اصفهان- از مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در استان اصفهان تعداد دو هزار و ۳۰۰ واحد در صنعت نساجی با ۱۱۷ هزار نیروی کار فعالیت می‌کنند که این آمار خود گواه قطبیت این استان در تولید پارچه و صنعت نساجی است.

صنعت نساجی اصفهان چشم انتظار گره گشایی از مشکلات /۴۸ درصد صنایع کوچک تعطیل شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه استان اصفهان را از قدیم‌الایام به قطب صنعت نساجی کشور می‌شناسند اما مدتی است که بنا بر تحریم‌های ظالمانه، فرسودگی ماشین‌آلات؛ نبود بازار فروش و هم‌چنین دلایل دیگر که در این گزارش سعی داریم نگاهی به آن داشته باشیم این صنعت وضعیت چندان خوبی نداشته و بسیاری از واحدهای تولیدی را به تعطیلی و رکود کشانده است.

قاچاق کالا بلای جان تولیدکنندگان

وفور لباس‌ها و پارچه‌های ترک که توانسته نظر مصرف‌کنندگان را در ایران به خود جلب کند این روزها قاچاقچیان را بر آن داشته تا نانی از تنور این بازار داغ برای خود مهیا کنند.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان در همین رابطه بابیان اینکه واردات قاچاق مشکل نساجی اصفهان را چند برابر کرده است بیان می‌کند: این در حالی است که اکنون ۴۸ درصد صنایع کوچک و متوسط تولید پارچه در استان اصفهان تعطیل‌شده و بسیاری در

این زمینه خانه‌نشین شده‌اند.

احمد تقی زاده معتقد است که تولیدکنندگانی که در اصفهان نقشی در واردات پارچه دارند می‌توانند با رقابت مناسبی که دارند به شرایط بهبود فکر کنند، اما با این تفاسیر و با مشکلاتی که وجود دارد ممکن است در این شرایط تولید داخل را از دست بدهیم.

وی اذعان می‌کند: فروش بازارپسند و از طرفی سود قابل‌توجه پارچه‌های خارجی طبیعی است که واردکنندگان و حتی قاچاقچیان را به این سمت سوق بدهد.

حمایت از صنعت نساجی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان نیز حمایت از تولیدکننده را برای رقابت با تولیدکننده خارجی الزامی دانسته و می‌گوید: در هیچ کشوری بهره بالای شش درصد برای صنایع منظور نمی‌شود ولی در ایران صنایع مجبور به پرداخت از ۱۵ تا ۲۷ درصد بهره بانکی هستند و طبیعی است که این موضوع قدرت رقابت را سلب می‌کند.

حبیب‌الله شاه کرمی در ادامه به مشکلات صنعت نساجی استان اشاره کرد ه و می گوید: یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، مالیات بر ارزش‌افزوده است که به‌جای آنکه در آخرین مرحله از مصرف‌کننده گرفته شود همانند سایر کشورها از واحدهای تولیدی وصول می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه نسبت سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی استان، پنج درصد و اشتغال آن ۱۳ درصد است ابراز می کند: پرداخت حق بیمه ۲۳ درصدی که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست فشار مضاعفی به کارفرمایان این صنعت وارد می‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایان صنعت نساجی استان اصفهان، قاچاق کالا را یکی دیگر از مشکلات این صنعت برشمرد ه و ادامه می دهد: پوشاک و منسوجات وارداتی در مناطق آزاد به‌راحتی وارد می‌شود و توسط مردم در استان‌ها به فروش می‌رسد.

وی همچنین بالا بودن نرخ بهره بانکی برای صنایع به‌ویژه صنعت نساجی را از چالش‌های این صنعت برشمرده و می افزاید: تأسیس شهرک نساجی و پوشاک در این استان می‌تواند علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های این صنعت به رونق آن نیز کمک کند.

۴۸ درصد صنایع کوچک و متوسط تولید پارچه در استان اصفهان تعطیل‌شده و بسیاری در این زمینه خانه‌نشین شده‌اند

 شاه کرمی عنوان می کند: مقدمات تأسیس این شهرک شامل جانمایی زمین در محدوده بین شاهین‌شهر و اصفهان انجام‌شده و زیرساخت‌های این پروژه اقتصادی در دست اقدام است.

اصفهان متولی میز نساجی

دبیر انجمن صنعت نساجی اصفهان نیز در این رابطه گفت: خدمتگزاری به صنعت نساجی تحت عنوان میز نساجی به این استان محول شد که قرار است مشکلات اقتصادی و بازرگانی این صنعت در آن برطرف شود. 

مظفر چلمقانی بابیان این‌که اصفهان بزرگ‌ترین قطب نساجی کشور با دو هزار و ۳۰۰ واحد نساجی است، خاطرنشان کرد: یکی از محاسن صنعت نساجی این بوده که از حلقه اول پالایشگاه، پتروشیمی، پلی اکریل، کارخانه‌های الیاف، نخ و چاپ در اصفهان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در کشور حدود هشت هزار واحد نساجی علاوه بر ۶ هزار کارگاه دیگر وجود دارد که دست‌کم ۱۳۰ هزار نفر در این صنعت اشتغال دارند.

وی ادامه داد: به همین دلیل خدمتگزاری به صنعت نساجی تحت عنوان میز نساجی به اصفهان محول شده و قرار است در این میز مشکلات اقتصادی و بازرگانی این صنعت برطرف شود. 

چلمقانی تصریح کرد: از سال ۹۶ تاکنون حدود ۱۷ جلسه و چهار گروه تخصصی در راستای میز توسعه صنعت نساجی تشکیل‌شده است.

نوسازی ماشین‌آلات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز بابیان اینکه این استان قطب صنایع نساجی کشور محسوب می‌شود اضافه کرد: برای اولین بار در کشور مجوز ثبت سفارش به صنوف تولیدی نساجی در اصفهان ارائه‌شده و خیلی از این صنوف در حال نوسازی ماشین‌آلات خود هستند و ماشین‌های جدید را جایگزین ماشین‌آلات قدیمی می‌کنند.

ایرج موفق بابیان اینکه بیشتر واحدهای تولیدی این استان روی تعرفه واردات مواد اولیه اعتراض دارند و  انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان باید برای اصلاح این تعرفه‌ها اقدام کند ادامه داد: مسیر تولید و اشتغال نیاز به تصمیمات پایدار دارد، ‌سرمایه‌گذاران نیازمند امنیت در افق بلندمدت هستند لذا تصمیمات مقطعی گرچه گریزناپذیرند اما ممکن است اثرات مقطعی خود را خنثی کنند زیرا امینت سرمایه‌گذاری را دچار مخاطره می‌کنند.

وی بابیان اینکه باید نظم و ترتیب خاصی برای ۱۵ کشور همسایه در صادرات و واردات ایجاد کنیم تصریح کرد: باید بررسی دقیق در مورد اقلام کالاهایی که از این کشورها به استان وارد و کالاهایی که صادر می‌شود، انجام شود تا بتوانیم حجم صادرات محصولات را افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.