معاون بهزیستی خراسان رضوی از ارائه آموزش‌های کارآفرینی به معتادان متجاهر در استان خراسان رضوی خبر داد

 ارائه آموزش‌های کارآفرینی به معتادان متجاهر خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حسن تنهاطلب اظهار داشت: حوزه بهزیستی خراسان رضوی در سال ۹۸ در بحث معتادین متجاهر اقدام به جمع‌آوری معتادین کرده و در بحث نگهداری نیز با توجه به وجود ۱۱ مرکز نگهداری معتادین متجاهر در شهر مشهد که یک مرکز ویژه بانوان است، معتادین متجاهر را در این مراکز پذیرش و پس از اقدامات درمانی، پیگیری‌هایی در زمینه ارتباط با خانواده و اشتغال، مشاوره‌های روانشناختی و مهارت‌های زندگی، نه گفتن به اعتیاد آنها داشته است.

وی افزود: به صورت ماهانه ۲۵۰۰ نفر در مراکز معتادین متجاهر نگهداری شده‌اند که پس از درمان تا مدتی بخش پیگیری اشتغال مراکز این افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد و افرادی که تمایل به پاک بودن و اشتغال داشته باشند به مراکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری اعتیاد معرفی می‌شوند.

تنهاطلب تصریح کرد: در این مراکز معتادی که ترک کرده پس از ۶ ماه به وی خدمات میدهند و برای بحث اشتغال وی پیگیری میشود البته خود افراد نیز باید هر روز از مرکز خارج و به دنبال اشتغال براساس حرفه و هنر خود باشد.

وی عنوان کرد: هر روز تا ظرفیت ۳۰ نفر در مراکز جامعه پذیری بهزیستی پذیرش داریم و پس از اشتغال تا ۶ ماه ذدیگر میتوانند در این مرکز مستقر باشند و در ازای آن مبلغی به عنوان کمک هزینه به مرکز پرداخت میکنند و اگر اشتغال مقرر نشد به مدت یکسال میتوانند در مرکز بمانند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: در مراکز کاهش آسیب سال گذشته علاوه بر ۱۱ مرکزی که در سطح استان داشتیم، ۱۰ مرکز در مشهد و یک مرکز در نیشابور سعی کردیم به مراکز سرپناه شبانه نیز اضافه کنیم و بر این اساس یک مرکز شبانه با ظرفیت ۴۰ نفر را در شهرستان سبزوار افتتاح کردیم.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: معتادین متجاهر و معتادین کارتن خواب به مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ که می روند دوره کوتاهی را می گذرانند و پس از آن باید همچنان حمایت های درمانی و روانی را داشته باشند. خانه توانمند سازی و جامعه پذیری مربوط به افرادی است که در سنین جوانی هستند  و می توانند کار کنند اما معتاد متجاهر ۶۰ ساله توانی برای اشتغال ندارد و در نهایت می رود به دنبال جمع آوری کارتن وبازیافت و ضایعات...از این رو مراکز کاهش آسیب را برای این افراد راه اندازی کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: برآوردی که شورای هماهنگی مواد مخدر در رابطه با معتادین متجاهر دارد بالغ بر ۱۰ هزار نفر است  که ۱۵ در صد آن را بانوان تشکیل می دهند اما واقعا معتادین متجاهر قابل شمارش نیستند و آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد.

تنها طلب با بیان این مطلب که مراکز کاهش آسیب روزانه از ساعت ۱۷ پذیرش دارند افزود: افراد می‌توانند علاوه بر استحمام و وعده غذایی، خدمات درمانی تا ۸ صبح بعد در این مکان استراحت کنند. همچنین  مراکز گذری بهزیستی در سال گذشته ۱۰ مرکز داشتیم که به ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی به معتادین پرخطر می پرداختند. افرادی که در پاتوق‌ها از داروهای روان گردان، سرنگ های چندبار مصرف و یا مشترک،  استفاده می‌کنند که در مراکز کاهش آسیب روزانه سرنگ و پدهای الکلی و دیگر امکانات در اختیاراین معتادین قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت موبایل سنتر به عنوان مرکز کاهش آسیب سیار در حاشیه شهر مشهد اظهارداشت: یک ون با دو نفر روانشناس و پزشک  به مناطق حاشیه شهر مراجعه و در پاتوق‌های معتادینی که امکان مراجعه به مراکز را ندارند خدمت‌رسانی می‌کنند.

تنهاطلب با اشاره به کمپ‌های ماده ۱۵ بهزیستی در سطح استان که بالغ بر ۱۰۵ کمپ هستند گفت: به طور ماهانه در هر کمپ ۵۰ نفر از افراد خود معرف اقدام به ترک اعتیاد کرده‌اند که با توجه به شیوع کرونا از ابتدای اسفندماه پذیرش این کمپ ها لغو شده و تا زمانی که ستاد کرونای کشوراعلام نکند هیچگونه پذیرشی صورت نخواهد گرفت.  
در بحث پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور نیز فعالیت های گسترده ای در استان داشتیم و در بحث آموزش های پیشگیری از کرونا و توزیع لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش و ... توزیع کرده‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.