قفل شدن حلقه تحقیقاتی روی چند نفر از مدیران و کارمندان شرکت شهرک‌های صنعتی توس مشهد توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج)، پرده از اقدام‌های مجرمانه و تبانی‌های سازمان‌یافته آن‌ها برداشت و موجب شد با دستور قضایی ۹ نفر در این زمینه دستگیر شوند.

پایان تبانی سازمان یافته در شهرک صنعتی توس

قدس آنلاین: قفل شدن حلقه تحقیقاتی روی چند نفر از مدیران و کارمندان شرکت شهرک‌های صنعتی توس مشهد توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج)، پرده از اقدام‌های مجرمانه و تبانی‌های سازمان‌یافته آن‌ها برداشت و موجب شد با دستور قضایی ۹ نفر در این زمینه دستگیر شوند.

**برنده‌های از پیش مشخص شده با تبانی

هر بار که مناقصه‌ای در شهرک‌های صنعتی توس مشهد برگزار می‌شد، سروکله برخی افراد که به صورت شطرنجی با هم جابه‌جا می‌شدند در میان معرکه پیدا می‌شد و در اکثر مواقع این افراد برنده از میانه گود رقابت خارج می‌شدند.

ماجرا کمی بودار بود و برای همین یک تیم حرفه‌ای از نیروهای اداره کل اطلاعات خراسان‌رضوی رصد های اطلاعاتی و نامحسوس خود را در این زمینه کلید زدند. چند هفته‌ای کار فنی، دقیق و نفوذ به لایه‌های پنهان اقدام‌های مشکوک در شرکت شهرک‌های صنعتی در دستور کار شبانه‌روزی سربازان گمنام امام‌زمان(عج) بود تا اینکه امتداد یکی از سرنخ‌های پرونده، به شاهرگ اصلی جرایم صورت گرفته رسید. با کنار رفتن پرده‌ها معلوم شد جریان سازمان‌یافته‌ای در شرکت شهرک‌های صنعتی توس مشهد در حال فعالیت است که به صورت گسترده‌ای دست به تبانی و فسادهای مالی زده‌اند.

از همین رو جمع‌بندی اولیه این موضوع مهم به شعبه ۲۰۹ دادسرای ناحیه دو مشهد(شعبه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی) منعکس و در ادامه بازپرس پرونده پس از بررسی دقیق ماجرا دستور آغاز عملیات تکمیلی و ضربه نهایی برای متلاشی شدن این باند کاملاً حرفه‌ای را صادر کرد.

تیم ویژه رصد این پرونده در این مرحله تحرکات تک به تک مدیران و کارمندان شرکت شهرک‌های صنعتی توس مشهد را تحت کنترل گرفته تا ارتباط گیری‌های افراد نشان‌دار برای آن‌ها روشن و دیگر قسمت‌های پازل فساد سازمان‌یافته هم تکمیل شود.

**باند سازمان‌یافته فساد زیر چتر اطلاعاتی

در ادامه کار به جایی رسید که مستندات بر این ماجرا تأکید می‌کرد که تعدادی از کارمندان در شرکت شهرک‌های صنعتی برای آنکه از انجام نظارت‌های خود روی برخی پروژه‌ها چشمپوشی کنند و پیمانکار برای انجام اقدام‌های غیرقانونی خود آزاد باشد، رشوه‌های کلانی دریافت کرده‌اند و موجب تضییع حقوق بیت‌المال و بروز فساد گسترده در محل شده‌اند.

وقتی تخلفات کارمندان مورد اشاره به دقت بررسی شد مشخص شد سرشاخه این تیم سازمان‌یافته فساد اقتصادی یکی از معاونان شرکت شهرک‌های صنعتی مذکور به نام(الف. ز) است. از همین جهت استخراج اسناد و ادله جرم این معاون در دستور کار سربازان گمنام امام‌زمان(عج) قرار گرفت و خروجی کار معلوم کرد او بابت تأیید برخی تأیید صلاحیت‌های غیرقانونی، تأیید گزارش‌های صوری و کذب، از طرف‌های معامله وجوهی را دریافت کرده است.

مستندسازی سلسله اقدامات مجرمانه این مدیر و چشمپوشی از اجرای قانونی در ازای دریافت رشوه در برخی پروژه‌ها، موجب آلودگی محیط زیست نیز شده بود.

در تکمیل پرونده کارمندان متخلف، بازهم اسنادی به دست آمد که از آن حکایت داشت که آقای (ع) و خانم(م) که وظیفه نظارت برعملکرد شرکت شرکت‌های صنعتی را داشتند، آن‌ها هم در ازای تأیید گزارش‌های صوری و کذب، حق‌السکوت خود را دریافت می‌کرده‌اند.

