وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیامی را به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی برای ویبنار همایش تخصصی حکیم ابوالقاسم فردوسی ارسال کرد.

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویبنار همایش تخصصی فردوسی

به گزارش قدس آنلاین، این پیام که توسط جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، قرائت شده، آمده است:

«آسمان سراسر افتخار و عظمت ادبیات ایران سرشار از ستارگان پرفروغی است که تاریخ بلند و پرشکوه ما را همواره روشن و تابنده نگاه داشته‌اند. فرهنگ غنی این سرزمین به واسطه بزرگان و مفاخری زنده و پویا است که اندیشه و منش آن‌ها برگ‌های زرینی در دفتر اوراق فرهنگ و ادب فارسی آراسته و صفحات درخشان فرهنگ و هنر ایرانیان را در جغرافیای پهناور و تاریخ کهن این مرز و بوم به هم متصل کرده است.

از جمله قله‌های پرافتخار و مایه مباهات ایرانیان، بلکه رفیع‌ترین قله ادب فارسی اثر جاودان حکیم توس ابوالقاسم فردوسی است که نمی‌توان حد و غایتی برای آن متصور شد، شاهکاری که اعتلای فرهنگ و هنر ایران‌زمین، دین‌مداری، وطن‌پرستی و اخلاق‌محوری ایرانیان را به زیباترین وجه به تصویر کشید و از این منظر اثر بی‌نظیری خلق کرده است. او به افتخارات ایران کهن جان داد و مکارم ایرانیان را آشکار ساخت.

شاهنامه فردوسی، بزرگ‌ترین اثر حماسی ایران، آیینه تمام‌نمای فرهنگ و زبان ملت ایرانی و حکیم ابوالقاسم فردوسی، مصدرنشین شعرای ایران زمین است. روایت‌ها و افسانه‌های پهلوانی این اثر، مناظر خیال‌انگیز و نقش‌های دلپذیری که خلق کرده، عمری به بلندای تاریخ دارد و هرگز رنگ زوال و کهنگی به خود نمی‌گیرد. فردوسی احیاگر تاریخ گذشته ایران و برانگیزاننده آدمیان و الهام‌بخش هنرمندان مومن و معتقد برای آفرینش‌گری امروز و فردای سرزمین ما است و شاهنامه نقطه درخشان ادبیات فارسی، گنجی پربها و منبعی بی‌پایان برای آفرینش، خلاقیت و درخشش هنرمندان ایران زمین بوده و خواهد بود.

هفت‌خوان عشق، نزاع تن و نبرد روح مسیری برای رسیدن به کمال و راهیابی به روشنایی فراروی ما می‌گشاید، همچنین این اثر جاوادنه در مانایی و پویایی زبان فارسی نقشی بی‌مانند داشت. بی فردوسی و شاهنامه سرنوشت این زبان مبهم و نامعلوم بود. ۲۵ اردیبهشت سالروز نکوداشت حکیم فردوسی و روز بزرگداشت زبان فارسی فرصت دوباره‌ای است تا با تعمق و تفکر در این اثر ژرف راهی به کمال بیابیم و تلاش علاقه‌مندان و دوست‌داران فرهنگ این مرز و بوم را که در شرایط ویژه امسال نیز با تکاپوی بسیار برنامه‌هایی را در فضای مجازی برای ارج نهادن به مقام والای حکیم توس تدارک دیدند، می‌ستایم».

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.