صحن‌های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) صبح دوشنبه پنجم خرداد در حالی پس از ۷۱ روز تعطیلی بازگشایی شد که جمع بسیاری از زائران، مجاوران و عاشقان حضرت ثامن‌الحجج (ع) قبل از طلوع آفتاب برای تشرف و زیارت امام مهربانی‌ها پشت درهای حرم مطهر انتظار می‌کشیدند.

بازگشایی صحن‌های حرم رضوی و دغدغه‌های پیشگیری از کرونا

به گزارش قدس آنلاین، بارگاه منور رضوی که از ۲۴ اسفند پارسال با تصمیم ستاد ملی پیشگیری و مبارزه با کرونا بسته شده‌ بود، صبح دوشنبه پنجم خرداد ماه با اعمال محدودیت‌ها و حفظ پروتکل‌های بهداشتی صحن‌های آن به روی زائران گشوده شد.

آیین شکرانه بازگشایی صحن‌های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) که حتی طی شب های قدر نیز بسته مانده بود، یکشنبه شب همراه با نقاره زنی، خطبه خوانی و تعویض پرچم گنبد حرم مطهر رضوی با حضور جمعی از مدافعان سلامت و آیت الله ناصر مکارم شیرازی برپا شد.

طبق پروتکل‌های بهداشتی زائران و مجاوران می‌توانند هر روز از یک ساعت بعد از طلوع آفتاب تا یک ساعت پیش از غروب  آفتاب با رعایت نکات بهداشتی وارد  حرم مطهر رضوی شوند.

این در حالی است که براساس این پروتکل‌ها  فراهم آمدن امکان زیارت و عبادت به صورت مرحله‌ای و با توجه به شرایط مربوطه صورت می‌گیرد به طوریکه اکنون امکان  زیارت فقط در صحن‌ها و مکان‌های روباز حرم مطهر رضوی میسر است.

حجت الاسلام سید احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم بازگشایی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) گفت: تصمیم ایجاد محدودیت زیارت، تصمیمی بسیار سخت و دشوار بود، اما این تصمیم براساس آموزه‌های دینی، مذهبی و عقلانیت و خرد ایمان دینی، اتخاذ شد.

با  وجود تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنگام زیارت و تمهیدات و برنامه ریزی‌های انجام شده در این زمینه با توجه به شرایط خاص بارگاه منور رضوی در پذیرش خیل زائران و مجاوران، خطر گسترش انتقال ویروس از طریق تجمع و افزایش ترددها همچنان یکی از دغدغه‌های مسوولان بهداشتی و درمانی به شمار  می‌رود.  

امکان زیارت مضجع شریف مرحله به مرحله خواهد بود

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: همگام با گشوده شدن در صحن‌های حرم مطهر رضوی رعایت دستورالعمل بازگشایی آستان‌های مقدس و اماکن متبرکه که از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ابلاغ شده است مورد تاکید است.

علی اصغر حسنی افزود: این دستورالعمل بر پایه اصل فاصله گذاری اجتماعی، آموزش زائران، اجرای موازین بهداشتی و ضد عفونی با کلر پنج درصد تنظیم و تصویب شده است.

وی ادامه داد: در بدو ورود زائر به حرم مطهر یک بسته شامل زیارت نامه، یک بروشور حاوی نکات بهداشتی و کیسه نایلونی یکبار مصرف برای قرار دادن کفش ها به زائران داده می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زائران برای تشرف به حرم مطهر باید وسایل فردی نظیر ماسک، دستکش، چادر و جانماز شخصی کوچک همراه داشته باشند.

وی افزود: نماز به صورت انفرادی با استفاده از جانماز شخصی کوچک، مهر سنگی و رعایت فاصله ایمنی حداقل یک و نیم متری اقامه خواهد شد، مهر سنگی توسط آستان های مقدس تهیه شده و پس از اقامه نماز با  مواد ضد عفونی کننده شستشو می‌شود.

حسنی بر تمهیدات فاصله گذاری فیزیکی به عنوان یکی از مهمترین ارکان‌های پیشگیری از شیوع کرونا تاکید و عنوان کرد: طبق دستورالعمل مربوطه مکان های غیر ضروری از جمله موزه‌ها، کتابخانه‌ها و مهمانپذیرها که بطور مستقیم به زیارت زائران مربوط نمی‌شود بسته خواهد بود و همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگی که مستلزم تجمع افراد باشد، ممنوع خواهد بود.