**پول بده پیمان را بگیر!

اما فعالیت فسادآلود اعضای این باند سازمان‌یافته به همین جا ختم نمی‌شد و ردزنی یکی‌دیگر از خطوط و شریان‌های مخفی این ماجرا، گویای این واقعیت بود که اعضای این شبکه با توجه به سطح دسترسی و اطلاعاتی که از ارقام و ... مناقصات داشتند، برای آنکه پیمانکاران همراه آن‌ها و دیگر مهره‌های این شبکه بتوانند پیروز این میدان رقابت باشند، اطلاعات محرمانه کالاها مانند لوازم مورد نیاز شهرک‌های صنعتی توس را به آن‌ها می‌دادند و پیمانکاران مذکور هم با اعلام ارقام نزدیک به آنچه مدنظر مدیران فاسد این باند بود، برنده بدون رقیب مناقصه می‌شدند. پس از آن هم سود حاصل بردن پیمان بین اعضای شبکه فساد اقتصادی تقسیم می‌شد و هر کس سهم خود را برمی‌داشت و دوباره این فرایند تکرار می‌شد.

به عنوان مثال، در یکی از موارد برای خرید لوله‌های استیل و پلی‌اتیلن که برآورد اولیه رقم مناقصه ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال اعلام شده بود، با شیوه مذکور فردی را وارد مناقصه کرده و اطلاعات دقیق را هم در اختیارش می‌گذارند، کمی بعد فرد مذکور که نه شرکتی داشت و ...، برنده و با نام یک شرکت صوری و ساخت مهر جعلی دیگر اقدام‌های خود را رقم می‌زدند.

**خرد کردن رقم‌ها برای کاسبی نامشروع!

نفوذ دقیق و کارشناسی سربازان گمنام امام‌زمان(عج) به عمق تحرکات این شبکه سازمان‌یافته، برگ دیگری از جرایم آن‌ها را آن زمان برملا کرد که معلوم شد آن‌ها در برخی اقدامات برای آنکه پروژه‌ای را از گردونه مناقصه خارج کنند تا نظارت‌های روی آن کمتر باشد و دست آن‌ها برای جولان و کسب سودهای نامشروع و کلان‌تر باز باشد، مناقصه را خُرد می‌کردند که در یکی از مواد رقمی حدود ۱۰میلیارد ریال را به چند قسمت تقسیم کرده و دوباره اعضای باند وارد ماجرا شده تا برنده نهایی آن‌ها باشند. دلیل اصلی این کار هم این بود که وقتی رقم مناقصه‌ای زیر حد قانونی باشد از بستر سامانه ستاد خارج و نظارت روی آن سخت‌تر می‌شد.

وقتی مشخص شد اقدام‌های مجرمانه این باند پیچیده از سال ۹۴ کلید خورده و اعضای آن با استفاده از روابط نامتعارف با پیمانکاران در پروژه‌های دیگری هم مانند چرم شهر مشهد و... چه ارقام کلانی به جیب زده‌اند، عملیات دستگیری ۹ عضو باند کلید خورد و یکی پس از دیگری افراد دخیل در این ماجرای سازمان‌یافته در مشهد و تهران دستگیر شدند.

**یکی از متهمان:۳۰۰ میلیون دادم، چون پیمان را به من دادند

(م. ه) که یکی از این بازداشت‌شدگان است در اعترافات خود گفت: اعضای باند در گرفتن پیمان‌ها به من کمک می‌کردند و در ازای آن ۶۰درصد سود مال آن‌ها بود. برای پرداخت سهم آن‌ها یک کارت بانکی در اختیارشان بود که در یکی از موارد ۳۰۰ میلیون تومان به آن واریز کردم. در پروژه‌ای برای خرید دو دستگاه چند ده میلیون تومان پرداخت کردم  تا آن‌ها پیمان را به من دادند.

همچنین(ح. ع) یکی‌دیگر از اعضای این باند در اعترافاتش مدعی شد: معاون شرکت از من می‌خواست تا حجم مناقصات را تکه‌تکه کنیم.

معاون بازداشت ‌شده هم معترف شد، من پروژه‌ها را به افراد معرفی و در برخی مواقع  ۵۰ درصد از آن‌ها سود می‌گرفتم.

**از پیشنهاد سفر خارجی تا پرداخت کارت‌های هدیه

یکی‌دیگر از بازداشتی‌ها که خانمی با هویت(ر. الف) بود، وقتی همه‌چیز را لو رفته دید لب به سخن گشود و گفت: از مدیر بازداشت شده دستور داشتم برای پرداخت کارت‌های هدیه به مشاوران و...، سندسازی کنم.

بیش از ۱۰۰ میلیون تومان را در قالب حقوق گرفتم. در یکی از پروژه‌ها سود هر نفر حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌شد، گاهی سفر خارجی هم پیشنهاد می‌شد.

در ادامه رسیدگی به این پرونده پیچیده، تمامی اعضای این باند که به تبانی در معاملات دولتی، پولشویی و ایجاد  شبکه سازمان‌یافته اختلاس متهم هستند، با دستور قضایی و برای کشف دیگر ابعاد نهفته این ماجرا راهی زندان شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.