این روزها شهرها ظاهرشان تغییر کرده، اگر در گذشته ماسک‌های سفید مخصوص اتاق‌های عمل و بیمارستان‌ها بود و تعدادی از مردم در کلانشهرها برای جلوگیری از ورود هوای آلوده استفاده می‌کردند؛ با ظهور کرونا استفاده از این ملزومات همه گیر شده است.

مراقب ماسک‌های کاسبان کرونا باشید

قدس آنلاین: این روزها شهرها ظاهرشان تغییر کرده، اگر در گذشته ماسک‌های سفید مخصوص اتاق‌های عمل و بیمارستان‌ها بود و تعدادی از مردم در کلانشهرها برای جلوگیری از ورود هوای آلوده استفاده می‌کردند؛ با ظهور کرونا استفاده از این ملزومات همه گیر شده است. بازار فروش این ملزومات هم رونق گرفته و با توجه به شوکی که کرونا با همه‌گیری و آمار مرگ و میر بالایش به جامعه وارد کرد، این بازار دستخوش آشفتگی شد. در این میان بودند تولیدکنندگانی که با افزایش ظرفیت و حتی تغییر نوع تولیدات خود، رفع نیاز مردم و کادر بهداشت و درمان را اولویت خود قرار دادند. گروه‌های جهادی هم خالصانه وارد میدان شده و مرهمی برای گذر از این روزهای پر از درد و رنج شدند. اگر چه با روزهای بحرانی کمی فاصله پیدا کردیم اما هنوز بازار این ملزومات به شرایط عادی برنگشته و تقاضا همچنان بسیار جلوتر از عرضه در حرکت است و سودجویان و دلالان هم در این میان سهم خود را طلب می‌کنند. مردم هم در این بازار بین قیمت‌های مختلف و انواع مختلف عرضه شده ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و... تا حدودی سردرگم هستند. تفاوت بین کالای استاندارد و غیر استاندارد هنوز برای بسیاری از مردم روشن نیست و این موضوع سبب سوءاستفاده بیشتر کاسبان کرونا شده است.

در کنار تلاش تیم بهداشت و درمان برای مقابله با ویروس کرونا، تلاش تولیدکنندگان ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را نیز نباید از خاطر برد. دغدغه‌های این گروه از تولیدکنندگان هم شنیدنی است.

ایستادیم تا نیاز مردم زمین نماند

سید مهدی حسینی حصاری که با ورود کرونا تولید ماسک‌های سه لایه استاندارد را آغاز کرده، می‌گوید: وقتی نیاز جامعه دسترسی به ماسک استاندارد برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری است چرا باید دست من تولیدکننده به انواع مختلف بسته بماند؛ چرا مردم به جای ماسک استاندارد سه لایه که دارای لایه فیلترینگ است که تا ۹۵ درصد در مقابل ورود ویروس مقاومت دارد؛ ماسک‌های دو لایه و تک لایه را با قیمت بیشتر از ماسک استاندارد خریداری کنند؟

 مدیر عامل شرکت نرمین بهداشت رادکان می‌افزاید: تجربه سال‌ها کار تولید به من دیکته کرده بود که روی کمک کسی حساب باز نکنم بنابراین با اتکا به توانایی خودم و پرسنلم وارد میدان شدم. یک روز با مشکل کش روبه‌رو بودیم، یک روز با مشکل سیم و فنر، یک روز لایه فیلترینگ نمی‌رسید، اما نگذاشتیم کار پزشک‌ها و پرستارهای ما لنگ بماند. کش در بازار کمیاب شد خودمان دستگاه تولید کش خریدیم و کش تولید کردیم. فنر را هم به همین منوال مجبور شدیم خودمان تولید کنیم؛ خدا را شکر توانستیم بحران را تا حدی پشت سر بگذاریم.

وی با انتقاد از سنگ‌اندازی و عدم حمایت‌ سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول از تولید به‌ویژه در این روزها می‌گوید: من ۳۰ سال در این راه استخوان خُرد کرده‌ام و کارم را ذره ذره با سختی بسیار جلو بردم. در شرایط کرونا هم مطمئن بودم برای تولید ماسک، نه کسی من را حمایت خواهد کرد و نه کسی کاپ قهرمانی به من خواهد داد. اما باز هم نترسیدم و وارد عمل شدم تا نیاز مردم بر زمین نماند.

مجوز فروشی که صادر نمی‌شود!

وی با اشاره به ظرفیت اسمی تولید خود که روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار عدد ماسک است، ادامه می‌دهد: توقع ما این است که با وجود نیاز عموم مردم به دسترسی به کالای استاندارد برای مقابله با کرونا، مجوزهای لازم برای فروش در بازار آزاد برای تولیدکنندگان فراهم شود تا هم کنترل بیماری در جامعه راحت‌تر امکان‌پذیر گردد و هم اینکه تولید، رونق لازم را پیدا کند.

