از همان روزهای اولی که خبرهایی مبنی بر حرکت یک نفتکش غول پیکر ایرانی به سمت «ونزوئلا» در فضای مجازی و رسانه‌های دنیا منتشر شد، عملیات روانی آمریکایی‌ها هم کلید خورد و رسانه‌های آن‌طرف آبی یکی پس از دیگری احتمالات مختلف برخورد نظامی با نفتکش ایرانی را روی میز گذاشتند.

درخشش ستاره خلیج‌ فارس در کارائیب

محمد تربت‌زاده

از همان روزهای اولی که خبرهایی مبنی بر حرکت یک نفتکش غول پیکر ایرانی به سمت «ونزوئلا» در فضای مجازی و رسانه‌های دنیا منتشر شد، عملیات روانی آمریکایی‌ها هم کلید خورد و رسانه‌های آن‌طرف آبی یکی پس از دیگری احتمالات مختلف برخورد نظامی با نفتکش ایرانی را روی میز گذاشتند. به همین خاطر هم بود که نفتکش «فورچون» در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یکی از سوژه‌های خبری داغ جهانی شد. کار حتی به جایی رسید که به محض ورود این نفتکش به منطقه خطر، ناوهای ونزوئلایی برای اسکورت نظامی آن وارد عمل شدند. در ساعات پر استرسِ اسکورت نفتکش کشورمان به سمت ونزوئلا، بسیاری از تحلیلگران سیاسی از احتمال بالای اقدام نظامی آمریکا علیه «فورچون» می‌گفتند اما بالاخره رسانه‌ها اعلام کردند نفتکش کشورمان، به سلامت وارد آب‌های ونزوئلا شده است.

دو انقلاب که قلب‌هایشان با هم است

نخستین رسانه‌ای که خبر رسمی پهلو گرفتن نفتکش کشورمان در پایتخت ونزوئلا را اعلام کرد، مرکز ردیابی تانکر ترکز (TankerTrackers) بود که با انتشار چند تصویر ماهواره‌ای، در پیامی توییتری نوشت: «نفتکش ایرانی فورچون که در اواسط ماه مارس (اسفند- فروردین) در بندر شهید رجایی با ۴۳ میلیون لیتر بنزین بارگیری شده بود، هم اکنون در اسکله ۲ در پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا واقع در غرب پایتخت کاراکاس لنگر انداخت».

همزمان با انتشار خبر پهلوگرفتن نفتکش ایرانی در کاراکاس «دیسدادو کابلو» نایب رئیس حزب اتحاد سوسیالیست و نماینده فعلی مجمع ملی ونزوئلا هم در توییترش نوشت: «ملت دو کشور که مورد هجوم امپریالیسم هستند تصمیم گرفته‌اند یک قدم رو به جلو برای عزت و سربلندی بردارند و کشورهای امپریالیستی نمی‌توانند این را ببینند اما ما در این نبرد پیروز خواهیم شد».

حجت‌الله سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس هم با انتشار تصویر دیدار هوگو چاوز با مقام معظم رهبری در توییترش نوشت: «دو رهبر، دو کشور و دو انقلابی که قلب‌هایشان با هم است. امروز بیش از هر زمان دیگری پیوندهای دوستی و برادری بین ایران و ونزوئلا قوی‌تر و عمیق‌تر شده است. اولین تانکر سوخت ایران به ونزوئلا رسید. سپاس از وزارت دفاع ونزوئلا برای اسکورت نفتکش‌ها».

«ساموئل مونکادا» نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل هم در صحفه توییتری خود نوشت: «رسیدن بنزین ایرانیان برای مردم ونزوئلا نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت، استقلال و صلح است. ترامپ و نوکران او به حمله نظامی علیه این تانکرها در بحبوحه اپیدمی کرونا فکر می‌کنند. اما کارشناسان او چیز دیگری را توصیه می‌کنند».

پرچم‌های ایرانی در کاراکاس

این اما پایان ماجرا نبود و بلافاصله پس از انتشار خبر پهلو گرفتن نفتکش ایرانی در ونزوئلا، گروهی از جوانان این کشور، پرچم‌های کشورمان را در پایتخت ونزوئلا برافراشته کردند. ماجرایی که زیاد به مذاق رسانه‌های آن‌طرف آبی خوش نیامده و بسیاری از آن‌ها با انتشار تصاویری از پرچم‌های برافراشته کشورمان در کاراکاس، به مسئولانِ غربی هشدار می‌دهند جمهوری اسلامی ایران، این‌بار از منطقه هم فراتر رفته و تا بیخِ گوش آمریکا رسیده است!

