رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به مشکلات تخصیص ارز و باقی ماندن کالاها در انبارهای گمرکات اشاره و بیان کرد: هم‌اینک ۴۷۷ قلم کالا به ارزش ۱۴ میلیون یورو متعلق به ۳۰ شرکت این استان در گمرکات کشور انبار شده است.

کالاهای ۳۰ شرکت خراسان رضوی در گمرک انبار شده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا مس فروش در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی افزود: از این میزان ۴۲۱ قلم کالا به ارزش ۱۳ میلیون یورو متعلق به ۱۰ شرکت است و در انتظار ترخیص هر چه سریعتر این اقلام هستیم. باید مساعدت لازم صورت گیرد تا این کالاها در اسرع وقت ترخیص َشوند، بخشی از این کالاها، خط تولید ما را تامین می‌کنند و تداوم این وضع، چالشهایی را برای این بخش رقم می‌زند.

وی ادامه داد: پارسال ۱۵۷ نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در خراسان رضوی برگزار شد که در آن دو هزار و ۳۱۶ پرونده مورد بررسی قرار گرفت و مجموع مصوبات ابلاغی از این جلسات دو هزار و ۶۹۵ مورد بود که دو هزار و هشت مورد آن اجرایی شده و ۶۸۷ مورد نیز در دست اجراست و خراسان رضوی از نظر تعداد پرونده‌های مطروحه در کارگروه تسهیل رتبه سوم و به لحاظ مصوبات اجرایی در رتبه دوم کشور قرار دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در دوماهه نخست امسال نیز کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، پنج نشست را برگزار کرده و در آن ۳۳ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که به ۵۵ مصوبه منتج شده است، واز این تعداد ۱۴ مورد آن به ثمر رسیده و ۴۱ مورد نیز در دست اقدام است.

مس فروش افزود: در این مدت در گروه‌های کاری پنج‌گانه تحت پوشش این کارگروه نیز ۱۵ نشست برگزار شد و ۹۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفت و ما حصل مذاکرات تخصصی انجام شده در این گروه‌های کاری، ۱۰۳ مصوبه بوده که برای ۳۸ مورد آن اقدام لازم انجام گرفت و ۶۵ مورد نیز در حال پیگیری است و از این میان گروه کاری مالیاتی، تامین اجتماعی و گمرک با بررسی ۲۵ پرونده در این بازه و ۲۶ مصوبه اقدام شده، رتبه نخسترا در شاخص های مذکور دارد.

وی ادامه داد: در راستای کمکهای مرجع قضایی و همراهی‌هایی که این بخش با هدف کمک به تولید داشت رییس کل دادگستری خراسان رضوی نامه ای خطاب به استاندار خراسان رضوی نوشت و در آن پیشنهاداتی در چند بند ارائه کرد که از جمله این موارد، تاکید بر اتخاذ یک رویه واحد در سیستم بانکی کشور (اعم از دولتی یا خصوصی) بود تا به مدد آن بستر اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی که زیرساخت لازم را دارند فراهم آید و نظارت لازم نیز بر پروژه های آنها از بدو امر تا انتها صورت بگیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از پیشنهادات گره‌گشا، اخذ وثایق مربوط به محل اجرای طرح، معادل تسهیلات چندمنظوره (و نه بیشتر از آن) و همچنین تسریع و تسهیل در آزادسازی مبالغ مازاد وثایق تعیین شده بود که می‌تواند کمک زیادی به حل مشکلات موجود فعالان اقتصادی در این بخش کند و  این پیشنهادات بیشتر هستند و برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور و استان مغتنم به شمار می‌آیند.

مس فروش با اشاره به طرحهای در حال تکمیل بخش صنعت و معدن استان گفت: در مجموع چهار هزار و ۴۴ طرح فعال در سطح شهرستان های استان در دست پیگیری است که ثمریابی آنها به ۱۲۰ هزار و ۵۷۲ مورد اشتغال منجر می‌شود و نسبت رشد این طرحها در سال جاری در مقایسه با سال ۹۷، به لحاظ تعداد، ۴۴.۳۸ درصد بوده و در شاخص سرمایه نیز ۸۵.۸۳ درصد رشد محقق شده است و در نسبت اشتغال نیز افزایشی ۴۷.۷ درصدی را شاهد هستیم. 

وی تاکید کرد: بعضی از این طرح ها که برای نخستین بار در کشور یا خراسان رضوی ایجاد شده است یا نیازهای اساسی این خطه را تامین می‌کنند به صورت ویژه در دست بررسی و پیگیری هستند تا اگر گرهی برای پیشرفت آنها باقی مانده، گشوده شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.