ترامپ همیشه یکی از داغ‌ترین سوژه‌های توییتر است. فرقی نمی‌کند یکی از اظهارنظرهایش در این شبکه اجتماعی سروصدا به راه انداخته باشد یا اینکه پستی عجیب و غریب در توییتر بارگذاری کرده باشد.

خط و نشان مو زرد  برای کبوتر نامه بر

قدس آنلاین: ترامپ همیشه یکی از داغ‌ترین سوژه‌های توییتر است. فرقی نمی‌کند یکی از اظهارنظرهایش در این شبکه اجتماعی سروصدا به راه انداخته باشد یا اینکه پستی عجیب و غریب در توییتر بارگذاری کرده باشد. در هرحال رئیس جمهور آمریکا با حدود ۸۰ میلیون دنبال‌کننده در توییتر، یکی از فعال‌ترین افراد در این شبکه اجتماعی به‌حساب می‌آید که در بسیاری از مواقع از آن به عنوان یک تریبون رسمی استفاده کرده و اظهارات رسمی‌اش را در این شبکه اجتماعی منتشر می‌کند. هرچند توییتر شبکه اجتماعی موردعلاقه ترامپ به حساب می‌آید اما رئیس جمهور آمریکا چند صباحی است که با این شبکه اجتماعی سر ناسازگاری برداشته و به طور سفت و سخت قصد دارد توییتر را ببندد!

یک انتخابات جعلی

ماجرا برمی‌گردد به حدود چهار روز پیش. یعنی زمانی که ترامپ در مخالفت با رأی‌گیری از طریق پست، دو توییت منتشر کرد و برگزاری انتخابات به این شکل را نوعی تقلب دانست. رئیس جمهور آمریکا نوشته بود: «صندوق‌های رأی به سرقت خواهند رفت، برگه‌های رأی جعل شده و حتی به طور غیرقانونی چاپ و به طور جعلی امضا خواهند شد» ترامپ علاوه بر این در این توییت‌ها از ایالت کالیفرنیا انتقاد کرده که قصد دارد در انتخابات نوامبر از رأی‌گیری پستی استفاده کند.

گوین نیوسام، فرماندار این ایالت اعلام کرده در خلال بحران کرونا برای توسعه رأی‌گیری پستی تلاش خواهد کرد. ترامپ اما معتقد است این نحوه رأی‌گیری راه را برای تقلب هموار می‌کند. ترامپ با اشاره به رأی‌گیری پستی، درباره انتخابات ریاست جمهوری نوشته است: «این یک انتخابات جعلی خواهد بود».

مقابله با شایعه‌ها

توییتر که چند وقتی است سیستمی برای مقابله با شایعه و انتشار اخبار جعلی در بستر این شبکه اجتماعی راه‌اندازی کرده، مدتی پیش و پس از ادعای عجیب ترامپ درباره تزریق وایتکس به بیماران کرونایی، تصمیم گرفت این اظهارنظر را زیرسبیلی رد کرده و اخبار پیرامون آن را در زمره اخبار جعلی قرار ندهد. به همین خاطر هم بود که تعدادی از فعالان توییتری، مدیران این شبکه اجتماعی را به حمایت پشت پرده از رئیس جمهور آمریکا متهم کردند.

این‌بار اما توییتر که حسابی زیرفشار افکار عمومی قرار داشت، در اقدامی بی‌سابقه، زیر توییت‌های انتخاباتی ترامپ یک علامت تعجب بزرگ و این عبارت را قرار داد: «حقایق مربوط به رأی‌های پستی را دریافت کنید». هنگامی که کاربران روی این عبارت کلیک می‌کنند، با مطالب زیادی درباره ادعاهای «بی‌اساس» ترامپ در خصوص انتخابات پستی مواجه می‌شوند. توییتر با استناد به این مطالب، گفته است ادعای ترامپ درباره احتمال تقلب در رأی‌گیری پستی «بی‌اساس» است. آنچه خشم ترامپ را دوچندان کرد، استناد توییتر به مطالب رسانه‌هایی مانند سی. ان. ان و واشنگتن پست بود؛ یعنی دقیقاً همان رسانه‌هایی که ترامپ آن‌ها را «اخبار جعلی» می‌خواند.