یکی از کاربران در این‌باره نوشته است: «کی فکرشو می‌کرد تو اوج تحریم‌ها، تو اوج دشمنی دنیا با کشورمون و درست در زمانی که آمریکا خیال می‌کند پای ایران را از منطقه کوتاه کرده، پرچم‌های کشورمان بغل گوش آمریکایی‌ها، در پایتخت ونزوئلا برافراشته بشه؟»

مچکریم ایران

علاوه بر این، کاربران ونزوئلایی هم هشتگ #Graciasiran به معنی «مچکریم ایران» را در توییتر ونزوئلا ترند کرده‌اند. این هشتگ که درحال حاضر پرتکرارترین هشتگ توییتر در ونزوئلاست، تبدیل به بستری برای تشکر مردم ونزوئلا از کشورمان بابت کمک‌رسانی به آن‌ها شده است. در ادامه چند نمونه از توییت‌های منتشر شده توسط کاربران ونزوئلایی را می‌خوانید:

نفتکش ایرانی روز بیست‌وسوم ماه می، شبانه وارد ونزوئلا شد. روزی که در تاریخ به عنوان سمبل مقاومت دو کشور در مقابل حملات بدنام آمریکای استعمارطلب ثبت خواهد شد.

در این نفتکش‌ها تنها نفت قرار ندارد بلکه آن‌ها اتحاد، برادری و قدرت را با خود حمل می‌کنند. باری دیگر ما به امپراتوری آمریکا و نوکرانش نشان دادیم که ونزوئلا آزاد، با اقتدار و مستقل است و همیشه خواهد بود. ما بر شرایط غلبه خواهیم کرد.

نفت مهم‌ترین چیزی که در نفتکش‌های ایران وجود دارد نیست. آن‌ها با خود تجهیزاتی می‌آورند تا ما بتوانیم پالایشگاه‌هایمان را تا مدت‌ها فعال سازیم. تجهیزاتی که خیلی کشورها از ترس تحریم‌های آمریکا برای ما نیاوردند.

تصاویر جوانان کشورم که پرچم جمهوری اسلامی ایران را برای خوشامدگویی به تانکرهای ایرانی در پایتخت ونزوئلا به اهتزاز درآوردند را که دیدم، یادم افتاد آقای خمینی، رهبر انقلاب ایران گفته بود: ما انقلابمان را به دنیا صادر خواهیم کرد. امروز زمان صدور انقلاب است.

علاوه بر این واکنش‌های مجازی، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا هم ضمن تشکر از کشورمان، اعلام کرد: «کاراکاس و تهران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم».

یکی بزنی ١٠ تا می‌خوری

کاربران ایرانی هم البته ساکت نمانده‌اند و در واکنش به حضور نفتکش ایرانی در پایتخت ونزوئلا، هشتگ‌های مختلفی را در توییتر داغ کرده‌اند.

یکی از کاربران توییتر با انتشار تصویری از خبر ضبط محموله ماسک‌های بهداشتی آلمان توسط آمریکا، در این شبکه اجتماعی نوشته است: «چند هفته قبل آمریکا به همپیمانش هم رحم نکرد و فرسنگ‌ها دورتر از کشور خود، محموله آلمانی‌ها را توقیف کرد. ته اقتدار آلمان این بود که به آن‌ها بگوید دزددریایی مدرن. امروز اما کشتی ایران درست بیخ گوش آمریکا به ونزوئلا رسید و ایالات متحده جلو اقتدار ما زانو زد. عید اصلی ایرانی‌ها امروز است».

در ادامه چند نمونه دیگر از توییت‌های منتشر شده توسط کاربران ایرانی را می‌خوانید:

‌رسیدن نفتکش‌های ایرانی به ‌ونزوئلا در میان سر و صدای آمریکایی‌ها، برای من شبیه سرنگون کردن مجسمه شاه توسط انقلابیون است؛ صدای ترک خوردن ابهت دیکتاتوری را به گوش همه می‌رساند؛ قدرت انقلاب را به رخ می‌کشد و همه را به روزهای بهتر در جهان نوید می‌دهد... و باز هم در بهار آزادی جای شهدا خالی.

