«هنرهای جدید» عنوان رشته‌ای است که در چند سال اخیر به عنوان یکی از بخش‌های مورد توجه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار می‌شود. دوازدهمین دوره این جشنواره نیز در حالی برگزیدگان خود را اعلام کرد که در رشته هنرهای جدید «سجاد دادپور» به عنوان هنرمند برگزیده معرفی شد.

غفلت آموزش عالی از «هنرهای جدید»

 قدس آنلاین: دادپور، متولد اردبیل است. رشته تحصیلات این هنرمند، کاردانی فیلم‌سازی و کارشناسی عکاسی است. او در حال حاضر به عنوان مدرس عکاسی در انجمن سینمای جوانان اردبیل فعالیت می‌کند.

دادپور در توضیح «هنرهای جدید» که یکی از بخش‌های جشنواره هنرهای تجسمی است، می‌گوید: از آن جایی که ورودم به هنر با عکاسی شکل گرفت و بعدها با فیلم‌سازی آشنا شدم و در این رشته تحصیل کردم، برای برخی از عکس‌هایم حرکت را متصور می‌شدم، بعدها که کارشناسی عکاسی را به صورت آکادمی ادامه دادم، این تصور حرکت بیشتر و بیشتر شد و در حقیقت نخستین کاری که به صورت ویدئوآرت و پرفورمنس انجام دادم به سال ۹۶  بازمی‌گردد.

تعریف درستی از «هنرهای جدید» وجود ندارد

به گفته دادپور، با ظهور جنبش‌های جدید هنری پس از دهه ۱۹۶۰، شکل و مضمون اثر هنری و رابطه‌اش با انسان و طبیعت مجدداً مورد پرسش‌ قرار گرفت. هنرمندان از آخرین دستاوردهای تکنولوژیک برای بیان‌ مفاهیم و موضوعات هنر خود بهره گرفتند.

وی معتقد است: دنیای هنر معاصر مجذوب ویدئو شد زیرا قدرت و تأثیری که این‌ رسانه در بداهه‌پردازی داشت می‌توانست وسیله خوبی برای ضبط و خلق رویدادها و اجراها که در قلمرو هنر جدید نقش مهمی داشتند، باشد.

این هنرمند از زیرمجموعه هنرهای جدید در کشور و جشنواره هنرهای تجسمی فجر سخن می‌گوید و می‌افزاید: هنرهای جدید به‌خصوص در جشنواره فجر به سه مدیوم (رسانه) تقسیم شده و شامل  پرفورمنس آرت، هنر چیدمان  و ویدئوآرت است.

به گفته دادپور، تعداد هنرمندان فعال در این هنرها ممکن است در کشور ما زیاد نباشد. البته شاید تعریف درستی از هنرهای جدید در دست عموم مردم وجود ندارد، بنابراین طبیعی است  این هنرها مورد توجه همه هنرمندان قرار نگیرد.

او به این نکته تأکید می‌کند که عدم‌ارائه آثار این رشته در مکان یا گالری برای هنرهای جدید از جمله موضوعاتی است که هنوز هنرمندان این رشته نتوانستند برای آن راهکاری پیدا کنند. این در حالی است که در هنرهای جدید بستر برای اجرا بسیار زیاد است، اما هنرمندان به‌خصوص کسانی که به دنبال اجرای پرفورمنس‌آرت هستند با اخذ مجوز دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته این هنرمند، مهم‌ترین ویژگی هنرهای جدید، گستردگی آن است. او می‌گوید:  این هنر همه هنرها از سینما گرفته تا نقاشی و از تئاترخیابانی تا عکاسی مستند اجتماعی را دربرمی‌گیرد. همچنین هنرهای جدید این امکان را برای هنرمند تجسمی فراهم می‌کند که دیگر دغدغه‌اش وجود چارچوب و تعریف مشخص نباشد و با آسودگی خاطر تمایلات درونی و تفکری خود را در یک اثر نمایان کند.

دادپورمعتقد است: با این گستردگی تا آنجایی که می‌دانم متأسفانه این هنر در دانشگاه‌های کشور ما به صورت خاص تدریس نمی‌شود، به جز چند واحد آزاد که دانشجویان با این هنرها آشنا باشند.

جشنواره و ایجاد بازار برای هنرمندان

وی در خصوص تأثیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر و کارکردهایی که این جشنواره می‌تواند در میان هنرمندان و مردم داشته باشد، می‌گوید: از نگاه من جشنواره هنرهای تجسمی‌ فجر یکی از بزرگ‌ترین اتفاق‌هایی است که هنرمندان با حضور در بخش نمایشگاهی و رقابتی آن معرفی می‌شوند. دادپورمعتقد است: این معرفی، انگیزه بیشتری در یک هنرمند ایجاد می‌کند که البته معرفی جایی اعتبار دارد که دنباله‌اش پیگیری مسرانه‌ای داشته باشد.

این هنرمند با اشاره به اینکه تغییر رویکرد جشنواره موجب ایجاد ظرفیت‌هایی در سه سال گذشته شد که هر یک از آن‌ها می‌تواند منبع هنری بسیار خوبی برای آیندگان باشد، افزود: این تغییرات حتی می‌تواند جشنواره را  به بازار خرید و فروش آثار هنرمندان تبدیل کند که برای جامعه هنری بسیار مورد نیاز است.

دادپور به این نکته اشاره می‌کند اگر هنرمند یا هر شخص دیگری در مشاغل مختلف که بتواند از دسترنج خود که علاقه‌مند به آن است پول کسب کند، بیش از پیش لذت می‌برد و برای ادامه مسیر بیشتر و بهتر برنامه‌ریزی می‌کند، شاید خریدوفروش آثار هنری برای فهمیده شدن مفهوم‌های خفته در آثار، کمک شایانی داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.