سردبیر پایگاه تخصصی نقد شعر می‌گوید: ادعا نمی‌کنم ما استعدادها را در بین شاعران تازه کار به وجود آوردیم بلکه به آنها اعتماد به نفس می‌دهیم که آنها با کسانی که در کلانشهرها زندگی می‌کنند، هیچ تفاوتی ندارند و همین تشویق‌ها باعث می‌شود شعر از اولویت پنجم زندگی این افراد به اولویت اول و دومشان تبدیل شود.

هدایت و حمایت از استعدادها؛ هدف اصلی پایگاه تخصصی نقد شعر / فاصله میان شاعران دور از مرکز با شهرهای بزرگ را برداشتیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، اگر شما هم به شعر علاقه دارید و گاهی هم برای دل خودتان یا به صورت جدی شعر می‌گویید، شاید نام سایت نقد شعر به گوشتان خورده باشد. پایگاهی که به صورت تخصصی و با حضور تعدادی از شاعران به نقد آثار کاربران آن می‌پردازد و شاید هیچ چیز به اندازه اینکه شعر یک شاعر تازه کار و جوان توسط منتقدان و شاعران باسابقه خوانده شده و مورد نقد قرار بگیرد، جذاب نباشد.

پایگاه تخصصی شعر که به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان راه اندازی شده، چنین فرصتی را برای دوستداران شعر فراهم کرده است تا بدون هیچ هزینه‌ای از این امکان برخوردار شوند و بتوانند به درستی در این مسیر حرکت کنند.

اما غلامرضا طریقی، شاعر و سردبیر پایگاه تخصصی نقد شعر درباره چگونگی فعالیت در این سایت می‌گوید: پایگاه تخصصی شعر با هدف خدمت‌رسانی به تمام اهالی شعر فارسی زبان در سطح بین‌المللی ایجاد شده است. تمامی شاعران می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای در نخستین پایگاه نقد شعر عضو شوند و اشعار خود را در محک نقد قرار دهند و هدف ما این است که در جهت اعتلای فرهنگ و ادب فارسی گامی برداشته شود.

وی در ادامه می افزاید: نزدیک به سه سال است که از فعالیت رسمی و شروع به کار پایگاه تخصصی نقد شعر گذشته است. در واقع ایده شکل گیری این پایگاه توسط بنده و دوستانم در بنیاد شعر و ادبیات داستانی پایه ریزی شد و برآن شدیم تا این پایگاه را به دو دلیل ویژه طراحی و اجرا کنیم.

چرا پایگاه تخصصی نقد شعر ایجاد شد؟

طریقی ادامه داد: نخست اینکه در این سال‌های اخیر و با همه گیر شدن فضای مجازی اغلب دوستان شاعر خواه ناخواه به سمت استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رفته‌اند و بنابراین می‌توان از این فضا استفاده خوبی کرد. دومین دلیل ما این بود که سعی کردیم امکانی را فراهم کنیم تا تمام کسانی که در شهرستان‌ها و روستاهای دور از مرکز هستند و دسترسی به همه منتقدان و شاعران ندارند، این فرصت در اختیارشان قرار گیرد که بتوانند از نظریات شاعران بهره مند شوند.

این شاعر تاکید کرد: این دو دلیل را کنار هم گذاشتیم و به نظرمان آمد ایجاد یک پایگاهی که بتواند بدون تفاوت دسترسی همه را به صورت یکسان فراهم کند به ویژه برای همه کسانی که دغدغه شعر دارند شاید کار مناسبی باشد. البته استقبالی که در این مدت شده هم نشان داد که خوشبختانه پیش بینی ما درست بوده است.

طریقی تصریح کرد: در طول این مدت به طور رسمی ۲۸ نفر از شاعران و منتقدان با ما همکاری دارند، اما به طور کامل حدود ۷۰ شاعر و منتقد داشتیم که طی بازه‌های زمانی مختلف و به صورت دوره‌ای با ما همکاری داشتند و برای پایگاه تخصصی شعر نقد نوشتند اما بنا به دلایلی مانند مشغله کاری و تحصیلی یا مهاجرت از ما جدا شدند و تعدادی از دوستان دیگر اضافه شدند و در مجموع این لیست متغیر است.

