دیروز ساعت ۵/۴ صبح، درست ساعت ۵/۴ صبح، سال تازه در مشهد آغاز شد؛ پیش از آن هر چه بود، سال کهنه بود؛ سال کهنه و کشداری که سرانجام به آخر رسید. دیروز درست ساعت ۵/۴ صبح، هوای مشهد دوباره بهاری شد. بهار دوباره به شهر برگشت.

شکرانه زیارت

محمدحسین مروج کاشانی/

دیروز ساعت ۴.۵ صبح، درست ساعت ۴.۵  صبح، سال تازه در مشهد آغاز شد؛ پیش از آن هر چه بود، سال کهنه بود؛ سال کهنه و کشداری که سرانجام به آخر رسید. دیروز درست ساعت ۴.۵ صبح، هوای مشهد دوباره بهاری شد. بهار دوباره به شهر برگشت. ما ۷۰ روز پشت درهای بسته منتظر بهار بودیم و دیروز درست ساعت ۴.۵ صبح درها باز شدند. ما ۷۰ روز در غربت خیابان‌های شهر پرسه می‌زدیم و دیروز دوباره راه خانه را پیدا کردیم. ما، دیروز، درست ساعت ۵/۴ صبح به خانه برگشتیم؛ جایی که آفتاب رضا و رضایت تن خسته‌ و سرمازده‌مان را گرم می‌کند.

مشهد از دیروز، درست از ساعت ۴.۵ صبح، دوباره مشهدالرضا(ع) شده است.

بیانیه‌ مشترک تولیت‌های آستان‌های مقدس

درهای بارگاه منور رضوی که ۷۰ روز به روی زائران حضرتش بسته بود، دیروز صبح بازگشایی شد و زائران حرم قدسی حضرت رضا(ع) که روزها و روزها در خیابان‌های منتهی به این حرم قدسی تجمع کرده بودند، فرصت پیدا کردند تا در صحن‌های حرم مطهر به زیارت بپردازند.

پنجشنبه سوم خردادماه تولیت‌های آستان‌های مقدس در بیانیه‌ای مشترک از بازگشایی حرم‌های مطهر از ۵ خرداد خبر دادند.

در این بیانیه که به امضای احمد مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی، سیدمحمد سعیدی؛ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، سیدعلی‌اصغر دستغیب؛ تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، محمد محمدی ری‌شهری؛ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و محمدحسن رحیمیان؛ تولیت مقدس مسجد جمکران رسیده بود، آمده بود:

خداوند متعال را شاکریم که پس از دوره‌ای سخت و ناگوار، مجدداً توفیق خدمتگزاری به شما ارادتمندان همیشگی خاندان رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلّم) نصیب خادمان آستان‌های مقدس گردید.

بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ان‌شاءالله از روز دوشنبه ۵ خردادماه، صحن‌های حرم‌های مطهر مطابق زمان اعلام شده توسط ستاد به روی زائران ارجمند بازگشایی خواهد شد.

به منظور حفظ سلامتی شیفتگان و زائران محترم تقاضا داریم همه عزیزان در زمان تشرف به زیارت، حداکثر همکاری را با خادمان خود در آستان‌های مقدس داشته باشند و نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی و اصول بهداشتی اعم از همراه داشتن ماسک و دستکش، توجه جدی به عمل آورده و هنگام تشرف به حرم‌های مطهر ضمن حفظ فاصله اجتماعی مناسب (دو متر)، جانماز، کتاب‌های ادعیه، قرآن شخصی و بانوان محترم چادر به همراه داشته باشند.

ان‌شاءالله با تلاش خادمان و مشارکت زائران ارجمند در اجرای شیوه‌نامه‌ها و حفظ نظم و فاصله اجتماعی مناسب امیدواریم شرایط تشرف به زیارت و بهره‌مندی از انوار قدسی ائمه معصومین (علیهم‌السلام) و امامزادگان برای همگان استمرار داشته باشد و به زودی با ریشه‌کنی ویروس کرونا مراسم شکرانه بازگشایی کامل حرم‌های مطهر را برگزار نماییم.

