تفاهم‌نامه سه جانبه بین اداره کل تبلیغات اسلامی، بسیج سازندگی سپاه و اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور گفتمان‌سازی فعالیتهای جهادی در راستای رفع محرومیت و کمک به ارتقای کارآفرینی و توانمندسازی و همچنین امور فرهنگی و معیشتی مناطق محروم در شهرستانهای استان خراسان رضوی امضا شد.

تفاهم‌نامه توانمندسازی مناطق محروم خراسان رضوی امضا شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی امروز  در نشست امضای این تفاهم نامه گفت: در راستای اجرای طرح مواسات و کمک مومنانه رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان حرکت ارزشمندی در استان انجام گرفت و این نتیجه حاصل شد که توسعه بدون مردم و با تصدی‌گری حاکمیت امکان پذیر نیست.

حبیب الله آسوده افزود: برای تحقق توسعه و جلب مشارکت مردم باید کارگزاران چند ویژگی داشته باشند که از آن جمله داشتن دل بزرگ برای انجام کار، آینده پژوه و آینده نگر بودن، ایده‌ پردازی و نوآوری و خلاقیت، توان و شجاعت و کمک به حل مساله مردم است.

وی ادامه داد: اجرای طرح مواسات توسط  کمیته امداد امام خمینی (ره) امسال یک تجربه گران سنگ بود به طوری که در مجموع بیش از ۷۰۰ هزار بسته معیشتی با کمک خیرین گردآوری و بین نیازمندان توزیع شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: همچنین در ایام ماه مبارک رمضان ۲.۵ میلیون پرس غذای گرم بین نیازمندان در استان توزیع شد که از این تعداد فقط ۵۰۰ هزار پرس توسط یک نفر در مشهد توزیع گردید.

آسوده افزود: مهمترین ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره)، جریان نهادسازی مردمی است و این اقدام در قالب ایجاد مراکز نیکوکاری در حال انجام و توسعه این امر است.

وی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای اشتغال را ابزاری برای توانمندسازی محرومان دانست و ادامه داد: این نهاد در حال تجمیع ظرفیتهای خود در مراکز نیکوکاری است تا این مراکز تبدیل به مراکزی در هر محله برای دنبال کردن برنامه‌های توانمندسازی و محرومیت زدایی شوند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: مدیریت منابع انسانی و بهره‌گیری از نیروهای بسیجی و معتمدین محله از دیگر اهدافی است که در جهت توانمندسازی و محرومیت زدایی از سوی کمیته امداد دنبال می‌شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۴۳۰ طلبه در استان برای تبدیل شدن به "امام محلات" در نظر گرفته شدند تا هسته جهادی را در هر روستا تشکیل دهند.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی افزود: شاید این طلاب همه ویژگیهای مربوط به یک "امام محله" را نداشته باشند اما افرادی دغدغه مند هستند که می‌توانند با بهره گیری از ظرفیت شهرستانها به توانمندسازی روستاییان کمک کنند.

وی بیان کرد: مشابه این طرح برای شهرهای خراسان رضوی با محوریت مساجد در حال اجرا است که فقط طلبه‌ها تحت عنوان امام محلات در مساجد حضور یافته و توانمندسازی، ارایه مشاوره و بسته‌های خدماتی به مردم هر محله را دنبال می‌کنند.

مسوول بسیج سازندگی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این نهاد هزار گروه جهادی در استان دارد که بیش از دو هزار نفر در آنها فعال هستند، همچنین با همراهی گروه‌های جهادی تاکنون هزار و ۴۰۰ صندوق قرض الحسنه با گردش مالی ۹۰ میلیارد ریال در روستاها شکل گرفته است.

محمد روحانی افزود: طی تفاهم‌نامه هایی که با کمیته امداد و برخی نهادهای دیگر منعقد شده است، احیای ۱۰۰ قنات، ساخت سه هزار واحد مسکونی و ساخت ۱۶۰ پروژه آبخوانداری در حال انجام است.

وی ادامه داد: همه مواردی که ذکر شد می‌تواند به عنوان عرصه‌های حمایتی در خدمت تفاهم نامه مشترک و سه جانبه کمیته امداد، اداره تبلیغات اسلامی و بسیج سازندگی خراسان رضوی قرار گیرد.

موضوع همکاری سه نهاد مزبور در این تفاهم نامه ترویج و توسعه فرهنگ جهادی و ایجاد بستر جهت مشارکت حداکثری مردم در رفع محرومیت و جلوگیری از موازی کاری در ارایه خدمت به نیازمندان است.

تشکیل شورای جهادی در هر شهرستان، ایجاد کمیته مشترک برای استفاده از ظرفیتهای دستگاه‌های اجرایی به منظور ایجاد بسته‌های کاربردی برای خروج از مشکلات، ایجاد مرکز نیکوکاری با مرکزیت مساجد و محوریت امام محله، تشکیل هسته‌های جهادی توسط امام جماعت مساجد محلات شهری و روستایی (طرح امام محله) و ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم از ظرفیتهای فعالان جهادی در هر شهرستان از اهداف این تفاهم نامه است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.