سخنگوی شورای نگهبان در ارتباط بصورت ویدئو کنفرانسی به تشریح آخرین مصوبات شورا پرداخت.

شورای نگهبان آمادگی همکاری با مجلس یازدهم را دارد/ طرح اصلاح قانون انتخابات حاوی ایرادات بسیاری است

قدس آنلاین: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران که بدلیل بیماری کرونا و فاصله گذاری اجتماعی بصورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با ارائه گزارشی درباره آخرین اقدامات و مصوبات شورای نگهبان پرداخت و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. 

کدخدایی ضمن تبریک به نمایندگان مجلس یازدهم، اظهار داشت: نمایندگان این فرصت را غنیمت دانسته و از آن در راه خدمت به مردم و باقی الصالحات بهره ببرند.

۹ مصوبه تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبات تایید شده از سوی این نهاد گفت: ۹ مصوبه با توجه به رفت و برگشت‌ بین مجلس و شورای نگهبان، بررسی و ایرادات آن رفع شد و نهایتا عدم مغایرت آنها با شرع و قانون اساسی اعلام شد.

وی همچنین درخصوص طرح طرح دو فوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت تصریح کرد: همچنین طرح دو فوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت نیز بررسی شد و به دلیل اینکه این طرح بار مالی ندارد، شورای نگهبان عدم مغایرت آنرا با شرع و قانون اساسی اعلام کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره مجلس یازدهم افزود: امیدواریم که مجلس یازدهم از تجارب مجالس ده گانه گذشته استفاده کنند و در راه احقاق حقوق مردم و حل مشکلات آنان تلاش کنند. البته نمایندگان این فرصت چهارساله را که به سرعت می گذرد، غنیمت بدانند. شورای نگهبان نیز آمادگی دارد در این راه همکاری با مجلس یازدهم را داشته باشد ، چنانکه در دوره مجلس دهم نیز تعامل خوبی با نمایندگان داشت که همین رویه را نسبت به مجلس یازدهم خواهیم داشت.

منع قانونی پیرامون اعلام رد صلاحیت‌ها بصورت عمومی

وی همپنین در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون رد صلاحیت های انتخابات مجلس بیان کرد: قانونگذار ما را از اینکه دلایل رد صلاحیت ها را بصورت عمومی بازگو کنیم، منع کرده است اما دلایل رد صلاحیتی که در قانون آمده پیرامون مسائل مالی، موضعات اخلاقی، یا اظهارات یا رفتارهای ضد مصالح نظام و کشور است. مجلس می تواند قوانین مرتبط با بررسی صلاحیت ها را اصلاح و به شکل دیگری تنظیم کند که در اینصورت ما مطیع آنان هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تخلف و ایراد مدرک تحصیلی ۸ نماینده مجلس، ادامه داد: بنده قبلا هم پاسخ دادم که آنچه تاکنون براساس گزارش های رسمی به دست ما رسیده، تنها درباره مدرک تحصیلی نماینده منتخب مردم تفرش بود و دیگر مطالب صرفاً در فضای رسانه ای مطرح شده است. اگر واقعا درباره مدارک تحصیلی منتخبان موردی وجود دارد باید با مستندات کافی مطرح شود.

طرح اصلاح قانون انتخابات ایرادات زیادی دارد

کدخدایی درباره طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات نیز افزود: طرح اصلاح قانون انتخابات ایرادات زیادی دارد و برخی از قوانینی که به موجب این مصوبه در حال کنار گذاشتن یا حذف هستند، در صورتی است که  مجمع تشخیص مصلحت نظام آنرا تصویب کرده و به همین دلیل باید مجمع نسبت به این مصوبات اعلام نظر کند.

وی درباره عدم حضور ایت الله جنتی در مراسم آغاز مجلس یازهم اظهار داشت:  بنده و آقای جنتی برای حضور در این مراسم دعوت شده بودیم، اما از آنجایی که ایشان  در مسافرت بودند امکان حضور در این مراسم را نیافتند. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی پیرامون ارتباط قتل نوجوان ۱۳ ساله، اظهار داشت: این اقدام جنایتی نابخشودنی است. اقدامی خلاف شرع و قانون اساسی و قوانین جاری کشور و امری غیرانسانی بود. ما هم انزجار خود را از این گونه جنایت اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان، سال ۹۷ به شورای نگهبان ارسال شد و ۱۰ روز بعد ایرادات آن به مجلس اعلام شد اما حدود ۹ ماه بعد، ایرادات شورا رفع شد و لایحه به شورا ارسال شد که مجدداً مورد ایراد قرار گرفت و چندین ماه در کمیسیون مربوطه معطل ماند. مجلس باید سریع‌تر مصوبه را اصلاح و برای ما ارسال می‌کرد. هیچ‌گونه قصوری از سوی شورای نگهبان در تصویب لایحه حمایت ازنوجوانان صورت نگرفته و شورا در فرصت قانونی، این لایحه را مورد بررسی قرار داده است. البته بنده معتقدم ارتباطی بین این لایحه و جنایتی که اتفاق افتاده وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.