معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از سال ۱۳۸۰ که مرکز پیوند اعضای این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرده است تاکنون ۹۸۶ بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو به بیماران نیازمند تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

اهدا و پیوند اعضای ۹۸۶ بیمار مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، شاپور بدیعی اظهار کرد: اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون جان حدود ۴ هزار بیمار نیازمند عضو را نجات داده است که حدود ۳ هزار و ۳۰۰ مورد از این تعداد، پیوند کلیه بوده و سایر پیوندها نیز شامل پیوند قلب، کبد و پانکراس، پوست و قرنیه طی این مدت بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این دانشگاه  در حوزه پیوند اعضاء جزو چند دانشگاه برتر کشور است، ادامه داد: در حال حاضر همه عمل‌های پیوند همچون قرنیه، پوست، کلیه، پانکراس، کبد، قلب و ریه در این دانشگاه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از عمل‌های پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی همچون کبد، قلب و ریه فقط در چند مرکز کشور از جمله مشهد قابل انجام است.

بدیعی بیان کرد: در فرآیند تشخیص بیماری مرگ مغزی و اهدای عضو افزون بر ۱۰۰ نفر متشکل از تیم تشخیص مرگ مغزی، تیم تایید مرگ مغزی، تیم نگهداری مرگ مغزی، تیم انتقال، تیم هماهنگ‌کننده، تیم اتاق عمل و تیم‌های پشتیبانی فعال هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: فرآیند بیماریابی و شناسایی در حوزه مرگ مغزی در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی و شبکه‌های بهداشت و درمان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شکل گرفته و بر این اساس در صورت شناسایی بیماران، موارد به مرکز مدیریت فراهم‌آوری اعضای دانشگاه اعلام می‌شود تا این گروه بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با رعایت پروتکل‌های علمی نسبت به کسب رضایت و دریافت عضو اقدام کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.