حقوق بشر آمریکایی داستانی جالب و دو روی متفاوتی دارد. در ملُک گاوچران‌ها توهین به مقدسات دیگر ادیان و کشورها با آزادی بیان توجیه می‌شود اما در سوی مقابل هیچ کس حق ندارد از انکار هولوکاست و تجاوزات رژیم صهیونیستی سخنی بر زبان براند.

«مینیاپولیس» شهر بدون پلیس

قدس آنلاین: حقوق بشر آمریکایی داستانی جالب و دو روی متفاوتی دارد. در ملُک گاوچران‌ها توهین به مقدسات دیگر ادیان و کشورها با آزادی بیان توجیه می‌شود اما در سوی مقابل هیچ کس حق ندارد از انکار هولوکاست و تجاوزات رژیم صهیونیستی سخنی بر زبان براند. مداخلات رهبران کاخ سفید به بهانه دفاع از آزادی در دیگر کشورها از چین در منتهی‌الیه شرق آسیا گرفته تا خاورمیانه، آفریقا، ونزوئلا و کوبا در آمریکای لاتین قابل توجیه است و این در حالی است که سرخپوستان بومی آمریکا و سیاه‌پوستان این کشور از تبعیض اعمال شده علیه خود در رنج هستند.

در همین راستا روز سه‌شنبه بود که انتشار ویدئویی کوتاه از یک افسر آمریکایی که سعی داشت با رفتاری خشن، «جورج فلوید» مرد سیاه‌پوست ۴۶ ساله غیرمسلح را بازداشت کند سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد این پلیس، زانوی خود را به مدت ۱۰ دقیقه روی گردن متهم قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود. این رفتار خشونت‌آمیز در نهایت به مرگ فلوید منجر شد.

استقرار گارد ملی آمریکا در «مینیاپولیس»

 برخورد تبعیض‌آمیز پلیس ایالات متحده با رنگین‌پوستان که البته تازگی هم ندارد به سرعت زخم کهنه نژادپرستی آمریکایی را عیان کرده و در پی آن اعتراض‌های گسترده در سرتاسر این کشور را به دنبال داشت. در حالی که اعتراض‌ها طی سه روز گذشته ادامه داشت، شدت خشم تظاهرات‌کنندگان روز گذشته به‌حدی بود که به ساختمان حوزه سوم مرکز پلیس مینیاپولیس حمله کردند و پس از شکستن درهای ورودی، آنجا را به آتش کشیدند. بنا به اعلام پلیس، مأموران این کلانتری پیش از به آتش کشیده شدن ساختمان، محل را ترک کرده بودند. تصاویری که از مینیاپولیس منتشر شده، این شهر را شبیه منطقه‌ای جنگ‌زده پس از تظاهرات خشونت‌بار علیه نژادپرستی پلیس آمریکا نشان می‌داد. در پی افزایش اعتراض‌های ضدنژادپرستی، نیروهای گارد ملی آمریکا در مینیاپولیس مستقر شده‌اند. تیم والز، فرماندار دموکرات مینه‌سوتا نیز دستوری اجرایی را امضا کرده است که به گارد ملی ایالات متحده اجازه می‌دهد برای برقراری آرامش در مینیاپولیس وارد عمل شود. به گزارش سی‌بی‌اس، گارد ملی ایالت مینه‌سوتا نیز خبر داد حدود ۵۰۰ نظامی را برای سرکوب معترضان به مینیاپولیس اعزام کرده است.

نمک‌پاشی ترامپ بر زخم معترضان؛ شلیک می‌کنیم!

اما در این میان واکنش رئیس جمهور ایالات متحده در مقابل افزایش موج اعتراض‌ها به خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان جالب و قابل توجه است. دونالد ترامپ، روز گذشته در واکنش به ادامه ناآرامی‌ها در شهر مینیاپولیس با لحنی تهدیدآمیز از آمادگی ارتش و گارد ملی برای برقراری نظم و مقابله با آنچه «اراذل و اوباش» خوانده سخن گفت. وی با لحنی خشن، به مانند خشونت پلیس این کشور علیه رنگین‌پوستان، در توییتی دیگر معترضان را به صدور دستور شلیک تهدید کرد و نوشت: «وقتی غارتگری شروع می‌شود تیراندازی هم آغاز می‌شود! نمی‌توانم بایستم و تماشا کنم که چنین اتفاقی برای شهر بزرگ مینیاپولیس می‌افتد». پلیس مینیاپولیس چهار مأموری را که در ماجرای بازداشت جورج فلوید نقش داشتند اخراج کرده است. هر چند مقام‌های ایالتی و فدرال وعده داده‌اند درباره مرگ این مرد سیاه‌پوست تحقیق می‌شود، اما عدم تعقیب قضایی عاملان مرگ او خشم ساکنان مینیاپولیس به‌ویژه سیاه‌پوستان را برانگیخته است. فیلونویز فلوید، برادر جورج فلوید خواستار بازداشت «فوری» مأمورانی شده است که در مرگ برادرش نقش داشتند. او ضمن تأکید بر تظاهرات «صلح‌آمیز» اظهار کرد: «از اینکه می‌بینم مردان سیاه‌پوست کشته می‌شوند خسته شده‌ام». پیش از این روزنامه ایندی‌پندنت گزارش داده بود در اعتراض‌های خیابانی به قتل «جرج فلوید» یک نفر بر اثر تیراندازی در شهر «مینیاپولیس» کشته شده. غیر از مینه‌سوتا، ایالت کالیفرنیا و شهر لس‌آنجلس نیز در روزهای اخیر شاهد برگزاری تظاهرات‌های گسترده ضدنژادپرستی بوده است.

واکنش‌های بین‌المللی

خشونت بی حد و حصر پلیس ایالات متحده در برخورد با رنگین پوستان البته انتقادهای زیادی نیز در صحنه بین‌المللی به دنبال داشته. میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در واکنش به مرگ جورج فلوید، از مقام‌های آمریکا خواست به «قتل مردان سیاه‌پوست غیرمسلح» از سوی پلیس این کشور خاتمه دهند. رئیس‌جمهور ترکیه نیز قتل این شهروند ۴۶ ساله سیاه‌پوست آمریکایی را «نژادپرستانه» خواند و محکوم کرد. وی در پیامی توییتری نوشت: «رویکرد نژادپرستانه و فاشیستی که منجر به مرگ جورج فلوید در نتیجه شکنجه شد، تبدیل به یکی از دردناک‌ترین مظاهر نظام ناعادلانه‌ای شده است که ما در سراسر جهان علیه آن ایستاده‌ایم. من به عنوان عضوی از تمدن اسلامی که به خاطر خالقمان به ما عشق به هم نوع را می‌آموزد، این ذهنیت غیر انسانی را محکوم می‌کنم. ».

«حسن سالم» نماینده پارلمان عراق هم با اشاره به این موضوع خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: «پمپئو! حقوق بشر کجاست؟ آیا دموکراسی‌تان به شما اجازه می‌دهد از قوه قهریه علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز استفاده کنید؟» پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از این نماینده عراقی گزارش داد: «سازمان ملل و سازمان حقوق بشر باید برای توقف کشتارهای دسته‌جمعی که نیروهای آمریکا علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز مرتکب می‌شوند، مداخله کند». خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان در سال‌های اخیر سبب شد جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» (Black lives matter) در این کشور شکل بگیرد. این جنبش پس از تبرئه عامل تیراندازی به یک نوجوان سیاهپوست در سال ۲۰۱۲ پدید آمد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.