توییتر پس از این هم لینک «صحت‌سنجی» را زیر توییت ترامپ اضافه کرد تا رسماً ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا را زیرسؤال ببرد.

سانسور انتخابات ۲۰۲۰

این را تقریباً همه می‌دانیم که ترامپ با رسانه‌های جریان اصلی آمریکا مثل سی. ان. ان و نیویورک تایمز، میانه خوبی ندارد. به همین خاطر برخلاف روش‌های معمول، به جای مصاحبه با این رسانه‌های رسمی، از توییتر برای اظهارنظرهای رسمی و رسانه‌ای استفاده می‌کند. توییتر همچنین مهم‌ترین ابزار ترامپ برای مقابله با رسانه‌ها و مخالفانش به حساب می‌آید.

اما حالا رابطه ترامپ با توییتر تنش‌آلود شده است. ترامپ و برخی محافل جمهوری‌خواه، تویتر و سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک را به محدود کردن جمهوری‌خواهان متهم می‌کنند. ترامپ در توییتی نوشته است: «جمهوری‌خواهان احساس می‌کنند شبکه‌های اجتماعی صدای محافظه‌کاران را کاملاً سانسور می‌کنند. ما قویاً این شبکه‌ها را تنظیم یا مسدود خواهیم کر» و در توییت دیگری گفت: «شرکت‌های بزرگ فناوری، از تمام قدرت بسیار چشمگیرشان برای سانسور کردن پیش از انتخابات ۲۰۲۰ استفاده می‌کنند. اگر این اتفاق بیفتد، دیگر آزادی نخواهیم داشت».

حتماً توییتر را می‌بندم

درحالی که خیلی‌ها فکر می‌کردند ماجرا درحد همان کل‌کل‌های توییتری باقی می‌ماند اما رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد: «آن طور که می‌دانم امکان بستن توییتر را دارم اما باید این را از لحاظ قانونی پیش برد و نمی‌دانم می‌توانم این کار را انجام دهم یا خیر. باید با وکلایم مشورت کنم».

ترامپ ادامه داد: «اگر این مسئله قانونی باشد و از لحاظ قانونی بتوان توییتر را بست حتماً این کار را خواهم کرد. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد».

رئیس جمهور آمریکا پس از این هم برای آنکه ثابت کند تصمیمش جدی است، فرمانی اجرایی را در برای محدود کردن حفاظت‌های حقوقی که شرکت‌های شبکه اجتماعی از آن‌ها بهره می‌برند امضا کرد.

ترامپ هنگام امضای این فرمان در کاخ سفید گفت: «ما امروز اینجا هستیم تا از آزادی بیان در مقابل بزرگ‌ترین خطری که واقعاً در تاریخ آمریکا با آن روبه‌رو بوده دفاع کنیم. تعداد انگشت‌شماری شرکت‌ قدرتمند و انحصاری شبکه اجتماعی بخش وسیعی از همه ارتباطات خصوصی و عمومی در ایالات متحده را کنترل می‌کنند».

این دستور به سازمان‌های مجری مقررات امکان می‌دهد علیه شرکت‌هایی مثل فیس‌بوک و توییتر به خاطر نحوه نظارت بر محتوای موجود در این شبکه‌ها دست به اقدام قانونی بزنند.

بند۲۳۰

اگر ترامپ واقعاً قصد مقابله با شبکه‌های اجتماعی در آمریکا را داشته باشد، باید با چالش‌های حقوقی زیادی روبه‌رو شود. به این خاطر که در آمریکا قانونی قدیمی وجود دارد که شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی را از پیگیردهای قانونی مصون نگه می‌دارد. همچنین، قانون مزبور به این شرکت‌ها امکان درآمدزایی میلیونی از توییت‌ها، پست‌ها، لایک‌ها، تصاویر و ویدئوهای کاربران را می‌دهد و در عین حال، مسئولیت حقوقی محدودی را متوجه آن‌ها می‌کند. این قانون به شرکت‌ها اختیار داده محتوایی را که قابل اعتراض می‌دانند، حذف کنند.

