شمارش معکوس برای نواخته شدن زنگ مجلس یازدهم و آغاز به کار پارلمان جدید آغاز شده و نمایندگان جدید ملت صبح فردا بر کرسی‌های سبز رنگ خود زیر هرم میدان بهارستان تکیه خواهند زد تا پس از تإیید و تصویب اعتبارنامه‌هایشان در فرآیندی که چندین روز به طول خواهد انجامید، مسئولیت مهم قانونگذاری و نظارت بر امور کشور را بر عهده‌گیرند.

شمارش معکوس برای آغاز به کار  مجلس یازدهم

قدس آنلاین: مراسم گشایش مجلس یازدهم هم اما مثل دیگر رویدادهای کشور امسال در سایه شیوع کرونا دستخوش تغییر و تحولاتی شده و لاجرم در برگزاری آن به حداقل‌ها بسنده شده و شکوه و بزرگی ادوار گذشته را نخواهد داشت.

مدعوین انگشت شمار مراسم افتتاحیه

فردا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و ضرورت رعایت فاصله گذاری هوشمند اجتماعی شمار مدعوین مراسم افتتاحیه مجلس به شدن کاهش یافته و آنگونه که اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده پس از آنکه هیئت رئیسه آغاز جلسه توسط هیئت رئیسه سنی، معاون اجرایی پارلمان درباره عملکرد مجلس دهم گزارشی را ارائه خواهد داد و سپس طبق آیین نامه و رسم هر دوره و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی را از روند انتخابات، به منتخبان مردم ارائه خواهد داد.

وی اظهار داشت در مراسم فردا حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز حضور دارد و به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. دیگر مدعوین مهم این مراسم آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه و آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان خواهند بود.

غلامرضا نوری معاون اجرایی مجلس هم در تشریح جزئیات جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم گفت: جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم فردا چهارشنبه هفتم خرداد ماه با حضور ۲۷۶ نفر از منتخبین و با حضور تعدادی از مهمانان عالی رتبه کشوری و لشکری برگزار می‌شود.

وی افزود: تفاوت افتتاحیه امسال با سال‌های گذشته ناشی از شرایط بهداشتی حاکم بر جامعه است و پروتکل‌های بهداشتی ما را در دعوت از مهمانان محدود کرده است معمولا اعضای هیات دولت، مسوولان کشوری و لشکری، استانداران، علما و پیشوایان مذاهب و اقلیت‌ها و نمایندگان صنوف مختلف در این جلسه دعوت می‌شدند که به خاطر شرایط خاص از دعوت آنها شرمنده شدیم.

حضور منتخبان در مجلس پس از تست کرونا

نوری از تعیین در تهران و شهرستان‌ها مکان‌هایی به منظور انجام تست کرونا برای منتخبین جدید مردم خبر داد و گفت: بنا است منتخبین با تست منفی در جلسه فردا حضور یابند و خوشبختانه تاکنون نیز مشکلی خاصی در این زمینه  وجود نداشته است.

تغییر در مراسم تجدید بیعت با بنیانگذار نظام

نوری یادآور شد: در ادوار گذشته منتخبین بعد از تحلیف در حرم امام خمینی حضور می‌یافتند که امسال به دلیل شرایط خاص این برنامه به وقت مناسب دیگری موکول شد و به جای آن منتخبین در پایان جلسه بر سر مزار شهدای گمنام حضور می‌یابند.

وی درباره ترکیب هیات رئیسه سنی نیز گفت: براساس مدارک واصله آقای تقوی منتخب تهران رئیس هیات رئیسه سنی، آقای میرسلیم نایب رئیس هیات رئیسه سنی، آقای نجابت منتخب شیراز به عنوان جوان ترین منتخب دبیر هیات رئیسه سنی و آقای فتحی منتخب استان کردستان به عنوان جوان ترین منتخب دبیر دوم هیات رئیسه سنی خواهند شد که این ترکیب فردا صبح در محل هیات رئیسه مستقر خواهند شد و جلسه را اداره می‌کنند.

آغاز بکار شعب بررسی اعتبارنامه منتخبان از فردا

معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منتخبین همچنین فردا پیش از ظهر یا بعد از ظهر بسته به تصمیم هیات رئیسه سنی در شعب ۱۵ گانه حضور می‌یابند. و برای دومین جلسه رسمی مجلس آن طوری که هیات رئیسه سنی تصمیم گرفته به صورت استمزاجی در جلسه فردا رای گیری خواهد شد که در صورت موافقت منتخبان روز پنجشنبه برگزار شود. در جلسه دوم همچنین باید انتخاب رئیسه دایم صورت بگیرد.

معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: کار شعب بسته به میزان اعتراضات و فعال شدن کمیسیون تحقیق معمولا طی یک هفته جمع می‌شود و با تایید دو سوم اعتبارنامه منتخبین مجلس رسمیت می‌یابند و وارد دستور کار خود می‌شود.

هیئت رئیسه موقت از ساختار مجلس حذف شد

تغییر دیگری که این دوره در روند شکلگیری و آغاز بکار مجلس صورت گرفته حذف هیئت رئیسه موقت از ساختار پارلمان است.

طبق روال گذشته و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از انتخاب هیئت رئیسه سنّی، منتخبان می‌بایست جهت اداره امور مجلس، رئیس و اعضای هیئت رئیسه پارلمان را به‌صورت موقت انتخاب می‌کردند.

براساس اصلاحی که در دوره دهم مجلس برای آیین‌نامه داخلی صورت گرفته، رئیس و اعضای هیئت رئیسه سنّی اداره امور جلسات علنی را تا زمان تأیید اعتبارنامه منتخبان به‌عهده دارند و هیئت رئیسه موقت حذف شده است.

ولی اسماعیلی منتخب مردم گرمی و عضو هیئت‌ اجرایی فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب در این باره اظهار داشت: طبق آنچه اداره قوانین مجلس اعلام کرده، آقای سیدرضا تقوی رئیس سنّی مجلس خواهد بود و تا زمان انتخاب رئیس و اعضای دائمی هیئت رئیسه و نیز تأیید اعتبارنامه منتخبان، ریاست جلسات بر عهده وی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.