آیینی برای شکرانه بازگشایی حرم مطهر رضوی

ساعاتی پیش از بازگشایی درهای بارگاه منور رضوی، مراسم شکرانه بازگشایی حرم منور رضوی همراه با آیین خطبه‌خوانی و تعویض پرچم گنبد مطهر حرم امام رضا(ع) برگزار شد.

آیین شکرانه گشایش درهای صحن‌های حرم مطهر رضوی با حضور خدام این بارگاه منور و جمعی از مدافعان سلامت با پخش پیام آیت‌الله مکارم شیرازی شب گذشته در صحن انقلاب حرم مطهر برگزار شد.

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی مرجع عالیقدر تقلید در این مراسم در پیامی ویدئویی ضمن قدردانی از تولیت آستان قدس رضوی به سبب برگزاری این مراسم باشکوه از تلاش‌های انجام شده برای فراهم آوردن شرایط بازگشایی دوباره درهای حرم مطهر تشکر و اظهار کرد: از مسائلی که هرگز نباید فراموش شود این است که مردم باید با رعایت همه احتیاط‌های لازم بهداشتی به زیارت مشرف شوند و حداقل‌های لازم را رعایت کنند تا دیگران هم بتوانند از فضای حرم رضوی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه خداوند را به سبب فراهم آمدن شرایط برگزاری این مراسم باشکوه شکرگزاریم، تصریح کرد: از راه دور در این مراسم معنوی شرکت دارم و ان‌شاءالله این مراسم باشکوه با خیر و خوبی برگزار ‌شود و همه قدردان این خدمات هستیم، در اینجا دعا می‌کنیم که خدایا ما را به نعمت ولایت زنده بدار و به نعمت ولایت بمیران و به نعمت ولایت روز قیامت محشور بگردان.

در ادامه این مراسم مداح اهل بیت(ع) حاج میثم مطیعی به مدیحه‌سرایی و بیان مناقب امام علی بن موسی الرضا(ع) پرداخت و سپس به شکرانه خدمت در بارگاه منور رضوی آیین خطبه‌خوانی با نوای محمد موحد برگزار شد.

سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، نقاره‌نوازی در بشارت بازگشایی درهای حرم مطهر، اجرای آیین تعویض پرچم گنبد منور و همچنین تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت و تعدادی از کادر درمان درگیر با ویروس کرونا، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

جزئیات بازگشایی حرم قدسی حضرت رضا(ع)

آستان قدس رضوی در اطلاعیه‌ای ساعات بازگشایی حرم مطهر و نکات ضروری که هنگام تشرف توسط زائران باید رعایت شود را اعلام کرد. متن این اطلاعیه که از مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی منتشر شده به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند متعال را شاکریم که بعد از دوره‌ای سخت و ناگوار، مجدداً توفیق خدمتگزاری به زائران آستان مقدس رضوی را نصیب خادمان این حریم آسمانی نمود.

بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ان‌شاءالله از روز دوشنبه ۵ خرداد ماه صحن‌های حرم مطهر علی بن موسی الرضا(علیه آلاف التحیه و الثناء) به روی زائران ارجمند روزانه از یک ساعت بعد از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب بازگشایی خواهد شد.

به منظور حفظ سلامتی زائران ارجمند تقاضا داریم در زمان تشرف نسبت به رعایت موارد ذیل اهتمام فرمایند:

۱- رعایت اصول بهداشتی اعم از شست‌وشوی مکرر دست‌ها، همراه داشتن ماسک و دستکش، پوشاندن بینی و دهان در زمان عطسه و سرفه، خودداری از دست دادن، روبوسی و ...

۲- همکاری با خادمان، حفظ نظم و انضباط و فاصله اجتماعی در هنگام تشرف

۳- همراه داشتن جانماز، کتاب‌های ادعیه، قرآن شخصی و چادر برای بانوان محترم

ان‌شاءالله با تلاش خادمان و مشارکت زائران ارجمند در اجرای شیوه‌نامه‌ها و حفظ نظم و فاصله اجتماعی مناسب در حرم مطهر رضوی، شرایط تشرف به زیارت و بهره‌مندی از انوار قدسی این مضجع نورانی برای همگان استمرار داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.