مسئول رصدخانه دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مشاهده هلال ماه در شرایط بسیار مناسب و در بخش‌های جنوب غربی کشور با چشم غیرمسلح وجود دارد که هرچه به سمت جنوب و غرب پیش برویم، احتمال مشاهده آن با ابزار اپتیکی معمولی امکان‌پذیر است.

امکان مشاهده هلال در شرایط مناسب جوی با چشم غیر مسلح

به گزارش قدس آنلاین، محمد مهدی مطیعی در خصوص وضعیت استهلال ماه شوال با توجه به داده‌ها و رصدهای نجومی اظهار کرد: مقارنه ماه و خورشید، ساعت ۲۲ و ۸ دقیقه روز جمعه دوم خردادماه سال جاری مطابق با ۲۸ رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری بود. با توجه به جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید در زمان غروب خورشید و نیز درصد روشنایی ماه در شامگاه ۲۹ رمضان ۱۴۴۱ (سوم خرداد ۱۳۹۹)، امکان مشاهده هلال در کشور جمهوری اسلامی ایران، در صورت وجود شرایط مساعد جوی، با چشم مسلح وجود دارد.

وی اضافه کرد: مشاهده هلال ماه در شرایط بسیار مناسب و در بخش‌های جنوب غربی کشور با چشم غیرمسلح وجود دارد که هرچه به سمت جنوب و غرب پیش برویم، احتمال مشاهده آن با ابزار اپتیکی معمولی مانند دوربین‌های دو و تک چشمی معمولی و تلسکوپ‌های کوچک و احتمالا با چشم غیر مسلح، بیشتر خواهد شد.

مسئول رصدخانه دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: معمولاً گروه‌های استهلال قبل از غروب خورشید در محل رصدگاه مستقر می‌شوند و مکان غروب خورشید را نشانه‌گذاری می‌کنند تا به کمک آن و با داشتن مختصات ماه و خورشید به جستجوی هلال بپردازند. انتظار می‌رود در صورت وجود شرایط مساعد جوی در بخش‌های شمال شرق، شمال، شمال غرب و شرقی ایران هلال با چشم مسلح (با استفاده از ابزار رصدی) قابل رؤیت باشد و در سایر مناطق ممکن است بتوان هلال را با چشم غیر مسلح نیز مشاهده کرد البته به شرط آن‌که در این مناطق نیز شرایط جوی بسیار مساعد باشد.

مطیعی در خصوص همکاری گروه نجوم دانشگاه با ستاد استهلال ماه خاطرنشان کرد: یکی از پایگاه‌های اصلی و رصدگاه‌های با سابقه رؤیت هلال در استان‌های خراسان، رصدخانه دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد است که با حمایت صمیمانه مسئولان محترم دانشکده و دانشگاه، کماکان برای اغلب رؤیت هلال‌های ماه‌های قمری از امکانات آن استفاده می‌شود و نتایج این رصدها در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.