دادستان مشهد گفت: یکی از عوامل گسترش باغ ویلاها در اطراف شهرها و به ویژه روستاهای نزدیک شهر مشهد وجود مشاوران املاک غیرمجاز است که ظرف ۶ ماه آینده مردم شاهد جمع‌آوری بسیاری از این مشاوران املاک خواهند بود.

مشاوران املاک غیر مجاز مشهد جمع‌آوری می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از دادگستری خراسان رضوی محمد حسین درودی در حاشیه نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی، منابع طبیعی و حقوق عامه استان از تشکیل این شورا در تمامی شهرستان های خراسان رضوی  خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت بالای توجه به حفظ و صیانت از اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی مقرر شد شورای حفظ حقوق بیت المال در تمامی شهرستان های استان به ریاست رییس دادگستری و دبیری دادستان و با همکاری فرماندار و تمامی دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود.
وی افزود: سه کمیته صیانت از حریم شهر مشهد، کمیته پیشگیری و شناسایی و همچنین کمیته حقوقی و قضایی در مرکز استان خراسان رضوی تشکیل می شوند تا به صورت ویژه نسبت به حفظ اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی اطراف مشهد اقدامات مؤثر و گسترده‌ای صورت دهند.
دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال خراسان رضوی گفت: دستگاهها باید در دو سطح پیشگیری و مقابله برنامه ریزی کنند که اولویت اول یعنی پیشگیری از تصرف اراضی ملی و جلوگیری و ممانعت از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی به باغ ویلا به صورت ویژه دنبال شود زیرا دارای تبعات کمتر اجتماعی و امنیتی است و مردم هم این انتظار را دارند که اگر بناست باغ ویلای غیرمجازی تخریب شود چرا از ابتدا جلوی این کار گرفته نشده است تا سرمایه مردم از بین نرود و عده ای معدودی با دست زدن به تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری غیرمجاز این باغ ویلاها را به مردم بفروشند و از این طریق صاحب ثروت های بی حساب شوند.  
درودی افزود: از جمله عوامل موثر در تبدیل زمین های کشاورزی به باغ ویلا بهره گیری از آب چاه های کشاورزی در این باغ ویلاها است و یا اینکه با تصرف حریم بستر رودخانه و مسیل ها، برداشت های غیرمجازی از آنها صورت می گیرد که بر همین اساس مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای ظرف مدت کوتاهی نسبت به شناسایی چاه‌های کشاورزی که برای مصارف باغ ویلا استفاده می شود اقدام و سریعاً این چاهها را پر و مسلوب المنفعه کند و همچنین حریم و بستر رودخانه ها را آزاد و از برداشت های غیرمجاز آنها ممانعت به عمل آورد.  
وی ادامه داد: مقرر شد اکیپ گشت مشترک شورای حفظ حقوق بیت المال در شهرستان مشهد هر ۱۵ روز یک بار نسبت به رفع تصرفات جدید و ممانعت از ایجاد تغییر کاربری های جدید به منظور ایجاد باغ ویلا اقدام کند.
دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت:تمامی دستگاهها و سازمان ها مکلف شدند با اداره ثبت در اجرای کامل قانون حدنگار در راستای ثبت کامل اراضی در استان اقدام کنند که با اجرای این قانون از تصرف اراضی ملی پیشگیری خواهد شد.  
درودی افزود: متاسفانه طی چند سال اخیر برخی از شرکت های تعاونی مسکن دستگاهها و سازمان های دولتی به سمت ایجاد مجتمع های ویلایی حرکت کردند که این امر امروز مورد اعتراض مردم است که چرا با چنین مجتمع هایی برخورد نمی شود و بر همین اساس تذکرات جدی به مدیران دستگاهها داده شد که بر فعالیت این تعاونی‌ها نظارت داشته باشند و اجازه داده نشود که این تعاونی ها به سمت ساختن مجتمع های ویلایی حرکت کنند که در غیر این صورت با مدیر متخلف آن دستگاه برخورد خواهد شد.  
او ادامه داد: دستگاه قضایی با همکاری سایر دستگاههای متولی در مبارزه با پدیده زمین خواری، کوه خواری، تصرف حریم و بستر رودخانه ها در سال جاری با قاطعیت اقدام و با سودجویان به صورت جدی برخورد خواهد کرد.
دادستان مشهد گفت: از مردم هم تقاضا می شود  از سرمایه گذاری در بخش باغ ویلا به طور جد خودداری کنند چرا که تقریباً تمامی باغ ویلاهای احداثی و یا در حال احداث غیرمجاز هستند و به طور قطع برابر قانون باید قلع و قمع و اعاده به وضع سابق شوند و در این حالت سرمایه شان از دست خواهد رفت پس نیاز است چنانچه قصد خرید باغ ویلایی را دارند قبل از اقدام، از مراجع قانونی مانند جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استعلام کنند.
درودی از رسانه های استان خراسان رضوی درخواست کرد که در مبارزه با فساد که یک بخش آن در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی و پیشگیری با پدیده شوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی به باغ ویلاست همراه دستگاه قضایی و دستگاه های مسوول باشند.

وی از ایجاد کمیته اطلاع رسانی شورای حفظ حقوق بیت المال با محوریت معاونت پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه دادسرای مرکز استان در همین راستا خبر داد و افزود: لازمه اثربخشی بیشتر اقدامات دستگاهها و سازمان های متولی در صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی و جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی پوشش خبری آن است که امیدواریم با ایجاد این کمیته و ارتباط مستمر دبیرخانه شورا با رسانه ها شاهد اتفاقات خوبی در سال جاری در جهت مبارزه با پدیده زمین خواری و کوه خواری باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.