کارشناس امور مذهبی با اشاره به اتصاف امام رضا(ع) به "عالم آل محمد" گفت: هرکدام از انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام تجلی یکی از صفات خدای باری تعالی برروی زمین هستند.

اتصاف امام رضا(ع) به «عالم آل محمد» تجلی صفت الهی است/ حضرت رضا(ع) را عارفاً بحقه زیارت کنیم

حجت الاسلام والمسلیمن عیسی رجبی کارشناس امور  مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به با اشاره به اینکه امام رضاعلیه السلام به عنوان عالم آل محمد(ص) ملقب هستند به تشریح این ویژگی ایشان پرداخت و گفت: هرکدام از انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام تجلی یکی از صفات خدای باری تعالی برروی زمین هستند؛ وجود نازنین علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان عالم آل‌محمد(ص) معرفی می‌شوند که علت عمده آن هم آنگونه که در تاریخ ثبت و ضبط شده و از زبان امام کاظم(ع) مطرح شده، این است که دوره امام رضا(ع) دوره‌ای است پر از شبهه‌ها، فرقه‌ها، مکاتب و دوره‌ای است که پس از دانشگاه امام صادق(ع) واقع شده و گسترش علم در این دوره خواه ناخواه شرایطی را درست کرد که سؤالات، شبهات و دانش طلبی زیادی را به دنبال داشت.

حجت الاسلام رجبی افزود: بنابراین امام رضا(ع) پاسخگوی این سوالات و شبهات، به ویژه شبهاتی بودند که مأمون عباسی مطرح می‌کرد. مأمون عباسی بزرگان ادیان و مکاتب و همه آنهایی را که در شبهه افکنی ید طولایی داشتند، جمع می‌کرد به امید آنکه بتواند امام(ع) را سرکوب کند، اما ایشان به لطف خدای تعالی اوج قدرت علمی و الهی خودشان را آنچنان نشان می‌دادند که تمام حاضرین به علم ایشان اذعان می‌کردند و قانع شده مجلس را ترک می کردند. براین اساس همانطور که امام موسی کاظم(ع) خطاب به فرزندان خود می فرمود: برادر شما علی بن موسی الرضا عالم آل محمد است، از او بپرسید و هرآنچه را او می‌گوید، حفظ کنید. ایشان به عنوان عالم آل محمد ملقب شده‌اند.

کارشناس امور مذهبی در ارتباط با ثواب بالای زیارت امام رضا(ع) و برابری آن با چندصد حج عمره مقبول تصریح کرد: براساس روایات و احادیث، ثواب زیارت دو امام نسبت به ثواب زیارت سایر ائمه عجیب‌تر و بسیار بیشتر مطرح شده و ثواب زیارت این دو امام بزرگوار با ثواب زیارت دیگر ائمه علیهم السلام قابل مقایسه نیست؛ اول ثواب زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دوم ثواب زیارت امام رضا(ع) است. در مورد ثواب زیارت ایشان روایت شده است که فرموده‌اند: «کمن زار الله فی عرشه» کسی که امام حسین و امام رضا علیهماالسلام را زیارت می‌کند، مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کند.

وی اضافه کرد: شاید تفسیر این حدیث اینگونه باشد که بهترین راه رسیدن به قله کمالات و مراتب عالی انسانیت، تمسک به این دو امام بزرگوار است. از طرفی دیگر در روایات و احادیث ثواب زیارت امام رضا(ع) با ثواب حج و عمره مقایسه می‌شود. در این مقایسه یک مطلب عمیق معرفتی نهفته است؛ حج یک مظهر و ظاهر عبودیتی و بندگی دارد، مثلاً کسی که به حج می‌رود لباس خاصی دارد، اعمال خاصی را انجام می‌دهد وآداب و رسوم خاصی دارد.اما باطن این عبودیت، چیزی جز ولایت اهل بیت علیهم السلام نیست؛ لذا از این رو ثواب زیارت امام رضا(ع) را برابر با چندصد حج قرار می دهند که متوجه شویم مهم باطن حج است. ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) در خانه کعبه نیز نمونه مشابهی از این مقایسه است. کعبه تجلی عبادت است و خداوند مکان تولد امیرالمؤمنین را درون خانه کعبه قرار می‌دهد تا به عالمیان بگوید عبادت یک حقیقت و روح اساسی به نام ولایت دارد.

حجت الاسلام عیسی رجبی ادامه داد: امام رضا(ع) در حدیث سلسلة الذهب می‌فرماید: کلمة لااله الله حصنی.(کلمه لا اله الله حصن و دژ من است). از طرف دیگر در حدیثی قدسی داریم که فرموده است: ولایة علی بن ابیطالب حصنی: ولایت علی بن ابیطالب حصن و دژ من است. جمع بین این دو حدیث چه مفهومی دارد؟ خداوند که دو راه و دو دژ ندارد. بنابراین مفهوم این دو حدیث آن است که حقیقت بندگی و توحید چیزی غیر از ولایت نیست و مردم باید به باطن عبادت و حج توجه کنند.

این کارشناس امور مذهبی در ادامه با توجه به ثواب زیارت امام رضا به بیان ویژگی‌های زائر واقعی و زیارت مقبول پرداخت و گفت: امام رضا(ع) به این سؤال پاسخ گفته‌اند و هنگامی که از ایشان سؤال شد منظور از عبارت عارفاً بحقه که در زیارت شما آمده، چیست فرموده است یعنی کسی که به زیارت من می‌آید مرا امام مفترض‌الطاعه بداند. بسیاری از کسانی که به زیارت امام رضا علیه السلام می‌روند، زیارت حداقلی دارند و ایشان را به عنوان یک انسان کریم، مهربان، دلسوز و کسی که بیمار ما را شفا می‌دهد زیارت می کنند، این نگاه نگاه خوبی است، ولی نباید امام را در این نگاه حداقلی خلاصه کرد، بلکه بالاتر از همه اینها باید ایشان را به عنوان امام و خلیفة الله بر روی زمین زیارت کنیم. اگر ما امام رضا(ع) را به این شکل زیارت کنیم، ان شاء الله آن ثوابی را که برای زیارت ایشان ذکر شده است، خواهیم برد.

حجت الاسلام رجبی در پایان به مقایسه این مطلب با علت غیبت امام زمان(عج) پرداخت و توضیح داد: نگاه ما به ظهور حضرت مهدی(ع) نیز یک نگاه حداقلی است؛ نگاه ما این است که ایشان ظهور کنند و مشکلات ما را حل کنند اما امام زمان هنگامی ظهور خواهند کرد که این نگاه ما تغییر کند و به عنوان امام، خواهان ظهور ایشان باشیم، نه به عنوان رافع مشکلات. باید رافع مشکلاتی را بخواهیم که امام باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.