این نفتکشمون که رسید ونزوئلا رو می‌بینی آقای آمریکا؟ حالا تحریماتو بذار لب کوزه آبشو بخور.

‌نفتکش‌های ایران به ونزوئلا رسید و آمریکا هیچ غلطی نکرد. نفتکش‌ها صحیح و سالم برمی‌گردند و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. مسیر پیشرفت ایران هیچ بن بستی ندارد و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این‌ اقتدار را با «یکی بزنی ١٠تا می‌خوری» بدست آوردیم نه با مذاکره و لبخند ...

ورود کشتی‌های سوخت ایران به ونزوئلا و استیصال آمریکا در این باره یک نکته را به ذهن متبادر می‌کند. کشورهای مورد تحریم آمریکا می‌توانند یک ‌کلونی بین‌المللی بین خود ایجاد و ظرفیت‌های خود را در اختیار دیگری قرار دهند و بخشی از ظلم مشترک ‌قانون جنگل را با شهامت و جسارت حل نمایند.

‌جولان نفتکش‌های ایران در حیاط‌ خلوتِ سابق آمریکا، علاوه بر رسوایی مجدد اقتدار پوشالی آمریکا، مُهر باطلی بود بر دهان یاوه‌گویانی که در روابط خارجی ایران، مَثَل «چراغی که به خوزستان رواست...» رو بلغور می‌کردند. بنزین و تجهیزات دادیم. طلا گرفتیم.

‌باور کنید ارزش رسیدن نفتکش‌های حامل سوخت به ونزوئلا با پرچم مقدس جمهوری اسلامی، به اندازه یوم الله عین الاسد هست. چون در هر دو اتفاق ابهت و اقتدار خیالی آمریکای پر ادعا رو در جهان لگدمال کردیم. ما شر دخالت‌های آمریکا را نه تنها از سر خاورمیانه بلکه از سر جهان کم خواهیم کرد.

چهار نفتکش دیگر

اگرچه نفتکش «فورچون» به سلامت به مقصد رسید اما این نفتکش، فقط بخشی از محموله بزرگ صادراتی کشورمان به ونزوئلاست و براساس آخرین اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، چهار کشتی دیگر به نام‌های «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» که حامل سوخت ایرانی هستند، راهی ونزوئلا شده‌اند.

کشتی «فارست» طبق آخرین اطلاعات، روز شنبه وارد دریای کارائیب شده و سه کشتی دیگر نیز در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند.

هرچند اطلاعات جدیدی از وضعیت نفتکش‌های کشورمان که راهی ونزوئلا شده‌اند در دست نیست اما «یورو نیوز» روز گذشته درباره محموله ایرانی نوشته بود: «دومین نفتکش از ناوگان اعزامی ایران به ونزوئلا به نام فارست تا ساعتی دیگر وارد منطقه اسکورت در آب‌های ساحلی ونزوئلا در دریای کارائیب خواهد شد و پس از ورود به منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا، با اسکورت ناوهای نظامی این کشور به سمت یکی دیگر از بنادر ونزوئلا هدایت خواهد شد».

در پایان بد نیست بخشی از تحلیل تلگرامی «محمد ایمانی» -تحلیلگر سیاسی- درباره ماجرای پرسروصدای صادرات بنزین به ونزوئلا را بخوانید: «بنزین ایران -در ازای دریافت ۹ تن طلای مورد نیاز کشور- به ونزوئلا رسید؛ چون برجام، درس‌های به غایت تلخی، حتی به خواب‌زده‌ترین ذهن‌ها درباره غرب داد. کشور اکنون با عبور از دیپلماسی منحصر در اعتماد به غرب، در حال گشودن درهای دیپلماسی و تعامل و تجارت جهانی است. علاوه بر این، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به همت قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، نه تنها کشور را خودکفا کرد، بلکه به صادرات بنزین رساند. این سیلی، به اندازه سیلی‌های آبدار هوا فضای سپاه و سپاه قدس بر گوش دشمنان، ضرب داشت. حالا بازتاب درخشش ستاره خلیج فارس، در دریای کارائیب هم قابل رؤیت است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.