مرکز فرماندهی سازمان ملل امروز اعلام کرد که هم کره شمالی و هم کره جنوبی پس از شلیک‌های متقابلی که در ۳ مه (۱۴ اردیبهشت) انجام دادند، توافق آتش‌بسی را که در منطقه مرزی بین این دو کشور حکفرما بود، نقض کرده‌اند.

فرماندهی سازمان ملل: هر دو کره، توافق آتش‌بس را نقض کردند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، یک تیم تحقیقاتی ویژه چندملیتی فرماندهی سازمان ملل به این نتیجه رسیده است که سربازان دو طرف کره شمالی و کره جنوبی این توافق را نقض کرده‌اند؛ توافقی که از سال‌های ۱۹۵۰- ۱۹۵۳ که جنگ کره نه با پیمان صلح، که با آتش‌بس به پایان رسید، حکمفرما بوده است.

فرماندهی سازمان ملل که تحت فرماندهی یک ژنرال آمریکایی قرار دارد، امورات منطقه غیرنظامی مرزی بین دو کره را زیر نظر دارد که از لحاظ فنی عملاً در وضعیت جنگی قرار دارند.

فرماندهی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان کره شمالی بر سر پست حفاظتی خود، چهار تیر مهمات ۱۴.۵ میلی‌متری را به سمت پاسگاه این فرماندهی در ضلع جنوبی خط علامت‌گذاری شده نظامی، که منطقه غیرنظامی مرزی را به دو بخش تقسیم می‌کند، شلیک کرده و از این طریق مرتکب تخلف شدند.

مقامات کره جنوبی و آمریکا گفته‌اند که باور دارند شلیک مهمات تصادفی بوده، اما فرماندهی سازمان ملل اعلام کرد که تحقیقات نتوانستند به طور قطعی مشخص کنند که آیا چهار شلیک انجام شده از روی عمد یا به اشتباه بوده است.

در بیانیه فرماندهی سازمان ملل آمده است که مقامات نظامی کره شمالی لیست سؤالات منابع تحقیقاتی را پذیرفته، اما به آن‌ها پاسخ رسمی نداده‌اند.

کره شمالی در مورد این حادثه اظهار نظری نکرده است.

فرماندهی سازمان ملل همچنین اذعان کرده است که سربازان کره جنوبی نیز پس از شلیک دو رگبار به سمت کره شمالی نیم ساعت بعد از شلیک آن‌ها، توافق آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

وزیر دفاع کره جنوبی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.