رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: این موسسه از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور به منظور بهره گیری از امکانات داخلی برای کنترل این بیماری، اقدام به تولید الکل از پسماند کارخانجات صنایع غذایی کرد

تولید الکل از پسماند کارخانجات صنایع غذایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «دکتر قدیر رجب زاده» افزود: همزمان با شیوع این بیماری در کشور کلیه پتانسیل های موجود در این مرکز پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت و ضمن شناسایی ظرفیت های موجود اقدامات لازم در قالب تیم های اجرایی و تحقیقاتی از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ آغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز گسترده کشور به مواد ضدعفونی کننده بر پایه اتانول، این موسسه با همکاری بخش خصوصی، اقدام به راه اندازی خط تولید اتانول از منابع ارزان و جدید (پسماند کارخانجات صنایع غذایی) نمود.

وی تصریح کرد: با بهینه سازی خط تولید در این واحد، ظرفیت تولید به روزانه یک تن اتانول ٩٦ درصد به روش تخمیر ارتقاء یافت.

سامانه ضدعفونی کننده سطحی افراد (Clean Corridor)

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی همچنین از ساخت دستگاه تونل _ پاک که توسط متخصصان و مهندسان داخلی و زیر نظر این موسسه طراحی و ساخته شده است خبر داد.

وی افزود: این سامانه به صورت تمام اتوماتیک با تولید آئروسول (Aerosol) از آب شارژ شده در فضای پلاسمایی، اقدام به ضدعفونی و میکروب زدایی سطحی از پوشش لباس، کفی و رویه کفش به عنوان اصلی ترین عوامل انتقال ویروس می نماید.

رجب زاده بیان کرد: همچنین این سامانه دارای سیستم تب سنجی هوشمند و بدون دخالت اپراتور و نمایشگر داخل و بیرون کابین جهت اطلاع نگهبان برای ورود افراد به داخل اماکن عمومی و سازمانی می باشد. وی ادامه داد: این سامانه با استقرار در درب ورودی واحدهایی که با ارباب رجوع سروکار دارند، نظیر ارگان های نظامی، دولتی، بانک ها، مجلس، شورای شهر، هتل ها، فرودگاه ها، بیمارستان ها، رستوران ها و دیگر اماکن عمومی می تواند با ضدعفونی سطوح و البسه در از بین بردن زنجیره انتقال تاثیر گذار باشد.

تولید آب شارژ شده پلاسما به منظور ضد عفونی بیمارستان ها و اماکن عمومی

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه این مرکز در سال ۱۳۹۷ با مشارکت بخش خصوصی، مرکز تحقیقات و خدمات پلاسما را راه اندازی نمود گفت: فناوری پلاسما در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی و صنایع غذایی و پزشکی کاربردهای گسترده ای دارد.

 یکی از فرآورده های این مرکز، تولید آب شارژ شده در فضای پلاسمایی است که حاوی مقادیر قابل توجهی هیدروژن پراکسید و پراستیک اسید می باشد که براساس مستندات سازمان جهانی بهداشت، این دو ماده خاصیت کشندگی بسیار بالایی بر ویروس ها و از جمله ویروس کرونا دارند.

وی افزود: تاکنون عملیات ضدعفونی با آب پلاسمایی در بیمارستان های مختلف مشهد و تهران و همچنین میادین تره بار تهران و نیز بعضی از ساختمان های اداری به صورت رایگان انجام شده است.

رجب زاده در مورد سایر فعالیت های تحقیقاتی مرتبط با ارتقاء سلامت و ایمنی جامعه در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اظهار داشت: این موسسه در راستای ماموریت ملی خود در زمینه ارتقاء سطح سلامت جامعه از طریق ارائه محصولات غذایی سالم و مغذی، پروژه های متقاضی محور متعددی را به انجام رسانده که نتایج آن در صنایع غذایی مختلف عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: محصولات غذایی توسعه یافته در این موسسه، علاوه بر دارا بودن نقش اصلی به عنوان غذا، به دلیل غنی سازی با ویتامین D با استفاده از فناوری نانو، میکروارگانیسم های مفید، پپتیدها و سایر ریزمغذی ها دارای خواص فراسودمند و در نهایت باعث ارتقاء سطح ایمنی بدن در مقابله با بیماری هایی نظیر کووید-۱۹ می باشند

در عین حال بر اساس گزارش های علمی متعدد اثر بخشی محصولات پروبیوتیک، سین بیوتیک و ویتامین D  در کنترل بیماری کوید-۱۹ اثبات شده اند.

وی در خصوص برخی از پروژه های تحقیقاتی انجام شده در این موسسه گفت: نان سین بیوتیک با مکمل های اینولین و باکتری های پروبیوتیک ریزپوشانی شده، تولید نبات فراسودمند حاوی سویه پروبیوتیک، شکلات کم‌کالری کاهنده استرس حاوی سویه پروبیوتیک، بستنی پروبیوتیک حاوی بتاگلوکان و اثر آن بر عملکرد سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به سرطان پستان، میکرو کپسول های حاوی کلسیم و ویتامین D جهت غنی سازی چای سیاه کیسه‌ای، شکلات غنی شده (فراسودمند) با کلسیم، و ویتامین های D و امگا ۳ و غنی سازی نان جو با ویتامین D درون پوشانی شده و بررسی تاثیر آن بر شاخص های سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از جمله طرح های تحقیقاتی انجام شده در این موسسه برای ارتقاء سطح ایمنی و سلامت جامعه می باشد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.