ارومیه- گرچه کمتر از ۱۲ درصد ساختمان‌های کشور بیمه آتش‌سوزی و کمتر از هفت درصد آن‌ها بیمه زلزله دارند اما واحدهای مسکن مهر همگی بیمه حوادث غیرمترقبه هستند؛ بیمه‌ای که زلزله‌زدگان کرمانشاهی در سال ۹۶ پس از زلزله ماه‌ها با آن سروکله زدند و حتی استاندار تهدید کرد که از شرکت بیمه‌گذار شکایت می‌کند و حال همین موضوع در دیرکرد پرداخت بیمه‌ها در زلزله قطور دوباره نمایان شده است.

صندوق های بیمه تن زلزله‌زدگان قطور را می‌لرزانند

قدس آنلاین-گروه استان ها:پرداخت خسارت از محل صندوق‌های بیمه همواره در طول حوادث غیرمترقبه یکی از مشکلاتی بوده که مردم و به‌ویژه روستائیان زیان‌دیده از آن شکایت داشتند چنانچه که در سال ۹۶ نیز استاندار کرمانشاه تعلل شرکت‌های بیمه را به‌منزله بازی با اعصاب مردم تلقی کرد!

در استان آذربایجان غربی نیز حال باری دیگر این مشکلات برجسته شده و درحالی‌که بسیاری از مردم چشم‌انتظار دریافت غرامت هستند اما ظاهراً جبران این خسارت‌ها در پیچ‌وخم اداری بیمه‌ها گرفتار و رقم های کارشناسی شده مورد قبول مردم و حتی مسئولان نیست.

چهارم اسفندماه  ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتاً شدیدی لرزید که این امر درمجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها رأس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یک هزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

برآوردهای شرکت بیمه قابل‌قبول نیست

برآورد خسارت شرکت‌های بیمه برای پرداخت خسارت به‌گونه‌ای است که تاکنون منجر به اعتراض بسیاری از مدیران استان آذربایجان غربی و حتی شخص استاندار شده است.

محمدمهدی شهریاری بارها و در جلسات متعدد به این نکته تأکید کرده است که برآوردهای شرکت بیمه طرف قرارداد از میزان خسارت‌های وارده به قطور موردقبول نیست و باید در کارشناسی‌های انجام‌شده تجدیدنظر صورت گیرد و بر اساس تفاهم‌نامه منعقده عمل شود.

شهریاری اضافه کرد: خسارت‌های پرداختی برای اماکن روستایی از طرف بیمه تا زمان شروع عملیات بازسازی قابل‌برداشت نیست.

بیمه باید خسارت را کامل پرداخت کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان در این رابطه می گوید: بیمه عامل باید به تعهدات خود عمل و خسارت واحدهای زلزله‌زده قطور را بر اساس توافقنامه و به‌صورت کامل پرداخت کند.

آیدین رحمانی در خصوص رسیدگی به مشکلات بیمه واحدهای خسارت‌دیده از زلزله قطور با انتقاد از تعلل در زمینه پرداخت خسارت زلزله‌زدگان شمال آذربایجان می افزاید: انتظار می‌رود شرکت بیمه‌گذار به تعهدات خود طبق قرارداد عمل کند.

برآورد خسارت شرکت‌های بیمه برای پرداخت خسارت به‌گونه‌ای است که تاکنون منجر به اعتراض بسیاری از مدیران استان آذربایجان غربی و حتی شخص استاندار شده است

وی بابیان اینکه تعلل انجام‌گرفته به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست، اظهار  می کند: عده‌ای از هم استانی‌های ما دچار بحران و خسارت شده‌اند و باگذشت حدود سه ماه همچنان در چادر زندگی می‌کنند و ما موظف به رسیدگی و حل مشکلات آنان هستیم.

وی اذعان می کند: مجموع خسارت واحدهای آسیب‌دیده زلزله قطور خوی بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان برآورده شده از مجموع دو هزار و ١٣١  واحدی که برای دریافت خسارت معرفی‌شده‌اند تاکنون برای یک هزار و ٣٩٨ واحد بالغ‌بر ۱۵ میلیارد تومان خسارت پرداخت‌شده است.

آخرین روند بازسازی قطور

در همین راستا مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان بابیان اینکه تاکنون برای ٢ هزار و ۹۱۴ واحد مسکونی پروانه ساخت بر اساس طرح هادی صادرشده است اظهار کرد: همچنین تاکنون دو ‌هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی تخریبی آواربرداری شده است.

امیرعباس جعفری بیان کرد: همچنین تاکنون یک هزار و ۳۴۰ واحد وارد مرحله پی‌کنی، ۱۷۵ واحد وارد مرحله فونداسیون و ۱۱۰ واحد وارد مرحله نصب اسکلت فلزی شده‌ است.

وی تأکید کرد: روند امدادرسانی توسط کارشناسان بنیاد مسکن آذربایجان بدون وقفه همچنان ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان گفت: در حال حاضر عملیات آواربرداری واحدهای خسارت‌دیده از زلزله قطور به پایان رسیده و وارد مرحله اجرایی ساخت‌وساز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.