حالا کارشناسان حقوقی می‌گویند دستور لغو این قانون دارای عواقبی عملی برای غول‌های فناوری خواهد بود، از جمله توییتر، فیس‌بوک و آمازون.

البته این کارشناسان می‌گویند تغییر در برداشت کنونی از حفاظت‌های قانونی برای شبکه‌های اجتماعی احتمالاً فقط با دخالت کنگره یا دادگاه‌ها ممکن خواهد شد.

از آن‌طرف اما ترامپ قصد دارد فقط بند ۲۳۰ این قانون را هدف بگیرد. براساس بند ۲۳۰ این قانون، شبکه‌های اجتماعی عمدتاً مسئول محتویاتی که کاربران پست می‌کنند نیستند، اما می‌توانند «با نیت خیر دست به انسداد» برخی از پست‌ها بزنند؛ مثلاً صحنه‌های مستهجن، منعکس کننده آزار یا خشونت را حذف کنند.

دستور رئیس جمهور آمریکا اشاره می‌کند که این مصونیت حقوقی در صورتی که یک شبکه اجتماعی پست‌های کاربران را ویرایش کند مصداق نخواهد داشت و خواستار مصوبه‌ای در کنگره برای «حذف یا تغییر» بند ۲۳۰ می‌شود.

واکنش مدیران شبکه‌های اجتماعی

درحال حاضر ویلیام بار، وزیر دادگستری درحال تنظیم پیش‌نویس قانونی برای تسلیم به کنگره است. این موضوع نشان می‌دهد ترامپ حسابی عزمش را برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی جزم کرده است. از آن‌طرف بسیاری از شرکت‌های فناوری نگران هستند که در دعوای میان توییتر و ترامپ قربانی شوند.

خودِ توییتر این دستور را «یک رویکرد واپسگرایانه و سیاسی به یک قانون مهم» خواند و اعلام کرد بند ۲۳۰ از «نوآوری و آزادی بیان در آمریکا حراست می‌کند و متکی بر ارزش‌های دموکراتیک است».

گوگل که صاحب یوتیوب است هم به این ماجرا واکنش نشان داده و اعلام کرده تغییر بند ۲۳۰ قانون «به اقتصاد آمریکا و رهبری جهانی آن در زمینه آزادی اینترنت ضربه می‌زند».

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس‌بوک هم در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفت سانسور یک شبکه اجتماعی اقدامی مناسب برای دولتی نیست که نگران سانسور است.

مدیرعامل فیس‌بوک در این‌باره گفت: من کاملاً معتقدم که فیس‌بوک نباید داور درستی حرف‌هایی باشد که مردم در فضای مجازی می‌زنند.

یک گوشمالی ساده

هرچند ترامپ ادعا کرده در موضوع تنبیه توییتر، حسابی جدی است اما کارشناسان سیاسی می‌گویند بعید است ترامپ به نحو قابل توجهی توییتر را محدود کند. او بیش از ۸۰ میلیون فالوور در توییتر دارد که سرمایه انتخاباتی بزرگی است.

در این روزهای داغ انتخابات، توییتر تنها ابزار اطلاع‌رسانی است که ترامپ هر موقع بخواهد می‌تواند بدون هیچ چالشی از آن استفاده می‌کند.

همچنین کارشناسان معتقدند ترامپ در آستانه انتخابات به هیچ وجه نمی‌خواهد خودش را وارد درگیری جدیدی با بخش زیادی از مردم آمریکا که از حامیان شبکه‌های اجتماعی هستند کند.

بر همین اساس ترامپ دنبال این نیست توییتر را تعطیل یا بسیار محدود کند، بلکه می‌خواهد با یک گوشمالی ساده، از توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی، زهر چشم بگیرد تا هنگام انتخابات، هوا دستشان باشد و با او سر ناسازگاری برندارند!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.