گیلان - سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مصرف دخانیات را عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس و ترک آن را یک ضرورت برای پیشگیری از این بیماری دانست.

مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس است

دکتر آبتین حیدرزاده ،اظهار کرد: هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگ و گسترده ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات انجام می شود.

وی با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت در سالجاری «محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتن در آنها»، انجام اقدامات برای افزایش آگاهی عمومی  به ویژه آگاهی جوانان، در خصوص تاثیر مضرات دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن و اهمیت کاهش مصرف دخانیات را  مورد تاکید قرار داد.

حیدرزاده با بیان اینکه معمولاً ظرف مدت سه ماه پس از ترک دخانیات ظرفیت‌های هوایی تنفسی فرد به شکل نرمال بر می گردد، افزود: پس از یک سال خطرات بیماری‌های قلبی در وی با افراد غیرسیگاری برابر می‌شود و س ازسه سال بروز بیماری‌های ریوی در آنها تقریباً مشابه افراد غیر سیگاری است و خطر بروز سرطان‌ها نیز، پس از سه تا پنج سال در آنها تقریباً همانند افراد غیرسیگاری است.

حیدرزاده در پایان با اشاره به ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی مناسب جهت جلوگیری از عرضه مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی گفت: به منظور کمک به مصرف کنندگان مواد دخانی برای ترک مصرف دخانیات، در این خصوص هماهنگی های لازم جهت ثبت وضعیت ارایه خدمات ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت استان، در حال انجام است.

۶ الی ۱۲ خرداد ماه سال جاری به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا » نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.