مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: عمده صادرات محصول گل محمدی به صورت اسانس بوده و قیمت هر کیلو اسانس در بازارهای جهانی بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است، بنابراین راه‌اندازی واحدهای تولید اسانس یکی از راه‌هایی بوده که می‌توان به عنوان اقتصادی کردن کشت و تولید محصول گل محمدی پیشنهاد کرد.

ظرفیت‌های اقتصادی کشت و تولید گل محمدی را چگونه بالا ببریم؟

به گزارش قدس آنلاین، امید طهماسبی‌زاده اظهار کرد: گل محمدی از گذشته‌های دور به دلیل ویژگی‌های خوراکی و درمانی نزد ایرانیان شناخته شده بوده و طبق اسناد بین‌المللی، ایران مبدا تولید گلاب است.

وی افزود: به دلیل سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی، مقاومت به خشکی و کم‌آبی و شرایط سخت محیطی دیگر، کشت و توسعه گل محمدی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تکثیر و کشت گل محمدی عمدتا از طریق قلمه و پاجوش انجام می‌شود.

طهماسبی‌زاده بیان کرد: شهرستان مشهد و خصوصا روستای فرخد در سال‌های گذشته بزرگترین سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان را داشته است. در سال ۹۸ سطح زیر کشت این محصول در شهرستان ۱۹۵ هکتار و میزان تولید آن ۶۳۰ تن بوده که حدود ۹۰ درصد از کشت و تولید به روستای فرخد اختصاص داشته و این روستا از گذشته به عنوان قمصر خراسان شهرت داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: بیشتر محصول تولیدی به صورت گل تر و خام عرضه شده و به فروش می‌رسد و تنها بخش بسیار کمی با استفاده از دستگاه‌های گلاب‌گیری سنتی فراوری و یا خشک می‌شود. از هر ۳ تن گل تر حدود یک کیلوگرم اسانس و از هر تن ۵۰۰ لیتر گلاب درجه یک و حدود هزار لیتر  گلاب درجه دو به دست می‌آید،  هر هکتار گلستان گل محمدی برای ۳ نفر شغل دائم و حدود ۱۵۰ نفر شغل موقت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر با توجه به توسعه سطح زیر کشت در استان و افزایش تولید و علیرغم وجود حدود بیست کارخانه و کارگاه فرآوری گیاهان دارویی در مشهد، قیمت خرید محصول علیرغم تورم و افزایش هزینه‌های تولید نه تنها افزایش نداشته، بلکه گاه شاهد کاهش قیمت محصول به خصوص در سال گذشته و جاری بوده‌ایم، به همین دلیل بسیاری از باغداران در روستای فرخد اقدام به حذف باغات خود کرده‌اند.

طهماسبی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده صادرات محصول به صورت اسانس بوده و قیمت هر کیلو اسانس در بازارهای جهانی بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است، ایجاد واحدهای تولید اسانس یکی از راه‌هایی است که می‌توان به عنوان اقتصادی کردن کشت و تولید محصول گل محمدی پیشنهاد کرد. با توجه به ویژگی‌های این محصول و همچنین اشتغالزایی بالا امید می‌رود با حمایت ویژه جهت خرید محصول تولیدی باغداران و افزایش واحدهای فرآوری ضمن جلوگیری از روند حذف باغات شاهد توسعه کشت و شکوفایی این محصول بی‌نظیر باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.