اردبیل- مراکز آب‌درمانی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل به شمار می‌روند که نقش و اهمیت اساسی در جذب گردشگران به منطقه دارند اما این صنعت پر رونق به دلیل شیوع بیماری کرونا روز های بسیار بی رونق و سردی را تجربه می کند.

تب کرونا صنعت آب درمانی اردبیل را بیمار کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: در همین راستا بسیاری از سرمایه گذاران و صاحبان استخر های آبگرم که بیش ازسه ماه با تعطیلی روبرو شدند حال خواستار تمهیدات لازم برایبازگشایی این مراکز هستند.

بی توجهی گردشگران

به گفته کارشناسان، بیماری کرونا در استان اردبیل در وضعیتی قرار گرفته که با کمی توجه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان می‌توان براحتی بر آن غلبه کرده و وضعیت زرد موجود در استان را به سمت وضعیت سفید رهنمون کرد امر مهمی که متاسفانه هنوز با توجه به رفتار شهروندان نمی‌توان به آن چندان مطمئن بود.

مشاهدات خبرنگاران و اظهارات کارشناسان حکایت از این دارد که در اغلب مناطق استان اردبیل نوعی بی‌تفاوتی و حتی فراموشی نسبت به وجود بیماری کرونا ایجاد شده است، رفتار عمومی در این استان به گونه‌ای است که گویا کرونا از بین رفته یا اصلا موجود و ویروسی به این نام در منطقه وجود نداشته است.

افزایش تعداد مسافران در روزهای اخیر نیز مزید بر علت شده و هم اکنون  اغلب شهرهای گردشگری استان اگرچه نه همانند سال‌های پیشین میزبان مسافران بوده و می‌توان در پارک‌ها و خیابان‌های شهرها چادرهای آنها را مشاهده کرد.

تدوین پروتکل بهداشتی آب‌های گرم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه با ابلاغ استاندار اردبیل به دانشگاه علوم پزشکی استان، پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی آبدرمانی‌ها برای تصویب در ستاد استانی مقابله با کرونا تدوین می‌شود افزود: با پیگیری‌های اساسی انجام شده مبنی بر تلاش برای بازگشایی آبدرمانی‌های استان با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی، با توجه به اینکه محوریت آب‌های گرم و معدنی کشور در اردبیل است، طی هفته جاری نسبت به تدوین پروتکل بهداشتی آب‌های گرم و معدنی اقدام خواهد شد.

نادر فلاحی اظهارداشت: او افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی ،میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و انجمن آب‌های درمانی با تدوین این پروتکل‌ها و ارائه آن به ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا  در زمینه بازگشایی این مراکز اقدام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: پس از تصویب این موضوع ، فعالیت آبگرم‌های معدنی استان دوباره آغاز خواهد شد.

فلاحی با اشاره به همکاری بسیار خوب جامعه آبدرمانی‌های استان در ایام شیوع ویروس کرونا تصریح‌کرد: مسوولان مراکز آبدرمانی در همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا اقدام به تعطیلی مراکز خود کرده و در حال حاضر نیز آماده بازگشایی آبدرمانی‌ها با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی هستند.

وضعیت زرد کرونایی  

شهرام حبیب‌زاده ،رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل نیز در همین رابطه گفت: شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، بیله‌سوار و سرعین از نظر بیماری کرونا در وضعیت زرد و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت سفید قرار گرفته‌اند.

وی افزود: به صورت کلی استان در وضعیت زرد قرار دارد و باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری انفرادی تا رسیدن کل استان به وضعیت سفید ادامه یابد.

او با اشاره به ورود مسافران به استان خواستار رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از افزایش مبتلایان کرونا شد.

وی بیان کرد: در این حال در بحبوحه افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان اردبیل  وضعیت پایدار و تا حدی رو به کاهش میزان بستری‌ها و فوتی‌ها موجب بروز امیدواری‌ها برای کنترل و مهار بیماری دست‌کم ویژگی خطرناک و کشندگی آن شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  از کاهش تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان خبر داده و اظهار امیدواری می‌کند که در هفته‌های آتی تعداد بستری‌ها به زیر ۱۰۰ نفر کاهش یابد.

 دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: تعداد بیماران کرونایی بستری در استان از حدود ۳۸۰ بیمار در ماه‌های گذشته به ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر کاهش یافته است.

او اضافه کرد: در صورتی که فاصله‌گذاری اجتماعی و انفرادی از سوی شهروندان استان اردبیل  رعایت شود به سرعت به وضعیت سفید دست می‌یابیم.

سیر صعودی آمار مبتلایان

درهمین حال اکبر بهنامجو ،استاندار اردبیل با بیان اینکه افزایش موارد مثبت کرونا در استان در روزهای اخیر را ناشی از افزایش آزمایش‌ها و نیز بی‌توجهی برخی از شهروندان در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی ذکر کرد.

وی بیان‌کرد: روند ابتلا به  کرونا در این استان که از سیزدهم فروردین گذشته سیر نزولی گرفته بود دوباره طی دو سه روز  گذشته افزایش یافته است.

بهنامجو افزود: حضور شهروندان استان در مکان‌ها و اجتماعات بواسطه کاسته شدن از میزان بعضی محدودیت‌ها و نیز کم‌توجهی افراد به رعایت موارد بهداشتی موجب افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا در استان اردبیل شده است.

به گفته او ، به نظر می‌رسد بیماری کرونا به تدریج در میان مردم جامعه به یک موضوع عادی تبدیل شده اما باید شهروندان همچنان با حساسیت به شیوع این بیماری توجه نموده و مردم و رسانه ها نیز بر رعایت عمومی پروتکل های بهداشتی تاکید کنند.

بهنامجو تنها راه رسیدن به وضعیت عادی و موفقیت در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را رعایت موارد بهداشتی بویژه فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم دانست.

استاندار اردبیل اضافه ‌کرد: مردم نباید با تصور خروج استان از وضعیت قرمز نسبت به برگزاری اجتماعات و میهمانی‌های غیر ضروری اقدام کنند.

وی ادامه‌داد: ویروس کرونا هنوز مهار نشده و باید تا مدت‌های طولانی روند فاصله‌گذاری و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

بهنامجو عدم توجه جدی به رعایت موارد بهداشتی و ایمنی و فاصله گذاری را یک کار خطرناک دانست و افزود : نباید اجازه بدهیم تا خدای ناکرده با انتشار گسترده مجدد این ویروس در جامعه و ابتلای افراد بیشتر سلامتی مردم به خطر بیافتد و اقتصاد زیان بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.