۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 706517

در شهر چوئبده آب شرب، ناباورانه به صورت ساعتی در اختیار مردم قرار می ‌گیرد و همان آب نیز قابل آشامیدن نیست و این منطقه را در آستانه فصل تابستان با بحران مواجه کرده است.

سهمیه‌بندی آب در چوئبده، تشنه‌کامان لب رود

قدس آنلاین: شهر چوئبده در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی آبادان قرار دارد. شهری که در شکست حصر آبادان نقش راهبردی داشته و به «دروازه شکست حصر آبادان» معروف است، در واقع چوئبده پیشانی آبادان است.

چوئبده نسبت به شهرهای آبادان و خرمشهر به خلیج‌فارس نزدیک‌تر است. این شهر با شهر اروندکنار، روستاهای قفاس، تُنگه‌های ۱.۲.۳، طره بخاخ، صیداویه و از طریق دریایی با شهرهای بندر امام خمینی (ره) و شادگان هم‌جوار است. این شهر مرزی از شهرهای مهم، استراتژیک و راهبردی کشور بوده است و در دوران جنگ تحمیلی با درخشش خود موجب عظمت و سرافرازی کشورمان شد.

چوئبده به صورت نوار باریکی به طول ۱۱ کیلومتر در حاشیه رودخانه بهمن‌شیر شکل گرفته است. بسیاری از ساخت‌وسازها در اراضی این شهر به صورت پراکنده و در میان زمین‌های زراعی و نخلستان‌ها ایجاد شده است.

شاید باور کردن آن کمی سخت است در استان ثروتمندی همچون خوزستان، آب شرب یکی از شهرهای آن به صورت «ساعتی» تأمین می‌شود! آب شرب یکی از مشکلات اساسی شهر چوئبده است و با توجه به گرمای هوا و در پیش رو بودن فصل تابستان، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است و حتی بر اساس نمودارهای هواشناسی طی روزهای آینده شاهد افزایش گرما در بیشتر نقاط کشور خواهیم بود که با توجه به شرایط خاص جغرافیای چوئبده باید راهکار مناسبی در این خصوص اتخاذ شود.

کم‌لطفی وزارت نیرو

سید محمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه خط انتقال آب شهر چوئبده فرسوده بوده و ترمیم نشده و کارها انجام نشده و به مرز انباشته شدن رسیده است.

وی با بیان اینکه پمپاژها و تصفیه‌خانه‌ها مشکلات عمده‌ای دارند، افزود: کم‌لطفی‌های وزارتی و اداره کل شامل حال مناطق چوئبده، روستاهای آبادان و اروندکنار شده است و سبب شده این معضل در آستانه فصل تابستان به اوج خود برسد.

قول‌های عمل نشده

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در گذشته مسئولان قول‌هایی داده بودند؛ وزیر نیرو با حضور نمایندگان، استاندار خوزستان و حتی «علی لاریجانی» که عهده‌دار ریاست مجلس بود، به تعهدهای صورت‌جلسه عمل نکردند و در حال حاضر به صورت جدی به دنبال این اقدام هستیم.

مولوی با تأکید بر اینکه ادغام آبفای روستایی و شهری در سطح استان خوزستان یک معضل جدی است، توضیح داد: یک گستره عظیمی برای عملیات آبفای شهری ایجاد شده است و به طور حتم با این مشکلات و با این تعداد نیرو انتظارات مردم برآورده نمی‌شود؛ به همین دلیل جزو مطالبات اول ما خواهد بود و در هفته جاری دوباره پیگیری خواهیم کرد که آب کشاورزی را دچار مشکل نکند.

خوزستان را از روی عمد پَرپَر می‌کنند

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برخی مناطق شهرستان آبادان «بحرانی» هستند، عنوان کرد: آب شرب تُنگه‌های ۲ و ۳ مشکلات زیادی دارند؛ مسیر سید حسن حکیم تا صیداویه، اروندکنار و دهستان نصار از دیگر مناطقی است که مشکل آب دارند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌توجهی‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه آب صورت گرفته است، ادامه داد: وقتی با وجود اینکه ما بین دو رودخانه هستیم ولی مردم به علت «بی‌آبی» بشکه به دست هستند، این برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شایسته نیست؛ چنانچه رودخانه وجود نداشت شاید این امر قابل‌قبول بود ولی لب رودخانه و تشنه بودن مردم ظلم مضاعفی برای مردم این منطقه است.

مولوی با بیان اینکه از ظلمی که در موضوع آب به خوزستان و خاصه آبادان وارد می‌شود، نمی‌گذریم؛ تأکید کرد: متأسفانه کاری که نباید انجام شود، از روی عمد برای شیرین کامی بسیاری از افراد دیگری که نور چشم آنها هستند، به طور عمدی در حال پَرپَر کردن استان خوزستان هستند و این پَرپَر شدن خوزستان برای ما قابل تحمل نخواهد بود.

