

این هنرمند در خصوص برگزاری کلاس آموزشی مجازی و آنلاین نقاشی پشت شیشه با عنوان «جلوه امیرالمؤمنین(ع)» که هفته گذشته برگزار شد، توضیح داد: استقبال خوبی از سوی هنرجویان و علاقه‌مندان صورت گرفت، اما آموزش این هنر نیازمند جلسات حضوری است، زیرا لازم است هنرجویان نحوه استفاده از رنگ یا میزان بهره‌گیری از آن در آثار را به صورت حضوری تماشا کرده و بعد در کارهای خود تجربه کنند.

بشارت به زیرساخت‌های لازم در نمایشگاه‌های مجازی  اشاره می‌کند و می‌گوید: وجود یک تیم تخصصی و حرفه‌ای برای گرفتن عکس برای به نمایش گذاشتن آثار در نمایشگاه‌ها و گالری‌ها ضروری است، همچنین استفاده از نرم‌افزارها یا تکنیک‌های چند بعدی نیز برای بازدیدهای مجازی از نمایشگاه می‌تواند به عنوان زیرساخت مهم در این عرصه محسوب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.