۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 706303

دومین هفته منفی بورس تهران در سال ۹۹ با افت حدود ۵ درصدی شاخص کل رقم خورد که بیشترین کاهش هفتگی نماگر اصلی بازار سهام از ۲۱ اسفند سال گذشته بود.

دومین هفته منفی بورس تهران در سال ۹۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، دومین هفته منفی بورس تهران در سال ۹۹ با افت حدود ۵ درصدی شاخص کل رقم خورد که بیشترین کاهش هفتگی نماگر اصلی بازار سهام از ۲۱ اسفند سال گذشته بود. در هفته گذشته با اعلام احتمال آزاد سازی سهام عدالت نمادهای شاخص بازار که عموما در پرتفوی سهام عدالت جای دارند با عرضه‌های سنگین مواجه شدند که با عقب‌نشینی این نمادها شاخص کل نیز دچار کاهش شد. این در حالی بود که تعطیلی دو روزه میان هفته به مناسبت عید سعید فطر موجب شد تا بازار بیش از پیش دچار ضعف و عدم حضور فعالان بازار باشد. 
در همین حال با نزدیکی زمان عرضه سهام عدالت توسط افرادی که روش مستقیم سهامداری را انتخاب کرده‌اند، ضعف اطلاع‌رسانی و آموزش این افراد نیز به چشم می‌خورد. عدم آموزش و تبلیغات در سهام عدالت این خطر را ایجاد می‌کند که افراد به این مسأله به چشم منابع مالی نگاه کنند ودر کوتاه مدت عرضه های سنگینی در بازار رخ دهد. در همین حال موضوع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و نحوه تعامل سهامداران با این شرکتها نیز همچنان در هاله ابهام است. در حالی که براساس برداشت اولیه این شرکت‌ها باید به صورت سهامی عام نظیر دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار عرضه شوند، طرح‌های در مورد گنجاندن سهام ممتاز مدیریتی در این شرکتها موجب رویگردانی بازار از این طرح که به معنای واگذاری سهام بدون انتقال مدیریت است، خواهد شد.

در کنار بحث سهام عدالت بازار در هفته گذشته منتظر شفاف سازی دولت در مورد نحوه فروش اوراق دولتی بود. اعلام فروش قریب‌الوقوع ده هزار میلیارد تومان از اوراق دولتی بحثهای را در مورد بازدهی این اوراق ایجاد کرده است. در صورتی که بازدهی این اوراق از وضعیت کنونی بازار بدهی و بازار پول باشد می‌تواند مشکلاتی را برای بازار سرمایه ایجاد کند. در این شرایط اکثر معامله‌گران روند احتیاطی و حفاظت از بازدهی اخذ شده را در دستور کار خود قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد هفته آینده نیز با توجه به تعطیلی دو روزه پایان هفته همچنان بازار جوی از نوسان و سردرگمی را تا روشن شدن ابعاد ابهامات تجربه خواهد کرد.

در هفته مورد بررسی از ۳۸ صنعت بورسی، ۳۰ گروه با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و تنها ۸ گروه با رشد شاخص صنعت همراه شدند. اما در میان کامودیتی‌ها، بیشترین افت قیمتی سهام به معدنی‌ها با کاهش هفتگی ۶.۸ درصدی رسید. فلزات اساسی نیز در این هفته با افت ۶.۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. دو گروه دیگر کالامحور بورس تهران یعنی پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها نیز این هفته را منفی پشت سر گذاشتند و به ترتیب شاهد کاهش ۴.۷ و ۴ درصدی شاخص صنعت خود بودند.

در آنسوی بازار اما ۸ گروه با رشد قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. در این میان بیشترین رشد هفتگی صنایع به گروه سایر معادن با افزایش ۱۵.۸ درصدی رسید. گروه وسایل ارتباطی نیز با افت ۱۴.۱ درصدی شاخص صنعت خود در این هفته روبه‌رو شد. گروه‌های محصولات چوبی، حمل و نقل، قند و شکر، منسوجات، انبوه‌سازی و تامین آب، برق و گاز دیگر صنایع بورسی بودند که در هفته منتهی به ۷ خردادماه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند.

در گروه غذایی قند تربت جام از برنامه افزایش سرمایه خبر داده است. براساس گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۱۲میلیارد ریال به مبلغ ۶۵۰میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور جذب سرمایه در گردش و پرداخت دیون و بازسازی خط تولید شرکت که در به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

در این گروه همچنین شوکوپارس مجوز افزایش سرمایه ۲۹۷درصدی را دریافت کرده است. بر این اساس قرار است سرمایه «غشوکو» از ۳۶میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال کنونی به ۱۰۸میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال افزایش یابد. در این میان ۸۰میلیارد ریال از این رقم از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و ۲۸میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال نیز از محل سود انباشته خواهد بود.
سازه پویش نیز دیگر نمادی بود که شاهد انتشار پیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه بود. بر این اساس قرار است سرمایه «خپویش» از ۱۰۰میلیارد ریال به ۳۸۷میلیارد ۶۳۷میلیون ریال افزایش یابد. افزایش سرمایه مزبور از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود.

 راه اندازی سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت

شرکت سپره گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت را راه اندازی کرد.

مشمولان سهام عدالت با مراجعه به آدرس اینترنتی sahamedalat.ir با انتخاب گزینه مشاهده دارایی سهام عدالت می‌توانند جزئیات دارایی واقعی سهام عدالت خود را به تفکیک شرکتهای بورسی و تعداد و ارزش هر سهم مشاهده کنند.

بر این اساس، برخی افرادی که ارزش اسمی سهام عدالت آنها عدد 532 هزار تومان است، طی روز جاری یعنی 9 خرداد 99، ارزش واقعی سهام عدالت آنها در بیش از 36 شرکت بالای 8 میلیون و 312 هزار تومان است. البته به دلیل اینکه ممکن است افرادی با همین میزان ارزش اسمی سهام عدالت، سهم های متفاوتی از شرکتهای دیگر بورسی را داشته باشند، جمع ارزش واقعی سهام عدالت آنها رقم دیگری باشد.

در سایت سهام عدالت نوشته شده است: "این درگاه به منظور مشاهده اطلاعات صورت وضعیت دارایی سهام عدالت برای سهامدارانی که قبلاً روش سهامداری مستقیم را انتخاب نموده‌اند، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه طراحی شده است.

لازم به توضیح است که جهت ثبت سفارش فروش سهام می‌توانید به بانک‌های عامل مراجعه کنید و یا در صورت تمایل از طریق کارگزاری‌های فعال بازار سرمایه مطابق با شرایط مصوب اقدام کنید."

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.