«طوبی قویدل» متولد ۱۳۵۰ اهل شیروان و ساکن مشهد است.

۵۰۰ هزار ماسک نذر سلامت

سرورهادیان/

«طوبی قویدل» متولد ۱۳۵۰ اهل شیروان و ساکن مشهد است.

او در ابتدای گفت‌وگو تأکید می‌کند: بیش از ۵۰ نفر از زنان سرپرست و بدپرست با من مشغول به همکاری هستند اما چشم‌انداز آینده من حضور بیشتر بانوانی است که برای حمایت از خانواده‌شان متقاضی کار هستند.

این بانوی کارآفرین نمونه می‌گوید: همسرم ۱۰ سال پیش به رحمت خدا رفت و دو دختر و دو پسر حاصل زندگی مشترکمان بود. در آن دوران من کارم تولید چادر مسافرتی بود و ۱۸ چرخ خیاطی داشتم اما همسرم ورشکسته شد و هنگامی که فوت شد من وظیفه حمایت از چهار فرزندم را برعهده داشتم بنابراین من دوباره با یک چرخ امانی، خیاطی را شروع کردم.

•         شروع کار با یک چرخ خیاطی

وی با اشاره به این نکته که طبقه پایین منزلم را تبدیل به کارگاه کردم، ادامه می‌دهد: با کمیته امداد برای مباحث بیمه آشنا شدم و دو وام ۵ و ۱۵ میلیون تومانی دریافت کردم. از همان ابتدا اعلام کردم توانمندی کار را دارم و هدفم این است که به زودی برای اشتغال زنان بی‌سرپرست و یا بدپرست خانواده، فضای امنی را به وجود آورم تا آن‌ها دغدغه تأمین هزینه‌های زندگی را نداشته باشند.

او توضیح می‌دهد: تا سال ۸۸ تولید چادر مسافرتی را ادامه دادم اما زمینه خرید آن که کاهش یافت، به صورت حرفه‌ای وارد بازار تولید پوشاک زنانه شدم و به صورت حرفه‌ای با برند «کروشه» مشغول به تولید هستم.

طوبی قویدل خاطرنشان می‌سازد: شروع کارم با یک چرخ بود و خودم همه کارهای برش، دوخت و بسته‌بندی را انجام می‌دادم اما کم‌کم تعداد کارکنان به کارگاه من اضافه شد و در حال حاضر در کارگاهم حدود ۱۵زن و در بیرون از کارگاه بیش از ۴۰ زن که بیشتر سرپرست خانواده یا بدسرپرست هستند، با من کار می‌کنند.

•         راهبر شغلی

از تولیداتش که می‌پرسم، می‌گوید: همه پوشاک زنانه را تولید می‌کنم که شامل مانتو، شلوار، بلوز، پیراهن و... است.

او که سال گذشته به عنوان یکی از زنان نمونه کارآفرین انتخاب شده، اظهار می‌دارد: راهبر شغلی هستم و با کمیته امداد همکاری می‌کنم و بانوانی که متقاضی کار هستند به من معرفی می‌شوند و پس از مدتی که کارها مورد تأیید قرار گرفتند وام به آن‌ها اعطا می‌شود و برایشان چرخ و کارگاه هماهنگ می‌کنم و زیرمجموعه خودم می‌شوند و برایم کار می‌کنند.

او تأکید می‌کند: همه کسانی که با من کار می‌کنند بانوانی هستند که بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند و زنانی که به دلیل اعتیاد همسرشان دغدغه تأمین معاش دارند و یا در آستانه طلاق هستند، اولویت دارند. از آن‌ها می‌خواهم برای طلاق قدری بیشتر تأمل کنند زیرا معتقدم با کار کردن بسیاری از مشکلات آن‌ها رفع می‌شود.

این مادر صبور توضیح می‌دهد: راه‌اندازی سوله تولید و مرکز پخش را در برنامه‌های آینده دارم و به دلیل آنکه اولویت من همیشه مادر بودنم است ترجیح دادم فعلاً در طبقه پایین منزل کارگاهم دایر باشد تا در کنار فرزندانم باشم.

او بیان می‌کند: دو دخترم ازدواج کرده‌اند و دو نوه دارم و پسر بزرگم با من همکاری می‌کند و پسر کوچکم سوم راهنمایی است.

•         مطالعه در اوقات فراغت

از او درباره گردش مالی‌اش می‌پرسم، می‌گوید: گردش مالی ماهانه کاری من بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است اما درآمد مالی من به طور متوسط ماهانه ۱۰ میلیون است.

این کارآفرین برتر درباره داشته‌هایش می‌گوید: توانستم منزلی دو طبقه بخرم که یک طبقه آن کارگاه است، خرید ماشین و باغ هم با همین تلاش انجام شد، امروز هم می‌دانم توانایی ایجاد یک سوله بزرگ تولید و همچنین تأسیس دفتر پخش برایم وجود دارد که این دو کار را ‌به دلیل آنکه کنار فرزندانم باشم و همچنین بانوان بیشتری که به صورت خیاط‌های بیرون‌برهستند، بتوانند امکان همکاری با من را داشته باشند به آینده موکول کرده‌ام اما خوشبختانه بضاعت و امکان این کار را دارم و چشم‌انداز آینده‌ام تبدیل کار از سنتی به صنعتی است.

•         تولید ۵۰۰ هزار ماسک

او همچنین تأکید می‌کند: با شیوع بیماری کرونا تصمیم گرفتم برای مقطعی کارگاه را تغییر کاربری دهم و این کار را برای تولید ماسک انجام دادم و این تغییر کاربری مقطعی برای کمک به تأمین نیاز جامعه و همچنین کاهش دغدغه بانوان همکارم در راستای تأمین هزینه‌های زندگی‌شان بود و خوشبختانه جزو چند نفر اول تولید ماسک در مشهد بودیم و در این مدت بیش از ۵۰۰هزار ماسک تولید کردیم.

•         نذر سلامت

وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: در دو ماه تولید ماسک انجام شد و از شروع این کار برایم جنبه اقتصادی و درآمدزایی برای خودم نداشت و در انتهای کار، تعداد ماسک‌های باقیمانده را به صورت رایگان در حاشیه شهر بین مردم توزیع کردیم و الباقی آن را نیز به مردم هدیه کردیم که از ابتدا نیتم برای این کار کمک به زنانی بود که با من کار می‌کنند و دغدغه رکود تولید پوشاک زنانه را داشتند و همچنین به عنوان نذر سلامت برای اطرافیانم بود.

او در ادامه تصریح می‌کند: در همه این سال‌ها آموختم برای موفق بودن باید تفکر کرد و پس از آن باید با افراد مختلف و کاربلد مشورت کرد و سپس تصمیم گرفت و در همه مراحل نیز توکل به خدا را فراموش نکرد.

وی در پایان یادآوری می‌کند: به نظر من باید هر انسانی باور قوی داشته باشد که اگر خودم نقشم را درست انجام دهم خداوند نیز بسیار زیباتر مرا حمایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.