آب غیرقابل‌شرب

عبدالنبی تمیر، عضو شورای اسلامی شهر چوئبده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر آب ورودی شهر چوئبده با کمبود شدید آب مواجه است و در کل شهر نیز آب به صورت «سهمیه‌بندی» روزانه هشت ساعت عرضه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه افت فشار و طولانی بودن شبکه و نرسیدن آب به اواخر شهر از اهم مشکلات آب چوئبده است، افزود: ترمیم و ایجاد فاز دوم تعریض شبکه آب یک ضرورت است.

این عضو شورای اسلامی شهر آبادان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آب فعلی که از طریق لوله‌کشی عرضه می‌شود، غیرقابل‌شرب بوده است و مردم در حال تأمین آب از تصفیه‌خانه هستند.

تمیر عنوان کرد: تکمیل پروژه ایستگاه پمپاژ جدید و همچنین تکمیل و راه‌اندازی مخزن آب پیش ساخته از مطالبات جدی ما در شهر چوئبده است.

آب ساعتی با طعم لجن

کریم فرحانی اصل، یکی از شهروندان چوئبده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر آب شرب نداریم و فقط آب لوله مصرفی برای شست‌وشو و استحمام وجود دارد.

وی توضیح داد: از سال ۷۳ تاکنون ذره‌ای از مشکل آب شرب چوئبده حل نشده است البته قسمتی از شهر آب خوبی دارند.

این شهروند چوئبده‌ای افزود: در منزلم دو منبع آب قرار دادم و پمپ آب نیز دارم؛ من توان خرید را دارم ولی برخی‌ها این امکان را ندارند. بشکه ۲۰ لیتری آب شرب هم‌اکنون ۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فرحانی اصل با بیان اینکه از مسئولان انتظار می‌رود به طور سریع مشکل را رفع کنند، ادامه داد: تاکنون درخواست‌های زیادی داشتیم و مکاتبات زیادی نیز انجام داده‌ایم.

وی بیان کرد: در طول مسیر لوله آب شهری چوئبده چند نقطه شکستگی وجود دارد؛ از سالیان گذشته در بیابان هر قسمتی شکستگی وجود دارد نیزارها رویش کرده که هیچ اقدامی برای درست کردن آن نشده و این امر حتی در افت فشار تأثیر دارد.

این شهروند چوئبده‌ای در همین خصوص توضیح داد: هنگامی که آب پمپاژ می‌شود این شکستگی آب را خارج می‌کند و اطراف لوله شکسته جمع می‌شود و لجن تشکیل می‌شود و حیواناتی همچون سگ از آن مصرف می‌کنند و زمان توقف پمپاژ این آب لجن و کثیف دوباره وارد لوله می‌شود. همیشه در ابتدای پمپ بعدی شاهد بوی لجن و نامطبوع در لوله خانه‌های ما و دیگر شهروندان هستیم.

فرحانی اصل با بیان اینکه هم‌اکنون در چوئبده آب به صورت «ساعتی» عرضه می‌شود، عنوان کرد: صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۱ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه استاندار خوزستان تاکنون برای موضوع آب شرب چوئبده بازدید داشته است، تأکید کرد: برای دستگاه آب‌شیرین‌کن استاندار خوزستان کلنگ زنی کرد و مقرر شده بود تیرماه ۹۸ این مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما متأسفانه هم‌اکنون فقط ۳۵ درصد پیشرفت کرده است.

این شهروند چوئبده‌ای اضافه کرد: دو رودخانه در اطراف چوئبده قرار دارد و از رودخانه تا شهر شاید مسافت به ۴۰۰ متر نرسد و می‌توان از رودخانه با پمپ آب‌رسانی کنند.

وی با اشاره به فروش آب آزاد، اظهار کرد: مردم حداقل روزی دو بشکه آب می‌خرند و برای کسی که با یارانه زندگی می‌کند، در حقیقت این شرایط دشوار است.

فرحانی اصل یادآور شد: مردم چوئبده اعتراض و التماس کردند ولی تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در حال حاضر استان خوزستان در شرایط قرمز کرونا ویروس قرار دارد و یکی از راه‌های پیشگیری از کرونا شست و شوی مرتب دست‌ها و در واقع نظافت است که در نبود و یا کمبود آب امری دشوار است. نبود آب شرب با کیفیت که در تمام ساعات شبانه‌روز برای مردم این دیار که در جنگ تحمیلی رشادت‌های خود را ثابت کرده‌اند به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.