دلیجان- درحالی‌که غالب مردم ایران‌زمین تنها شهرستان کاشان و به‌ویژه قمصر را به‌عنوان قطب گل محمدی و هم‌چنین گلاب‌گیری می‌شناسند اما واقعیت این است که شهرستان‌های دلیجان،خمین و محلات در نوار جنوبی استان مرکزی نیز به ترتیب رتبه اول تا سوم تولید گل محمدی در این استان را به خود اختصاص دادند.

«گل محمدی» نسخه شفابخش اقتصاد روستایی استان مرکزی

قدس آنلاین-گروه استان ها:تجارت گیاهان دارویی سال ۱۹۹۶ در جهان حدود پنج میلیون دلار بود که در سال ۲۰۱۰ به ۱۰۰ میلیون دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ به پنج هزار میلیارد دلار افزایش می‌یابد لذا توجه و تأکید بر روی محصولات کم آب اما پرسود هم چون گل محمدی در این استان بسیاری از مسئولان را بر آن داشته تا از گلاب ایرانی ارز استخراج کنند.

ایجاد ظرفیت گردشگری

در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزایش صادرات و تجاری‌سازی را لازمه تکمیل چرخه تولید گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی عنوان کرده و می‌افزاید: نوار جنوبی استان مرکزی طیفی از ظرفیت‌های متنوع توسعه و کشت گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی، سنگ‌های تزئینی، ماهیان زینتی، آب گرم، آثار تاریخی و طبیعی بکر و منحصربه‌فرد دارد که باید در کنار ظرفیت گل محمدی به بهترین شکل برای توسعه صنعت گردشگری رشد یابد و به گردش مؤثرتر چرخه اقتصاد منطقه بینجامد.

سعید فرخی بابیان اینکه کشت محصولات کشاورزی با حداقل مصرف آب و حداکثر بهره‌وری ازجمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت است اظهار می‌کند: با راهبری مؤثر در حوزه کشت و فرآوری گل محمدی می‌توان روستای «خاوه» از توابع دلیجان را به منطقه گردشگری برتر در استان مرکزی و کشور تبدیل کرد.

تولید دو میلیون لیتر گلاب

مدیر جهاد کشاورزی دلیجان بابیان اینکه این شهرستان دارای ۳۶۵ هکتار گلستان گل محمدی است که ۳۵۰ هکتار آن بارور و ۱۵ هکتار غیر بارور است افزود: از هر گلستان دلیجان به‌طور متوسط سه و نیم تن گل محمدی برداشت می‌شود.

با راهبری مؤثر در حوزه کشت و فرآوری گل محمدی می‌توان روستای «خاوه» از توابع دلیجان را به منطقه گردشگری برتر در استان مرکزی و کشور تبدیل کرد

سعید برجی با اشاره به این موضوع که پیش‌بینی می‌شود که یک‌هزارم و ۲۲۵ تن گلبرگ تر محمدی امسال از سطح ۳۵۰ هکتار گلستان‌های این شهرستان برداشت شود ادامه داد: انتظار می‌رود از این میزان برداشت گلبرگ، دو میلیون  و ۴۵۰ هزار لیتر گلاب و ۲۰۴ لیتر اسانس به دست آید.
وی ادامه داد: ۲۰ کارگاه گلاب‌گیری سنتی و کارگاه تولید اسانس در این شهرستان فعال است  که محصول آن در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دلیجان بیان کرد:  در  دوره خشک‌سالی و کم شدن منابع آب دلیجان، تغییر الگوی کشت ضروری بود  و در همین راستا ترویج محصولات کم آب‌برو مناسب با شرایط اقلیمی منطقه به‌ویژه گل محمدی در دستور کار قرار گرفت.

برجی افزود:  بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در روستاهای «خاوه»، «مهدی‌آباد»، «هستیجان» و «قالهر» است.

وی گفت: ۴۰۰ بهره‌بردار در دلیجان در زمینه پرورش گل محمدی اشتغال دارند و بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در استان مرکزی مربوط به این شهرستان دلیجان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.