کارشناس امور مذهبی با تأکید براینکه بازگشایی مجدد حرم مطهر امام رضا(ع) یک نعمت است، گفت: ما باید هم با زبان، هم به صورت قلبی و هم به صورت عملی شکرگزار این نعمت باشیم.

بازگشایی حرم مطهر امام رضا(ع) نعمتی مستحق شکر است/ از فرصت مجدد زیارت غفلت نکنیم

قدس آنلاین: پس از آنکه ۲۴ اسفند سال گذشته با تصمیم ستاد ملی پیشگیری و مبارزه با کرونا حرم مطهر امام رضا علیه السلام و دیگر اماکن مذهبی و پرتراکم بسته شده‌ بود، صبح روز دوشنبه پنجم خرداد ماه با اعمال محدودیت‌ها و حفظ پروتکل‌های بهداشتی صحن‌های مطهر همراه با نقاره زنی، خطبه خوانی و تعویض پرچم گنبد حرم مطهر رضوی و حضور جمعی از مدافعان سلامت به روی زائران گشوده شد.

طبق پروتکل‌های بهداشتی زائران و مجاوران می‌توانند هر روز از یک ساعت بعد از طلوع آفتاب تا یک ساعت پیش از غروب  آفتاب با رعایت نکات بهداشتی وارد حرم مطهر رضوی شوند و ضمن زیارت و ادای احترام به حضرت رضا(ع)، به خاطر فرصت مجددی و نعتمی که عطا شده شکرگزار خداوند باشند.

به همین مناسبت حجت الاسلام سید محمد سیدی نسب کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به فلسفه زیارت و چرایی آن گفت: براساس آیه شریفه قرآن که می فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًاۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ یُرْ‌زَقُونَ» شهدا زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند. خداوند شهید را مانند زندگان بر می شمرد، دیگر امام معصوم که شهید هم هستند جای خود دارد. بنابراین وقتی ما به زیارت امام رضا(ع) و سایر معصومین علیهم السلام می رویم، اعتقاد ما براین است که به زیارت یک محبوب زنده می رویم و ارتباط می گیریم.

حجت الاسلام سیدی نسب افزود: در زیارتنامه ها هم آمده است که وقتی ما سلام می‌دهیم به امام ایشان جواب سلام ما را می‌دهند و در آن محل حضور دارند. طی چند ماه گذشته براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و پروتکل های بهداشتی اماکن مقدسه از جمله حرم مطهر امام رضا(ع) با نظر و موافقت بزرگان دین و مراجع عظام بسته شد؛ از این رو باید مراقب باشیم که این تعطیلی به اعتقادات ما در رابطه با شفاخانه بودن حرم مطهر خدشه وارد نشود و اساسا این دو مسئله منافاتی با یکدیگر ندارد و امروز هم می‌بینیم پس از آنکه یک مقداری شتاب مسئله کرونا کاهش یافته، درهای حرم مطهر باز شده و مشتاقان به ائمه علیهم السلام از راه دور و نزدیک به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف می شوند.

این کارشناس امور مذهبی با اشاره به اینکه فرصت مجدد برای زیارت فراهم شده اضافه کرد: مؤمنین نباید از این فرصت زیارت غفلت کنند؛ در واقع باید اعمال و رفتارمان را اصلاح کنیم؛ چه بسا عامل محرومیت این چندماهه ما از زیارت رفتار و اعمال خود ما بوده باشد، بنابراین به خودمان بنگریم اگر اشکالی در اعمالمان وجود دارد اصلاح کنیم، دوم باید به زیارت اهمیت دهیم؛ فرموده اند ثواب زیارت امام رضا(ع) برابری می‌کند با ثواب چندین حج عمره مقبول و همچنین در بعضی روایات آمده است که زیارت ایشان از ثواب زیارت سایر ائمه بالاتر است؛ زیرا کسی که به زیارت امام رضا مشرف می شود اعتقادش نسبت به شیعه اثنی عشری کاملتر و راسخ تر و اهل نجات است بنابراین مخصوصاً مجاوران و نزدیکان به حرم مطهر امام رضا(ع) نباید نسبت به زیارت ایشان کوتاهی کنند و انشالله خود ایشان نیز کمک کنند تا باری دیگر از زیارتشان محروم نشویم.

حجت الاسلام سیدی نسب با تاکید براینکه بازگشایی مجدد حرم مطهر امام رضا(ع) یک نعمت است و هر نعمتی مستحق شکر گزاری است گفت: در روایات ذکر شده است که شکرگزاری به چند صورت می تواند باشد؛ اولین نوع شکرگزاری تشکر به زبان است و اینکه بگوئیم مثلا خدایا شکر که توفیق مجدد زیارت را به ما دادی. نوع دیگر شکرگزاری تشکر قلبی و خوشحالی در دل است؛ افرادی بودند که در این مدت از اینکه از زیارت حضرت رضا محروم هستند محزون بودند و شاید شب ها خواب نداشتند و سومین نوع شکرگزاری، تشکر عملی است؛ این نوع شکرگزاری در مورد بازگشایی مجدد حرم این است که زیاد به زیارت برویم و قدر فرصت فراهم شده را بدانیم.

وی در ارتباط با آداب زیارت و ادای احترام به ساحت مقدس امام با توجه به محدودیت هایی که علی رغم بازگشایی صحن های مطهر وجود دارد توضیح داد: ما در زیارت از بزرگانمان اینگونه آموخته ایم که حتما زیارت به این مفهوم نیست که ما باید خودمان را به ضریح بچسبانیم، کما اینکه شاعر هم می‌گوید: بعد منزل نبود در سفر روحانی. ما وقتی وارد صحن مطهر می شویم امکان دارد آنچنان ارتباط معنوی و قلبی قوی با امام رضا برقرار کنیم که چه بسا فردی داخل ضریح و نزدیک به آن است موفق به این ارتباط قلبی و معنوی نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.