وی گفت: تمامی کفشداری‌ها، سقاخانه ها و آبخوری‌ها به استثنای آبخوری‌های مجهز به چشم الکترونیک در مدت اجرای دستورالعمل بازگشایی حرم مطهر رضوی تعطیل خواهد بود.

مدیر گروه بهداشت محیط  دانشگاه علوم پزشکی مشهد  افزود: امکان زیارت و عبادت به صورت مرحله‌ای و با توجه به شرایط و اقتًضائات مربوطه فراهم خواهد شد، به طوریکه در مرحله اول بست‌ها و صحن‌ها و مکان‌های روباز، مرحله دوم شبستان‌ها و رواق ها و در مرحله سوم مضجع شریف بازگشایی خواهد شد.

وی با اشاره به ضوابط بازگشایی شبستان‌ها و رواق‌ها ادامه داد: با ایجاد مسیر برای ورود به شبستان‌ها و رواق ها امکان زیارت زوار بدون تبرک جستن، لمس یا بوسیدن فراهم خواهد شد تا زائران بتوانتد با فاصله مناسب پس از زیارت از در دیگر خارج شوند و خادمان و انتظامات از تجمع یا توقف در مسیر تشرف زائران جلوگیری کرده و در صورت لزوم محل مورد نظر را مسدود می‌کنند.

حسنی گفت: نصب و تامین مکان و سیستم ضد عفونی کننده دست ترجیحا به صورت چشم الکترونیکی در ورودی و خروجی های  اماکن متبرکه برای استفاده زائران مورد تاکید قرار گرفته است.

استقرار ایستگاه‌های غربالگری در ورودی‌های حرم مطهر رضوی

رییس کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: خطر انتقال ویروس کرونا و شیوع آن همچنان وجود دارد، لذا از زائران و مجاوران درخواست می‌شود هنگام تشرف به حرم مطهر رضوی توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر حمید رضا رحیمی افزود: ستاد مقابله با کرونا در این دانشگاه موظف است طبق هماهنگی با آستان قدس رضوی با استقرار ایستگاه‌های غربالگری در ورودی های حرم مطهر نسبت به جدا سازی افراد مبتلا و مشکوک به کرونا اقدام کند.

وی ادامه داد: با ثبت دقیق شرح حال و وضعیت افراد مبتلا یا مشکوک، هدایت افراد بیمار به مراکز جامع خدمات سلامت انجام می‌شود.

رییس کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد موظف است تمهیدات لازم و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای ارجاع موارد اورژانسی مرتبط با کرونا را فراهم کند.

هشت صحن حرم مطهر رضوی بازگشایی شد

مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی نیز  گفت: از دقایق نخست بازگشایی صحن‌های حرم مطهر رضوی، جمعیت بسیار مجاوران این بارگاه منور به داخل صحن‌ها وارد شده و به زیارت حضرت امام رضا (ع) شتافتند.

محمد توکلی افزود: طبق آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود، به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری، در اولین روز هشت صحن حرم مطهر بازگشایی و پذیرای مجاوران بود ولی همه رواق‌ها از جمله روضه منوره و مسجد گوهرشاد باز نشد.

وی ادامه داد: از همان ساعات اولیه صبح تا غروب آفتاب که در صحن‌های حرم مطهر رضوی بسته شد، جمعیت بسیار در صحن‌ها حضور یافتند و خادمان بارگاه منور رضوی همه تلاش خود را برای رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی بکار بستند.

مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی گفت: اطلاع رسانی جامعی در خصوص رعایت موارد بهداشتی در قالب بنر در ورودی‌های حرم مطهر رضوی انجام شده است و فرش‌های صحن‌های حرم مطهر رضوی به صورت یکی در میان و به نحوی پهن شده که افراد با رعایت فاصله اجتماعی بتوانند به زیارت و راز و نیاز بپردازند.

وی از زائران بارگاه منور رضوی خواست به منظور حفظ سلامتی خود اصول بهداشتی شامل شست‌وشوی مکرر دست‌ها، همراه داشتن ماسک و دستکش، پوشاندن بینی و دهان در زمان عطسه و سرفه، خودداری از دست دادن و روبوسی، همکاری با خادمان، حفظ نظم و فاصله اجتماعی هنگام تشرف، همراه داشتن جانماز، کتب ادعیه و قرآن شخصی را رعایت کنند.

توکلی اظهار امیدواری کرد با تلاش خادمان و مشارکت زائران در اجرای شیوه‌نامه‌ها و حفظ نظم و فاصله اجتماعی مناسب در حرم مطهر رضوی، شرایط تشرف به زیارت برای همگان استمرار داشته باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.