کرج- داستان قطار شهری کرج سوژه‌ای کهنه و البته با قدمت ۱۳ ساله است که همین سوژه قدیمی و کهنه هنوز هم برای مردم استان البرز و مسئولان تازگی داشته و مرتب تیتر اخبار می‌شود زیرا این پروژه قدیمی باگذشت افزون بر یک دهه هم چنان به سرمنزل مقصود نرسیده است!

قطار شهری کرج به ایستگاه بهره‌برداری نزدیک می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: قطار شهری کرج خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را پشت سر گذاشته است و پیمانکار آن تاکنون چندین بار تا پای خلعید پیش رفته است و افزون بر یک دهه این خط آهنی نتوانسته روند منطقی را طی کند اما استاندار البرز اظهار می‌کند که فاز نخست آن را تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رساند.

تلاش برای ریل‌گذاری در تابستان

 استاندار البرز گفت: بهره‌برداری از فاز یک قطار شهری کرج تا پایان سال جاری در دستور کار قرارگرفته است.

عزیز الله شهبازی در بازدید از قطار شهری کرج به همراه وزیر اطلاعات افزود: این پروژه که مسیر ۶ و نیم کیلومتری از ایستگاه چهارراه طالقانی به سمت ایستگاه ۴۵ متری گل شهر به‌عنوان یک پروژه شاخص و عظیم استانی محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: در نظر داریم ریل‌گذاری فاز اول این پروژه تا ۱۷ ربیع‌الاول (شهریورماه) به پایان برسد و تا پایان سال نیز بهره‌برداری خواهد رسید .

شهبازی گفت: خط ۲ قطار شهری کرج در صورت تکمیل کمال شهر و کرج را به شهرستان شهریار استان تهران متصل می‌کند.

مترو حلال مشکلات ترافیکی کرج نیست

درحالی‌که شهروندان کرجی بر این باورند که راه‌اندازی مترو بخش مهمی از مشکلات ترافیکی را حل می‌کند اما رئیس شورای شهر کرج بابیان اینکه مترو قرار نیست در کوتاه‌مدت معضل ترافیک کرج را کاهش دهد بیان می‌کند: مترو مطالبه عمومی شهروندان است و نمی‌توان از کنار این مطالبه جدی به‌راحتی گذشت.

عباس زارع ظهر اظهار می‌کند: نباید انتظار داشته باشیم روز بعد از راه‌اندازی خطی، واگن‌های مترو پرمسافر تردد کنند و ممکن است تا چند سال خطوط چندان مسافر گیر نباشند و تاثیرچندانی بر کاهش ترافیک شهر نداشته باشند.

زارع اضافه کرد: قطعاً هر قسمتی از مترو به مرحله بهره‌برداری برسد قرار نیست در کوتاه‌مدت معضل ترافیک کرج را کاهش دهد، مترو در درازمدت دوای درد این کلان‌شهر است.

رئیس شورای شهر کرج گفت:  مترو مطالبه عمومی مردم است و نمی‌توان از کنار این مطالبه جدی به‌راحتی گذشت.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی پروژه متروی کرج ابراز کرد: اعضای شورای شهر معتقدند که ما باید موضوعات و چالش را واقعی ببینیم و یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها مشکل تأمین اعتبار موردنیاز است که باید فکری به حال رفع این چالش کرد.

آنچه گذشت

خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر از سال ۸۵ عملیات احداث آن آغازشده که تاکنون ۱۵ کیلومتر از تونل این خط حفاری‌شده است.

در اواخر دهه ۷۰،  خط متروی تهران به میدان شهید سلطانی کرج متصل شد که روزانه بیش از ۳۰۰ هزار مسافر در این مسیر جابجا می‌شود.

همچنین پس‌ازآن ۶ خط ریلی برای کرج پیش‌بینی شد که خط یک بین میدان شهید سلطانی و منطقه گل شهر کرج به طول ۱۰ کیلومتر در امتداد خط ریلی صادقیه تهران- میدان شهید سلطانی احداث و در نیمه اول دهه ۸۰ زیر بار ترافیک ریلی رفت .

عملیات خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر از سال ۸۵ بین کمال شهر کرج و شهرستان شهریار استان البرز آغاز شد که قرار بود که این خط در سال ۹۰ بهره‌برداری شود اما بنا به عللی  مانند کمبود نقدینگی، ساخت و تکمیل آن به تأخیر افتاد .

اکنون باگذشت حدود ۱۳ هنوز ۱۵ کیلومتر از تونل ۲۷ کیلومتری این خط بین میدان دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و میدان شهید سلطانی در جنوب شرقی این کلان‌شهر حفاری‌شده که در این محدوده ۱۳ ایستگاه وجود دارد.

عملیات ساخت خط ۲ قطار شهری کرج با استفاده از اعتبارات ملی و مدیریت شهری کرج آغاز شد که تحریم‌ها و مشکلات مالی دولت  و کاهش درآمدهای مدیریت شهری سبب کندی تکمیل آن شده است.

اینک حدود ۶ ایستگاه خط ۲ قطار شهری در مرحله تکمیل قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا خردادماه سال ۹۹ بخشی از این پروژه بهره‌برداری شود.

چهار خط دیگر متروی کرج تنها مطالعه آن‌ها انجام‌شده است.

اکنون شهرداری کرج برای نگهداری ۲ رام قطار ماهانه ۳۰ میلیون تومان به شرکت لوکوموتیو سازی مپنا واقع در شهرستان فردیس پرداخت می کند.

بازگشت قطار های البرز

در همین حال رییس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر کرج نیز با بیان اینکه خط ۲ قطار شهری کرج سال ۹۹ به مسافران درون شهری خدمات دهی می کند اظهار کرد : تعداد دو رام قطار طی سال‌های گذشته  برای این خط خریداری  شده که مدتی در اختیار متروی تهران قرار گرفتند.

مهدی حاج قاسمی ادامه داد: برای جلوگیری از استهلاک آنها با پیگیری فراوان این قطارها به استان البرز بازگردانده شد .

حاج قاسمی گفت: این قطارها تا زمان آماده‌سازی بخشی از خط ۲ متروی کرج در کارخانه‌های لوکوموتیوسازی مپنا در شهرستان فردیس استان البرز نگهداری خواهد شد.

این عضو شورا بیان داشت: قرار است بخشی از خط دو قطار شهری کرج امسال راه‌اندازی شود و ما ناچاریم تا زمان بهره برداری از این خط، قطارها را در شرکت مپنا نگهداری کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.