مدیر پیشگیری از بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: با شروع فصل پاییز، انگل فاسیولا از طریق آب و سبزیجات خام شیوع زیادی پیدا می کندکه می تواند منجر به مرگ شود.

هشدار انگل خطرناک فاسیولا با شروع فصل پاییز

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد جعفر صادقی مدیر پیشگیری از بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری فاسیولا نوعی بیمار ی مهم انگلی است که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، فرد به آن مبتلا می شود.

او افزود: فاسیولا می تواند در انسان و دام آلودگی ایجاد کند، این انگل در دام هایی مانند گاو و گوسفند و بز و گاو میش وجود دارد و در انسان می تواند به صورت بیماری حاد و یا مزمن بروز کند.

مدیر پیشگیری از بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این انگل بیشتر به سبب، عدم رعایت بهداشت در استان های شمالی فراگیر است بنابر این توصیه می شود به افرادی که قصد سفر به مناطق شمالی را دارند حتما از آب های تصفیه شده و معدنی استفاده کنند. و از خوردن سبزیجات خام خودداری کنند.

صادقی بیان کرد: این انگل مراحل رشد خود را در کبد طی می کند و در نهایت منجر به آسیب  زدن بافت کبدی می شود و مشکلاتی نظیر یرقان انسدادی و درد کبد ایجاد می کند.

او تصریح کرد: ناقل فاسیولا نوعی حلزون است که در مناطق آبخیزداری و شالیزارها وجود دارد.

مدیر پیشگیری از بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: نوع دیگر انگل فاسیولا در مناطق کوهستانی وجود دارد و منبع آن گوسفند و بز است.

صادقی بیان کرد: در سال ۱۳۷۸ در شهرهای شمالی کشور این انگل گزارش داده شد ولی هم اکنون گزارشی مبنی بر ابتلا افراد به آن گزارش نشده است.

او تصریح کرد: این انگل در آب آلوده، سبزیجات خوب شسته نشده و زیتون پرورده  و حتی در وسائل آشپزخانه که به خوبی ضد عفونی نشوند می تواند ناقل باشد.

مدیر پیشگیری از بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: از ابتلا به این انگل در خراسان رضوی هیچ موردی گزارش نشده است و توصیه می کنیم مردم با رعایت کامل مسائل بهداشتی مانع بروز این انگل شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.