دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: با توجه به محدودیت‌های بسیاری که در منابع مالی داریم، امسال هر واحد تولیدی برای گرفتن تسهیلات باید برنامه ارائه دهد در غیر این صورت اخذ تسهیلات امکان‌پذیر نیست.

پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بدون ارائه برنامه امکان‌پذیر نیست

به گزارش قدس آنلاین، حسن مونسان در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های کاشمر که ششم خرداد ماه در محل سالن همایش‌های فرمانداری این شهرستان برگزار شد؛ با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در سطح بانک‌های استان عنوان کرد: متاسفانه دو نفر از همکاران شبکه بانکی در استان خراسان رضوی به دلیل خدماتی که به مردم ارائه می‌کردند، به ویروس کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی ممنوعیت گرفتن وجوه نقد را ابلاغ نمود به دلیل قطع زنجیره ویروس کرونا بود، انتظار داشتیم بانک‌های قرض‌الحسنه کاشمر نیز وجوه نقد را از مردم نمی‌گرفتند.

مونسان بیان کرد: شاید نارضایتی‌ها زیاد بود اما برای سلامت جامعه صندوق‌های قرض‌الحسنه باید دستورالعمل بانک مرکزی را رعایت می‌کردند و وجوه نقد را از مشتریان قبول نمی‌کردند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی مطرح کرد: طی بررسی به عمل آمده از سوی بانک مرکزی بیش از ۸۰ درصد کارکنانی که در این مدت جان خود را از دست دادند، تحویل‌داران باجه و در تماس با وجوه نقد بودند.

وی اظهار کرد: تمامی تلاش ما بر هدایت مردم به سمت استفاده از بانکداری الکترونیکی است، بیش از ۹۰ درصد امور بانکی به وسیله ابزارهای الکترونیکی قابل انجام است و هیچ ضرورتی برای حضور در شعب وجود ندارد.

مونسان گفت: وجه نقد باید از چرخه بانکی خارج و ساقط شود و از ابزارهای الکترونیکی استفاده گردد، البته بانک‌ها می‌توانند همکاری لازم را برای دریافت وجوه نقد به صورت تک باجه‌ای آن هم برای مواقع ضروری داشته باشند.

پذیرش یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای اولویت‌های استان

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بخش‌های مختلف اختصاص یافت، عنوان کرد: چون اسفند ماه سال قبل شبکه بانکی به حال تعطیل درآمد و فقط برای امور جاری انجام وظیفه می‌شد در اسفند و فروردین‌ماه نتوانستیم تسهیلاتی ارائه دهیم.

مونسان در همین خصوص اظهار کرد: بر اساس آماری که در پایان سال گذشته گرفته شد در بخش صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال ماقبل حدود ۵۲ درصد، بخش کشاورزی ۳۶ درصد، خدمات و گردشگری ۲۸.۵ درصد، امور اجتماعی ۸۷ درصد، صادرات ۳۴۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی گفت: اگر چه طی سال گذشته بخش گردشگری، صنعت و کشاورزی استان رشد بسیار قابل توجهی داشته است، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشترین خسارت‌ها به استان خراسان که قطب گردشگری کشور محسوب می‌شود، وارد گردید.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی از تشکیل کمیته تامین مالی و خبرگان مالی در سطح استان خبر داد و مطرح کرد: امسال در شبکه بانکی یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به عنوان اولویت‌های استان برای پرداخت تسهیلات توسط شش بانک پذیرش شده است.

۱۳ رسته شغلی آسیب دیده از کرونا

وی در ادامه با بیان اینکه آمادگی کامل برای اجرای پروژه‌ها در شهرستان کاشمر را داریم، گفت: باید شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات چابک سازی شود و سرمایه‌گذاران بدون دغدغه به منابع دسترسی پیدا کنند.

مونسان افزود: دو سوم ۴۰۶ هزار میلیارد ریالی که سال قبل پرداخت شده، از محل وصولی‌ها بوده و بیش از ۶۵ درصد توان تسهیلات دهی بانک‌ها نیز از محل وصولی‌هاست.

وی بیان کرد: اگر توان وصولی‌ها را از بانک‌ها بگیریم به هیچ عنوان قدرت پاسخگویی را نخواهند داشت، باید کمک کنیم تا منابعی که مصرف می‌شود به چرخه اقتصاد برگردد در غیر این صورت امکان تحقق شعار جهش تولید مطلقا وجود ندارد.

مونسان گفت: اگرچه بانک مرکزی آیین نامه اخذ تضامین را اعلام نموده اما اینکه فقط آوردن کارمند را برای ضمانت الزام کنیم با بخشنامه‌ها در تضاد است، بسیاری از کسبه و بازاریان اعتبارشان بیشتر است.

 رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۱۳ رسته شغلی آسیب دیده از کرونا داریم، همه بانک‌ها مکلف هستند اقساط سه ماهه این رسته‌های شغلی را به پایان دوره انتقال دهند و کسی نمی‌تواند در اجرای آن سلیقه‌ای عمل کند.

وی بیان کرد: واحدهای آسیب دیده فقط از یک اسفند تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه مشمول این دستور العمل می‌شوند و قبل از آن را باید پرداخت کنند، البته مشاغل دیگری هم هستند که در این رسته‌ها نیستند که مقرر شد شناسایی و اعلام شوند.

دوران پسا کرونا بسیار سخت‌تر خواهد بود

در ادامه فرماندار کاشمر گفت: هیچ واحد تولیدی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شهرستان تا کنون تعطیل نشده است، هر چند صدمه و آسیب‌های کرونا در حوزه اقتصادی پررنگ‌تر بود و برخی خانواده‌ها دغدغه تامین نان شب خود را داشتند.

مسلم ساقی تصریح کرد: بدون شک دوران پسا کرونا در همه حوزه‌ها بسیار سخت‌تر خواهد بود، اگرچه هنوز تبعات اقتصادی پسا کرونا دامن‌گیر نشده اما ممکن است تبعات امنیتی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: اغلب واحدهای تولیدی مشکلات مالی دارند، اگر شبکه بانکی در این شرایط سخت به کمک نیایند در آینده نزدیک تمامی واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد. از سویی بسته‌های حمایتی باید در کمترین زمان ممکن به ذی‌نفعان برسد در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم.

ساقی با اشاره به اینکه به دلیل اقساط معوق، بسته حمایتی شامل بسیاری از واحدها و صنوف نمی‌شود، مطرح کرد: گاه پرداخت تسهیلات آن قدر زمان می‌برد که برخی برگشت خورده و برای جذب مجدد مشکلاتی به وجود می‌آید.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.