کرمان- حمله ملخ‌ها که بنا بر گزارش سازمان خواربار جهانی امسال بیش از گذشته است و بیش از چهار و نیم میلیون تُن محصول کشاورزی جنوب کرمان را تهدید می‌کند و لذا این موضوع بر ضرورت مقابله با این آفت می‌افزاید.

ملخ‌ها دسترنج کشاورزان کرمان را تهدید می‌کنند/اعتبارات کافی نیست

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در همین راستا بابیان اینکه از سال گذشته در ۷ شهرستان جنوبی درگیر آفت ملخ بودیم افزود: جازموریان منطقه‌ای مستعد برای جذب و تکثیر ملخ‌ها است و تاکنون در سطح ۲۶ هزار و ۸۰۰ هکتار با این آفت مبارزه کردیم و پیش‌بینی ۲۰۰ هزار هکتار داریم.

سعید برخوری بابیان اینکه مراتع سیستان و هرمزگان خشک‌شده و تنها علوفه و سبزی برای این ملخ‌ها در جازموریان است؛ ادامه داد: سال گذشته اجازه ندادیم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی وارد شود و امسال نیز تاکنون اجازه ندادیم ملخ پروازی وارد جازموریان شود.

وی با اشاره به اینکه هشت نفر دیده‌بان در منطقه جازموریان که آموزش‌دیده هستند؛ بازدید میدانی دارند و گزارش‌ها را درباره وجود ملخ مرتب به ما ارائه می‌دهند، گفت: اولین ریزش ملخ ۲۵ اسفند ۹۸ بود که عملیات اجرایی مبارزه با آن را از ۲۶ اسفند با تجهیز۱۰ اکیپ آغاز کردیم.

نیازمند تجهیزات لجستیکی

برخوری احداث باند فرودگاه در منطقه صولان قلعه گنج برای سم‌پاشی اضطراری، مرمت و بازسازی باند غرب جازموریان، تأمین فوری خودرو کمک دار موردنیاز، تجهیز آمادگاه ملخ و جذب نیروی برای این آمادگاه را خواستار شد و افزود: ملخ خطر بالقوه زیادی دارد و اگر در جنوب با آن مقابله نکنیم بعید نیست که دسته چندمیلیونی ملخ‌ها در ماهان یا کرمان بنشیند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز ناراحتی از اینکه دو ماه اضافه‌کار و مأموریت پرسنل داده نشده زیرا صرف مبارزه با ملخ شده است اظهار داشت: حداقل توقع پرسنل این است از ساعت ۹ شب تا اذان صبح که کار می‌کند مأموریت و اضافه‌کار خود را حداقل دریافت کند.

۲ ماه اضافه‌کار و مأموریت پرسنل جهاد کشاورزی جنوب کرمان پرداخت نشده است زیرا هزینه آن صرف مبارزه با ملخ شده است

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ادامه داد: سال گذشته بیش از شش میلیارد تومان در زمینه مبارزه با آفت ملخ هزینه کردیم که اعتبار مصوب مربوط به این کار اختصاص پیدا نکرد و فقط ۵۰ درصد تحت عنوان مبارزه با آفات به ما داده شد و از سرجمع اعتبارات هزینه‌ای ما کسر شد.

جازموریان کانون ملخ‌ها

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد امسال هجوم ملخ‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر است لذا مسئولان باید توجه جدی به جنوب کرمان خصوصاً تالاب جازموریان به‌عنوان خط مقدم مبارزه با ملخ صحرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های ویژه در زمینه مبارزه با ملخ‌ها انجام نشود این حشرات مخرب از منطقه جنوب کرمان عبور و به مرکز کشور نفوذ می‌کنند.

کمبود خودرو

برخوری از مستهلک بودن تجهیزات لُجستیکی ابراز نگرانی کرد و گفت: برای جلوگیری از ورود ملخ‌ها به سایر مناطق کشور باید تدابیر لازم، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شود تا همچون سال گذشته از میدان نبرد با ملخ‌ها پیروز بیرون بیاییم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مهم‌ترین مشکل مبارزه با ملخ صحرایی را کمبود وانت‌های دو کابین و کمک‌دار عنوان کرد و افزود: پوشش گیاهی و رطوبت مناسب دشت وسیع جازموریان، این منطقه را به‌عنوان کانون اصلی تکثیر ملخ در جنوب کشور تبدیل کرده ازاین‌رو اگر مبارزه در این منطقه انجام نشود شاهد پیشروی بیشتر ملخ‌ها به دیگر نقاط کشور خواهیم بود.

برخوری از هجوم ملخ‌های صحرایی از استان‌های مجاور به منطقه جنوب خبر داد و گفت: با توجه به از بین رفتن مراتع و سرسبزی منطقه جازموریان شاهد سیل ملخ‌های صحرایی به این منطقه هستیم.

وی تأکید کرد: شدیداً به سَم و ماشین‌های کمک‌دار مجهز برای مبارزه علیه این آفت نیاز داریم.

ملخ‌ها بیش از چهار و نیم میلیون تُن محصول کشاورزی جنوب کرمان را تهدید می‌کنند

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: زنگ خطر مبارزه با ملخ صحرایی به صدا درآمده است از این رو نیازمند توجه ویژه مسوولان کشوری و استانی هستیم.

برخوری با بیان اینکه امسال ریزش ملخ با تراکم بیشتری همراه بوده و مناطق جدیدی درگیر این مساله می‌شوند، اظهار داشت: شرایط آب و هوایی همچون وزش باد می‌تواند ملخ‌ها را به جیرفت و مناطق دیگر بکشاند لذا پیش‌بینی مبارزه‌ای سخت و دشوار با ملخ‌ها را در جنوب کرمان داریم.

تهدید محصولات کشاورزان

وی اظهار داشت: ملخ‌ها بیش از چهار و نیم میلیون تُن محصول کشاورزی جنوب کرمان را تهدید می‌کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به تشریح آخرین وضعیت مبارزه با ملخ‌های صحرایی در جنوب کرمان پرداخت و گفت: از ابتدای نخستین ریزش ملخ تا کنون در بیش از ۱۶ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه مبارزه انجام شده است.

وی ریزش مرحله نخست دسته‌های پروازی ملخ صحرایی را ۲۵ اسفندماه سال گذشته در حوزه شهرستان قلعه‌گنج عنوان کرد و گفت: مبارزه علیه این ملخ‌ها از ۲۶ تا ۲۸ اسفندماه سال گذشته در سطح ۵۰۰ هکتار انجام شده است.

برخوری با بیان اینکه ریزش مرحله دوم دسته‌های پروازی ملخ صحرای نیز در ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری در حوزه قلعه‌گنج اتفاق افتاد، افزود: این مبارزه از ۲۳  تا ۲۶ فروردین‌ماه امسال در سطح ۵۵۰ هکتار انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.