یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط بورس و بازار سهام طی چند ماه گذشته و چشمنداز آتی این بازار گفت: واقعیت این است که بازار سهام طی ماه های اخیر رشد پرشتابی را تجربه کرد و ورود شاخص به مدار اصلاح امری قابل انتظار و طبیعی به نظر می‌رسید.

توقف روند نزولی بورس طی یکی دو روز آینده/ سهام عدالت دارایی با ارزشی است/استقبال از ETF دولت باعث افت بیشتر شاخص سهام شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ در حالی که طی روزهای سپری شده از سال جدید به علت رونق بورس و بازار سرمایه کشور شاهد وارد شدن آحاد جامعه به بازار سهام بودیم، افزایش شدید برخی قیمت‌ سهام، نگرانی‌های زیادی برای معامله‌گران درخصوص ایجاد حباب و ترکیدن احتمالی حباب بورس را ایجاد کرد.

شرایط بازار سرمایه به گونه‌ای بوده است که دو نظر عمده را در میان کارشناسان این حوزه بوجود آورده است؛ گروه نخست آنهایی که به وجود حباب در کلیت بازار اعتقادی ندارند و پدیده حباب را در صورت وجود صرفا محدود به برخی سهم ها که بیش از ارزششان رشد کرده‌اند می‌دانند؛ در نقطه مقابل آن دسته از کارشناسان و حتی تعدادی از مسوولان سابق سازمان بورس بر طبل حبابی بودن بورس تهران می‌کوبند و نگران از بین رفتن سرمایه‌های مردم‌اند.

به‌رغم اینکه در شرایط فعلی نیز هنوز شرکت‌های ارزشمندی وجود دارند که در محدوده ارزش ذاتی خود یا کمتر معامله می‌شوند، باید قبول کرد که بخشی از سهام که با سیل نقدینگی رشد کردند نه سودآوری قابل ملاحظه‌ای نسبت به رشد قیمت خود داشته‌اند و نه دارایی‌هایی دارند که این رشد قیمت را توجیه کند. بنابراین درصورت اصلاح بازار، خریداران آماتوری که بدون طی کردن آموزش‌های مورد نیاز، دیرتر از دیگران سوار بر امواج نقدینگی شده‌اند احتمالا بازندگان اصلی این قمار خواهند بود.

باید گفت در شرایط فعلی اگر حتی اصلاح کوچکی در بورس بخواهد اتفاق بیفتد، که طبیعی به نظر می‌رسد، اما جو روانی منفی پیرامون حبابی بودن بازار، ترس عظیمی به دل سرمایه‌گذارهای آماتور می‌اندازد و می‌دانید که همین ترس باعث عرضه‌های سنگین‌تر و نهایتاً ریزش عظیمی خواهد شد.

اصلاح بازار امری طبیعی است/نداشتن تجربه تازه واردان علت تشدید نوسان شاخص 

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه و عضو هیأت مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی در رابطه با شرایط بورس و بازار سهام طی چند ماه گذشته و چشمنداز آتی این بازار گفت: واقعیت این است که بازار سهام طی ماه های اخیر رشد پرشتابی را تجربه کرد و ورود شاخص به مدار اصلاح امری قابل انتظار و طبیعی به نظر می‌رسید.

بیدگلی با اشاره به اینکه طی ماه های گذشته بازار سرمایه شاهد ورود سرمایه گذاران جدیدی بود که بخشی از آنها غیر حرفه ای هستند، افزود: روزهای ابتدایی افت بازار بر مبنای انتظارات اصلاحی شکل گرفت اما ترس سرمایه گذاران حقیقی تازه وارد از روزهای منفی منجر به بروز رفتار های هیجانی، صف فروش و طولانی تر شدن فرآیند اصلاح شد و ما شاهد روزهای منفی بیشتری بودیم.

به گفته این عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری، "داد و ستد در بازار سرمایه فرآیند پیچیده و تخصصی است که به دانش، آگاهی و تجربه نیاز دارد و افراد بدون کسب تخصص و تجربه لازم در روزهای اصلاح بازار هیجانی عمل می کنند و باعث تشدید نوسان شاخص‌می شوند."

علی اسلامی بیدگلی در ادامه به عرضه سهام «دارا یکم»(ETF ها) توسط دولت اشاره کرد و افزود: عرضه سهام دولتی در بازار سرمایه اقدام با ارزشی بود و حدود سه و نیم میلیون نفر در این صندوق سرمایه گذاری کردند با این حال به دلیل تبلیغات محدود، تنها یک سوم این عرضه با تقاضا همراه شد. میزان استقبال از ETF دولت باعث شد شرکت های حاضر در «دارا یکم» روند نزولی در پیش بگیرند و افت بیشتر شاخص را رقم بزنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اغلب شرکت‌های سبد سهام عدالت ناشران بزرگ بورسی هستند و انتظار عرضه سهام  عدالت از سوی افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند افت شاخص را به همراه داشت.

روند نزولی بازار سرمایه طی یکی دو روز آینده متوقف خواهد شد

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افت فعلی شاخص گفت: احتمالا طی یک یا دو روز آینده روند نزولی بازار متوقف می‌شود اما امیدواریم این بار سرمایه گذارانی که تجربه سرمایه گذاری و فعالیت در بازار سرمایه ندارند به شکل مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند.

بیدگلی افزود: قطعا سرمایه گذاری غیر مستقیم افراد غیر حرفه ای در بازار سرمایه از زیان فردی و جمعی سرمایه گذاران جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در حال حاضر با ریسک سیستمی روبرو نیست، افزود: قیمت های جهانی نسبت به ماه فروردین یا با رشد اندک همراه بودند یا ثبات داشتند، بر این اساس، شرکت ها در شرایط مطلوبی قرار دارند، طی ماه های گذشته تنش های سیاسی کاهش محسوس داشت و افزایش نرخ ارز نیز برای بسیاری از شرکت های حاضر در بازار سرمایه مزیت محسوب می شود. بنابراین ریسک خاصی در حال حاضر پیش روی بازار سرمایه نیست.

عضو هیأت مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری ادامه داد: شرایط بازار در چند روز گذشته نشان داد که ما همچنان به تقویت توسعه و تقویت امر بازار گردانی نیاز داریم. بازارگردانی کارآمد بهترین گزینه پیشگیری از نوسان غیر منطقی مثبت یا منفی شاخص است.

سهام عدالت دارایی با ارزشی است

بیگدلی در ادامه با اشاره به بحث داغ این روزهای بورس یعنی «سهام عدالت» ضمن توصیه به حفظ این دارایی با ارزشگفت: سبد سهام عدالت از شرکت های بنیادی بازار تشکیل شده و به جرات می توان ادعا کرد این دسته از شرکت ها هیچ یک دچار حباب نیستند. به صاحبین سهام عدالت توصیه می کنم این دارایی با ارزش را حفظ کنند.

وی ادامه داد: مالکین سهام عدالت با استراتژی نگاه بلند مدت منفعتی بسیار بیشتر از امروز کسب خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.