امام خمینی، اندیشه های خود را از قرآن و سیره ائمه فراگرفته است. سیره و سخن امام رضا برای امام خمینی از جمله منابع غنی دینی است که در رشد و نمو تفکر امام نقش بارزی داشته است.

امام خمینی: عتبه بوسی امام رضا آرزوی من است

به گزارش قدس آنلاین، وجود بارگاه امام رضا در ایران شاید این توجه را دو چندان کرده است. آنچه در پی می آید گزیده سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره ثامن الائمه(ع) است. امام اگر چه به سبب مصائب پانزده سال فراق از وطن و مشکلات ده سال رهبری نظام تازه تاسیس، نتوانسته بود به زیارت امام رضا رهسپار شود اما عتبه بوسی بارگاه رضوی را از آرزوهای بزرگ خود می شمارد.

***

آستان قدس رضوی، مهبط ملائکه الله

من از شما آقایان که از راه دور و از مرکز ولایت و از محل قدس ملکوتی آمدید، تشکر می کنم. چه سعادتی دارید که چشمهای شما به آن بارگاه عظیم ملکوتی باز می شود و در آن حرم شریف؛ مرکز علم و مرکز ملائکة الله می روید و ما حسرت آن را داریم. من حسرت یک همچو توفیقی را دارم که خدای تبارک و تعالی موفق کند ما را که به پایبوس آن بارگاه معظم بیاییم، لکن چه کنم. چه باید کرد که دستهای اجیر و اقدامات ناشایسته اشخاصی که از خارج هدایت می شوند مانع از آن است که کشور ما یک آرامشی داشته باشد و من بتوانم از این محل خارج بشوم و به زیارت آن بارگاه، موفق. دعا کنید در آن مرکز سعادت، در آن مهبط ملائکة الله که خداوند این مملکت را آرام کند و توفیق بدهد که اهالی این مملکت بتوانند به آن تکالیفی که خدای تبارک و تعالی برای آنها معین فرموده است عمل کنند.

صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۰۶

***

آستان قدس رضوی، مرکز حقیقت اسلام

شما از مرکزی آمدید که آن مرکز، مرکز حقیقت اسلام است. و شما می دانید که حضرت رضا - سلام الله علیه - در آن ابتلائاتی که داشت و در آن مصیبتهای معنوی که برایش وارد می شد، بدون اینکه یک اختلافی ایجاد کند، با آرامش، راه خودش را به پیش می برد. مقید بود به اینکه آرامش ملت را حفظ کند.

همان؛ ج ۱۳، ص ۴۲۷

***

آستان قدس رضوی، مرکز نور

این عید بزرگ را بر مهمانان عزیزی که از محضر مقدس امام ثامن- سلام الله علیه - تشریف آوردند [تبریک می گویم]، ما قدم های شما را بسیار گرامی می داریم. شما از مرکزی آمدید که مرکز نور است، مرکز علم الهی است، مرکزی است که باید همه در آن مرکز آستان بوسی کنید، و باید اظهار تأسف کنم که دست ما کوتاه است، و از شما آقایان، روحانیون و دیگر قشرها مستدعی هستیم که آن جا که رفتید عرض ارادت ما را برسانید.

همان؛ ج ۱۹، ص ۶۳

***

آستان قدس رضوی، مرکز ایران

امروز میهمانهای ما بسیار عزیزند. این میهمانهای عزیز از جایی می آیند که دلهای ملائکة الله به آنجا متوجه است. اصلًا مرکز ایران آستان قدس است. و ما امیدواریم که همه ما را خداوند از خدمتگزاران آستان قدس رضوی - سلام الله علیه - قرار بدهد. و شماها چقدر خوشبخت هستید که در آن آستان زندگی می کنید، چه آنهایی که خدمتگزار مستقیم آستانه هستند و چه آنهایی که در آستان مقدس، خدمتگزار به ملت و اسلام و جمهوری اسلامی هستند.

همه نیروها، همه قدرتها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا - سلام الله علیه - هستند. استاندار و نیروی هوایی و انجمنهای اسلامی و همه اینها جزء کارمندان آن آستان مقدس اند. و شما برادرانی که در آستان مقدس مستقیماً کار می کنید، از خوشبختی بزرگی برخوردارید که شاید خیلی توجه به او نباشد. و من امیدوارم که ان شاء الله تعالی، به برکت آن آستان مقدس، جمهوری اسلامی همان طوری که تاکنون پیروزمندانه پیش رفته است، از این به بعد هم پیش برود و این جمهوری اسلامی باقی باشد با اسلامیت خود تا وقتی که، زمانی که به حضور بقیّة الله این جمهوری مشرّف شود و مسائل را در خدمت ایشان حل کند.

(همان؛ ج ۱۶، ص: ۳۸۷)

***

در آرزوی زیارت ثامن الحجج (ع)

عتبه بوسی مولا علی بن موسی از آرزوهای من است. کراراً هم از خراسان اظهار لطف کردند آقایان و دعوت کردند. و من اگر فرصتی پیدا بکنم آرزو دارم که بیایم خدمت ایشان و خدمت همه ملت خراسان، لکن شما می دانید که الآن من گرفتاریهایی دارم و در یک اجتماعات بزرگی هم برای من میسور نیست که رفت و آمد کنم، از این جهت، عجالتاً، موقتاً، معذور هستم. امیدوارم که دعا بفرمایید من موفق بشوم به همچو توفیق بزرگ

همان؛ ج ۱۰، ص ۴۵۹

منبع: پرتال امام خمینی(ره)

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.