شاعران چگونه در سایت نقد شعر ثبت نام کنند؟

وی درباره نحوه ارزیابی آثار کاربران در این پایگاه می‌گوید: شاعرانی که علاقمند هستند در این سایت حضور داشته باشند کافی است یک بار ثبت نام کنند. در این سایت برای ثبت نام از آنها یک مشخصات کلی درخواست می‌شود، همچنین آنها باید یک سابقه مختصر درباره فعالیت‌هایی که تاکنون در حوزه شعر و ادبیات انجام دادند برای ما ارسال کنند و در نهایت نیز آثارشان را برای ما بفرستند. البته این را هم باید اضافه کنم که نحوه قضاوت ما برای کسی که ده سال در این حوزه فعالیت کرده با کسی که یک سال کار کرده است، متفاوت خواهد بود.

طریقی یادآور شد: بدین ترتیب علاقه‌مندان عضو پایگاه نقد شعر شده و سپس به راحتی می‌توانند وارد پنل شوند و هر بار باید سه اثر برای ما ارسال می‌کنند زیرا ما روی یک اثر نظر نمی‌دهیم و بهتر است چند شعر از یک فرد در اختیار ما باشد. از طرفی دیگر بنده به عنوان سردبیر به این نکته توجه می‌کنم که این شعرها تحت سلیقه خاصی داوری و مورد نقد قرار نگیرند و به طور مثال این گونه نیست که آثار یک نفر همیشه به یک شاعر خاص داده شود و سعی می‌کنم نظرات همه شاعران را در طول زمانی که کاربر اثر ارسال می‌کند، اخذ کنیم که سلیقه‌های متفاوت نسبت به اشعار کاربران نظر داده باشند البته گاهی تمایل شخص و منتقد را هم در نظر می‌گیریم.

وی افزود: در ادامه نقد و اثر را منتشر می‌کنیم و برای کسانی که در ابتدای راه هستند و حدس می‌زنیم ممکن است نقد صریح به مذاقشان خوش نیاید و دوست نداشته باشند که نامشان مشخص باشد، این امکان را فراهم کردیم که نامشان به صورت عمومی منتشر نشود.

شاعران با استعداد مورد حمایت قرار می‌گیرند

این شاعر در ادامه با اشاره به اینکه آثاری که از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند، گفت: این حمایت را به چند شیوه مختلف انجام می‌دهیم. با توجه به این که سال‌های گذشته دوران سختی به لحاظ مالی برای عرصه فرهنگ و هنر بوده اما ما چندین دوره تحت عنوان «کلک خیال» در تهران برگزار کردیم و در وهله نخست افراد برگزیده‌ای که در شهرستان‌ها هستند را برای شرکت در این دوره ها دعوت کردیم. این دوره‌های متمرکز به همراه منتقدان پایگاه و شاعران میهمان برگزار شد که خوشبختانه با استقبال بسیاری هم مواجه شد. همچنین دو کتاب تحت عنوان «در راه» و منتخبی از اشعار خوب و با کیفیت این شاعران منتشر کردیم و در واقع قصدمان این بود که به جامعه ادبی این پیام را برسانیم که شاعرانی در راهند که آثار قابل دفاع و خوبی دارند.

طریقی عنوان کرد: اشعار حدود ۱۲۰ شاعر را در این مجموعه‌ها منتشر کردیم و علاوه بر این که نسخه ای از آن را برای خودشان ارسال کردیم تا با اشعار دیگر شاعران هم آشنا شوند، نسخه‌ای هم برای ناشران حرفه‌ای و وزارت ارشاد فرستادیم. به طور مثال رحمت رسولی مقدم که جزو کسانی بود که اشعارش در اولین سری کتاب «در راه» چاپ شد. وی در نخستین دوره‌های کلک خیال شرکت کرده بود و سال گذشته نیز جزو برگزیدگان کتاب سال شعر جوان و از نامزدهای جشنواره شعر فجر بود و جایزه کتاب مستقل غزل را دریافت کرد.

وی یادآور شد: من ادعا نمی‌کنم ما استعدادها را در بین این افراد به وجود آوردیم بلکه به آنها اعتماد به نفس می‌دهیم که شما با کسانی که در کلانشهرها زندگی می‌کنند هیچ تفاوتی ندارید و همین تشویق‌ها باعث می‌شود شعر از اولویت پنجم زندگی این فرد به اولویت اول و دومش تبدیل شود. البته خواسته ما این بود سالانه پنج مجموعه مجزا هم چاپ کنیم که البته هنوز امکانش برای ما و بنیاد فراهم نشده است. ما در این سه سال از صفر به بیش از ۳۸۰۰ عضو رسیدیم و جایی که بحث نقد مطرح باشد همین که این تعداد عضو شدند و خواهان نقد آثارشان هستند رقم قابل توجهی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.