دبیر کمیته اطلاع‌رسانی مبارزه با ویروس کرونا در خراسان رضوی درباره قرمز شدن شرایط شهر مشهد در موضوع شیوع کرونا گفت: آنچه مسلم است شرایط حال حاضر مشهد شرایطی پایدار و رو به پایین در بحث شیوع کروناست، اتفاقی که از خیلی وقت پیش افتاده و موضوع شیوع کرونا را در این شهر قابل کنترل کرده است.

فراز و فرود شیوع کرونا در استان‌های خراسان

هاشم رسائی‌فر/

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی مبارزه با ویروس کرونا در خراسان رضوی درباره قرمز شدن شرایط شهر مشهد در موضوع شیوع کرونا گفت: آنچه مسلم است شرایط حال حاضر مشهد شرایطی پایدار و رو به پایین در بحث شیوع کروناست، اتفاقی که از خیلی وقت پیش افتاده و موضوع شیوع کرونا را در این شهر قابل کنترل کرده است. اما اینکه چرا شهر مشهد از وضعیت زرد متمایل به سفید به یکباره تبدیل به قرمز شد دلیلش این است که خط برش یا معیارهایی که وزارتخانه برای اعلام خطوط سفید، زرد و قرمز در نظر گرفته بود عوض شده است.

دکتر رحیمی در گفت‌وگو با قدس افزود: معیاری که پیش از این در نظر گرفته شده این بود که جمعیت هر شهر تقسیم بر ۱۰۰ هزار، عددی را نشان می‌داد که میزان آن جایگاهی را که در بین خطوط داشت مشخص می‌کرد اگر این عدد کمتر از ۳۴ بود وضعیت سفید می‌شد بین ۳۴ تا ۶۸ زرد و بالاتر از ۶۸ در خط قرمز قرار می‌گرفت. اکنون با تعریف جدیدی که ارائه شده کمتر از ۱۴ اوضاع سفید اعلام می‌شود بین ۱۴ تا ۲۰ زرد و بالاتر از ۲۰ نفر مبتلا وضعیت قرمز خواهد شد. پس از این موضوع بود که شرایط مشهد از همان زرد متمایل به سفید یکباره قرمز شد.

دکتر رحیمی همچنین اظهار کرد: وضعیت خراسان رضوی به تناسب بروز بیماری کرونا شرایط پایینی است که اگر این همراهی ادامه داشته باشد بستری‌ها به صفر هم خواهد رسید اما در مجموع آنچه ‌وجود دارد اینکه کرونا هست و از بین نمی‌رود شاید تا یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد به این دلیل باید مردم سبک زندگیشان را عوض کنند آن هم با رعایت اصول بهداشتی.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین درباره این مطلب که گفته می‌شود از پاییز شیوع کرونا مجدد شدت خواهد گرفت، گفت: بدون تردید این اتفاق خواهد افتاد و ممکن است این بیماری تشدید شود؛ چرا که زمینه شیوع آنفلوانزا نیز از پاییز به بعد بیشتر فراهم می‌شود و پیش‌بینی‌ها برای تشدید شیوع کرونا نیز می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای مواجهه با موج شیوع کرونا از پاییز، دانشگاه علوم پزشکی چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت: کارهای خیلی مهمی انجام دادیم نخست اینکه به تمام دانشگاه‌های زیر پوشش اعلام کردیم نقاط ضعف و قوتی که داشتند را جمع‌آوری کرده و در اختیار ما قرار دهند تا در در کتابچه‌ای عملیاتی برای پاییز آینده همه دستورالعمل‌های مورد نیاز منتشر شود و همه آن را داشته باشند. نکته بعدی اینکه از همین حالا به فکر تمهیداتی برای تهیه ملزومات حفاظتی فردی از جمله ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و... هستیم تا در آن زمان مشکلاتی که در ابتدای شیوع کرونا داشتیم را شاهد نباشیم.

•         عبور مبتلایان کرونا از ۲ هزار نفر در خراسان شمالی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز ضمن هشدار جدی نسبت به رعایت نکات بهداشت فردی و پرهیز از تجمعات گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی از ۲هزار نفر گذشت.

سیداحمد هاشمی ضمن هشدار جدی نسبت به رعایت نکات بهداشت فردی، بر پرهیز از تجمعات و مسافرت‌های غیرضروری تأکید کرد.

وی گفت: اکنون خراسان شمالی در وضعیت هشدار قرار دارد و ادامه این وضعیت بسته به افزایش و یا کاهش آمار مبتلایان به کروناست.

وی با اشاره به رشد آمار مبتلایان به کرونا در استان بیان کرد: افزایش تعداد نمونه گیری‌های سرپایی در چند روز اخیر، بی‌تفاوتی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی از دلایل افزایش آمار مبتلایان است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با اعلام نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده، تا ظهر ششم خرداد ۲هزار و ۲۶ نفر در خراسان شمالی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که شامل ۸۹۸ نفر بستری و هزار و ۱۲۸ نفر سرپایی است و تعداد آمار فوتی‌ها نیز به ۱۲۸ نفر افزایش یافت.

•         ۶۵۶ نفر، شمار مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین از شناسایی دو مورد جدید ابتلا به کرونا در این استان خبر داد و گفت: شمار مبتلایان این بیماری در استان به ۶۵۶ نفر رسیده است.

به گزارش مهر، کامبیز مهدی‌زاده اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه دو مورد از آزمایش‌های انجام شده مثبت گزارش شده است، بیان کرد: از این تعداد یک نفر در شهرستان بیرجند و یک نفر در شهرستان درمیان بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: تعداد فوت‌شدگان این بیماری در استان همچنان ۴۵ نفر است.

مهدی‌زاده آمار کل مبتلایان به این بیماری در استان را ۶۵۶ نفر اعلام کرد و گفت: چهار نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مراقبت‌های ویژه هستند.

به گفته وی ۶۰۷ نفر از مبتلایان به این بیماری در استان نیز بهبود یافته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.