گرگان- شاید باورتان نشود که سیب‌زمینی تازه و زرد را که در حال حاضر باید از مغازه‌ها کیلویی سه تا پنج هزار تومان خریداری کنید اما میدان بار گرگان حتی به قیمت کیلویی هزار تومان هم خریدار ندارد و بسیاری از کشاورزان مجبور به فروش سیب‌زمینی به قیمت ۶۰۰ تومان هستند.

سیب‌زمینی گلستان به کیلویی ۶۰۰ تومان رسید/محصول کشاورزان خریدار ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: تعطیلات عید فطر  و هم‌زمان شدن آن با برداشت محصول سیب‌زمینی موجی شده تا در استان گلستان قیمت این محصول با افت شدید روبرو شود و از کیلویی پنج هزار تومان به کیلویی ۷۰۰ تومان نزول پیدا کند.

بسیاری از کشاورزان گلستانی که به امید فروش سیب‌زمینی به کیلویی سه هزار و ۵۰۰ تومان بودند حالا مجبور هستند به قیمت‌هایی محصول خود را عرضه کند که به‌جز ضرر سود دیگری برای آن‌ها ندارد.

اگر چه همه ساله بخشی از محصولات مازاد این استان راهی کشور های همسایه می شد و لذا محصولی روی زمین نمی ماند اما امسال بیماری کرونا بازارهای هدف را نیز به تعطیلی کشانده است.

ارزانی سیب‌زمینی؛گرانی کرایه بار

احمد چراغ علی یکی از این کشاورزان است که می‌گوید: متأسفانه حتی در خواب هم این قیمت‌ها را نمی‌دیدیم!

وی به ما می‌گوید: قیمت سیب‌زمینی برحسب کیفیت در میدان بار به کیلویی ۷۰۰ تا یک هزار تومان رسیده و لذا برای کشاورز این قیمت‌ها به‌صرفه نیست.

وی ابراز می‌کند: این در حالی است که همین سیب‌زمینی ۷۰۰ تومانی در خراسان رضوی و یا استان تهران بیش از پنج هزار تومان فروخته می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا محصول خود را به سایر استان‌ها ارسال نمی‌کند می‌افزاید: تا قبل از برداشت اجاره کامیون دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود اما هم‌زمان با فصل برداشت و نیاز به کامیون لذا کامیون داران نیز به بهانه اینکه لاستیک و لوازم‌یدکی را گران می‌خرند کرایه حمل را بالابرده و لذا حمل بار با این قیمت های نجومی اصلا به‌صرفه اقتصادی نیست.

وی بابیان اینکه تا دو هفته پیش قیمت هر کیلو سیب‌زمینی افزون بر دو هزار تومان بود و لذا تولیدکنندگان نیز چندان شکایتی نداشتند افزود: اما در حال حاضر  قیمت کیلویی ۷۰۰ تومان به هیچ وجهه صرفه اقتصادی ندارد.

این کشاورز گلستانی با اشاره به اینکه چند روزی است برحسب اجبار محصول خود را در کناره جاده و به مسافران می‌فروشد به ما گفت: متأسفانه در کنار جاده نیز آن‌قدر بار برای فروش انبارشده و رقابت شدید است که حتی به‌صورت دست‌چین بیش از کیلویی  ۱۷۰۰ تومان خریدار ندارد و سیب‌زمینی به‌صورت کیسه‌ای بیش از کیلویی ۱۲۰۰ تومان به فروش نمی‌رسد.

 کرونا بلای جان تولیدکنندگان

در همین حال رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان بابیان اینکه کرونا و به دنبال آن بر هم خوردن بازار صادرات یکی از مهم‌ترین دلایل بر هم خوردن عرضه و تقاضا است بیان کرد: سرمای فروردین‌ماه امسال موجب شد  تا برداشت محصول در مناطقی مانند جیرفت در استان کرمان به تعویق بیفتد لذا امسال برداشت سیب‌زمینی در استان گلستان با برداشت همین محصول در استان کرمان هم‌زمان‌شده و لذا این هم‌زمانی موجب فراوانی محصول و از طرفی کاهش فروش و تقاضا شده است.

رمضان مقصود لو با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲۰ درصد از محصول مزارع گلستان برداشت‌شده است، گفت: پیش‌بینی‌ می‌کنیم امسال حدود ۱۲۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان تولید شود.

در انتظار بازگشایی مرزها

مقصود لو بابیان اینکه هم‌اکنون صادرات از مرزهای زمینی و ریلی گلستان متوقف است، اضافه کرد: سال گذشته حدود ۱۲ هزار تن سیب‌زمینی از گلستان صادر شد اما امسال فقط یک محموله ۱۰۰ تنی از طریق دریا صادرشده است و امیدواریم با بازگشایی مرز در روزهای آینده و ازسرگیری صادرات مشکلات به حداقل برسد.

امسال برداشت سیب‌زمینی در استان گلستان با برداشت همین محصول در استان کرمان هم‌زمان‌شده و لذا این هم‌زمانی موجب فراوانی محصول و از طرفی کاهش فروش و تقاضا شده است

وی به دلیل خریداری نکردن کارخانجات هم اشاره و بیان کرد: کارخانجات آمادگی لازم برای خرید محصول کشاورزان رادارند و رایزنی‌ها در این زمینه انجام‌شده اما به دلیل بارندگی‌های طولانی‌مدت در فصل بهار، قند سیب‌زمینی گلستان هنوز احیاء نشده و به درد صنایع نمی‌خورد.

خرید تضمینی

اگرچه بسیاری از کشاورزان در این مواقع انتظار دارند تا دولت به هر شکل ممکن وارد عمل شده و با خرید تضمینی و یا صادرات محصول به کمک آن‌ها بیاید اما ظاهراً هنوز از اقدامات دولتی در این راستا خبری نیست.

بسیاری از کشاورزان در این راستا معتقدند البته خرید تضمینی دولت اگرچه نجات‌دهنده است اما به دلیل قیمت اندک برای ولید کننده سود چندانی ندارد.

در همین رابطه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بابیان اینکه قیمت خرید تضمینی به ازای هر کیلو محصول سیب‌زمینی ۶۰۰ تومان مصوب شده است بیان کرد: اگر قیمت این محصول هم چنان مانند هفته گذشته روند نزولی را طی کند به‌طور حتم دولت وارد عمل شده و خرید تضمینی را آغاز می‌کند.

محمدرضا عباسی بابیان اینکه در سال زراعی جاری شش هزار و ۵۰۰ هکتار سیب‌زمینی در گلستان کشت‌شده و پیش‌بینی می‌کنیم ۱۵۰ هزار تن محصول برداشت شود ادامه داد: در حال حاضر با توجه به نرخ این محصول در استان‌های هم‌جوار لذا به نظر می‌رسد که این روند نزولی قیمت به‌صورت موقتی بوده و پایدار نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.