احمد جمشیدی، مدیرعامل شرکت التیام توس، از دیگر تولیدکنندگان ماسک سه لایه پزشکی است که برای تأمین نیاز حوزه بهداشت و درمان، فروردین امسال به جمع تولیدکنندگان ماسک پیوسته است. وی ضمن تشکر از مسئولان در تسریع روند دریافت مجوزهای لازم برای تولید ماسک استاندارد، می‌گوید: تنها دلخوشی من این است سرمایه‌ای که برای خرید خط تولید ماسک صرف کردم؛ حافظ جان پزشکان و پرستاران ما شد که الحق از جان خود در راه کمک به مردم گذشته‌اند، در غیر این صورت اگر منِ تولیدکننده دو ماه پیش در هر بازار دیگری سرمایه‌گذاری کرده بودم با دغدغه کمتر و سود بیشتر روبه‌رو بودم.

وی که ۲۲ سال تولیدکننده باند و گاز استریل بوده، می‌گوید: متأسفانه دست من در تهیه مواد اولیه بسته است، قوانین در این خصوص دست و پاگیر شده است. توقع ما این است که در شرایط فعلی که مردم نیاز به استفاده از ماسک دارند و متأسفانه دلالان و سودجوها هم از التهاب و نیاز بازار به ناحق بهره‌برداری می‌کنند، قوانین، تسهیل و شرایطی فراهم شود که ماسک استاندارد با حذف واسطه‌ها و دلال‌ها از شبکه‌های قانونی فروش مثل داروخانه‌ها به سهولت به دست مصرف کننده برسد.

اهمیت استفاده از تولیدات استاندارد

علی اصغر شاندیزی، تولیدکننده دیگری است که در حوزه تولید محلول‌های شست‌وشوی دست و ضدعفونی‌کننده فعال است. وی درباره اهمیت استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده استاندارد برای ضدعفونی کردن دست‌ها می‌گوید: قطعاً شست‌وشوی دست با آب و صابون بهترین روش برای پاک‌سازی دست از ویروس است، اما در مکان‌هایی که امکان استفاده از آب و صابون نیست محلول‌های استاندارد کارساز خواهد بود.

مدیرعامل داروسازی کیمیاگر توس ادامه می‌دهد: الکل فراریت زیادی دارد و برای محلول‌های ضدعفونی‌کننده اگر درصد الکل کمتر از ۷۰ درصد باشد کارایی لازم را ندارد، برای رسیدن به این درصد، ما به عنوان تولیدکننده از الکل ۹۶ درصد در شروع خط تولید استفاده می‌کنیم و در ترکیب با مواد دیگر چون گلیسیرین و آب دیونیزه در نهایت به الکل ۷۰ درصد در زمان مصرف می‌رسیم. در خطوط تولید استاندارد چندین مرحله درصد الکل و سایر موارد آزمایش می‌شود. حتی ما از هر بار تولید چند نمونه را تا زمان انقضای محصول نگهداری می‌کنیم تا طی زمان دو یا سه ساله مصرف هر زمان از سوی مشتری‌ها ایراد و اشکالی مطرح شد بتوانیم پاسخگو باشیم.

وی استفاده از وایتکس و مواد شوینده را برای ضد عفونی کردن مواد خوراکی و حتی سطوح خطرناک دانسته و می‌گوید: مواد ضدعفونی کننده معتبر ویژه میوه‌ها و سبزیجات در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ و معتبر سطح شهر در دسترس عموم است.

مدیرعامل شرکت آرمان داروی خراسان نیز که از تولیدکنندگان ژل و مواد ضدعفونی است، بر این موارد تأکید دارد؛ جلال بختیاری می‌گوید: مردم برای خرید مایع دستشویی هم باید دقت بیشتری کنند و حتماً علائم استاندارد و پروانه ساخت و ... را چک کنند.

وی با اشاره به خطر استفاده از الکل صنعتی (متانول) توضیح می‌دهد: الکل صنعتی از طریق پوست جذب شده و عوارضی چون کوری به همراه دارد؛ ضمن اینکه به هیچ عنوان در مقابل ویروس ایمنی ایجاد نمی‌کند. در حال حاضر الکل اتانول ۷۰درصد در بسته بندی ۱۲۰ میلی لیتری به قیمت مصوب ۸ هزار تومان در بیشتر داروخانه‌های معتبر در دسترس است که مطمئن‌ترین روش ضد عفونی برای سطوح و دست است. محصولات ضدعفونی کننده همچون ژل و الکل ۷۰ درصد باید پروانه ساخت و سیب سبز سلامت از سازمان غذا و دارو با شماره معتبر داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.