همدلی زمان نمی‌خواهد تا هنگامی که نگاهی منتظر باشد، دل‌های مهربان آرام و قرار ندارند و هر بار موضوعی انگیزه‌ای برای کمک‌های بیشتر می‌شود.

حرکت قطار «مواسات» روی ریل «همدلی»

قدس آنلاین:  سیل، زلزله، ماه مبارک رمضان، اعیاد، کرونا، جنگ و... حالا هم، مدت‌هاست همه آن‌هایی که مشکلات مردمی قلب و روحشان را آزرده است همچنان تا پایان راه با آن‌ها همراه‌اند. آن‌ها همان کسانی هستند که می‌توانند از مسئولان دولتی تا مؤسسه‌های نیکوکاری و پایگاه‌های بسیجی و... باشند که هنوز هم‌ جهادی کار می‌کنند.

به سراغ تعدادی از آن‌ها می‌روم که حاصل این گفت‌وگوها را با هم مرور می‌کنیم.

در همین راستا نماینده مردم مشهد در خانه ملت می‌گوید: موضوع رزمایش مواسات مؤمنانه اگرچه نقطه آغازین و شروعش در ماه مبارک رمضان بود اما باید ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر می‌افزاید: رزمایش مواسات مؤمنانه موجب شد، کمک‌های قابل توجهی به افرادی که دچار مشکلات شدید اقتصادی بودند، انجام شود و دست‌گیری از آن‌ها صورت گرفت بنابراین باید این رزمایش ادامه پیدا کند و نه تنها در بعد از ماه مبارک رمضان بلکه در طول سال این برنامه باید وجود داشته باشد.

 سوءمدیریت و بی‌تدبیری‌های اقتصادی

وی تصریح می‌کند: آنچه مسلم است بعضی از افراد جامعه به علل مختلف با توجه به شرایطی که در کشور پیش آمده است با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه شدند که بخشی از این عوامل سوءمدیریتی است که در داخل کشور وجود داشته که به دستگاه‌های اجرایی برمی‌گردد و بخشی از آن به عوامل بیرونی مرتبط است اما در هر صورت سفره مردم در سال‌های گذشته به شدت کوچک و کوچک‌تر شده و مردم و نیازمندان که احتیاج به مساعدت دارند تعدادشان افزایش یافته است.

 بی‌توجهی بدتر از فقر

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ایران اظهار می‌کند: طبیعتاً این افراد به غیر از آنکه باید از حمایت‌های مالی برخوردار باشند یک موضوع مهم دیگر که آن‌ها را از فقر بیشتر آزار می‌دهد، احساس بی‌توجهی به آن‌هاست بنابراین این رزمایش مواسات دو اثر بر جای گذاشت و به اعتقاد من، کوچک‌ترین اثر آن رساندن یک بسته غذایی و معیشتی به این افراد بود و بزرگ‌ترین اثر اینکه این مسئله سبب شد که این افراد حس کنند در جامعه فراموش نشدند و نه تنها مسئولان جامعه نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نیستند، بلکه همه آحاد مردم در شکل‌های مختلف به یاد و همراه آن‌ها هستند.

وی تأکید می‌کند: به نظر من این همدلی‌ها بسیار ارزشمند است و باید ادامه پیدا کند و تا زمانی که سایه کرونا و بی‌تدبیری‌ها بر اقتصاد ما سنگینی می‌کند باید رزمایش مواسات مؤمنانه را ادامه بدهیم و تلاش کنیم.

نماینده مردم مشهد با یادآوری این شعار که در شهر مشهدالرضا که پایتخت معنوی ایران است کسی نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد، اظهار می‌دارد: ما باید این امر را محقق سازیم و از آن به عنوان یک مدل برای کشور بهره ببریم.

 کنار مردم هستیم

مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی نیز می‌گوید: مبارزات و همدلی، تحت فرماندهی نماینده محترم ولی فقیه قرار گرفت و تا زمانی که شرایط بحرانی در کشور و استان در خصوص گرفتاری مردم به دلیل ویروس کرونا وجود دارد به طور قطع کمیته امداد و سایر دستگاه‌ها در کنار مردم خواهند بود و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.

حبیب‌الله آسوده می‌افزاید: کمیته امداد درباره ادامه رزمایشی که مقام معظم رهبری فرمودند، همچنان کنار مردم است، ضمن آنکه کمیته امداد در تمام سال همین نقش را ایفا می‌کند اما در حال حاضر بنا به شرایط خاصی که پیش آمده این حضور برجسته‌تر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کمیته امداد برنامه‌های ویژه‌ای را برای خانواده‌های زیر پوشش دارد، بیان می‌دارد: برنامه‌هایی خاص را برای خانواده‌های زیر پوشش داریم که به زودی مشروح آن را اعلام خواهیم کرد و در حال فراهم ساختن مقدمات آن هستیم و این مفهومش آن است که مواسات همچنان ادامه دارد.

وی درباره برنامه‌های ویژه کمیته امداد در ماه مبارک رمضان نیز یادآور می‌شود: اهدای سبد کالا به نیازمندان زیر پوشش و افراد غیر پوشش که در این زمان دچار آسیب شده بودند، انجام شد و همچنین یک رکورد طبخ در پخت غذا در ایران را رقم زدیم که با استفاده از مشارکت مردم، هیئت‌های مذهبی، مراکز نیکوکاری و سایر خیران ۲ میلیون و 500 هزار وعده غذا طبخ و بین نیازمندان سطح استان توزیع شد.

مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی خاطرنشان می‌سازد: حدود ۲۵ درصد از کل اطعام با طرح مهدوی که کمیته امداد امسال آن را برعهده گرفت، توسط کمیته امداد خراسان رضوی انجام شد که نشان از انسجام در اجرای این طرح دارد که به خوبی تحقق پیدا کرد.

تعریف بازه زمانی برای خودمان

مدیر عامل بنیاد نیکوکاری ایرانیان نیز در خصوص ادامه همدلی با نیازمندان  می‌گوید: از ابتدا برای خودمان یک بازه زمانی تعریف کرده‌ایم که حداقل باید سه ماه، دوره کمک و همدلی به نیازمندان در بحث کرونا ادامه پیدا کند.

دکتر محمدجعفر کروژدهی می‌افزاید: در بحث حمایت از کادر درمانی و پرستاری، توزیع اقلام بهداشتی را در اولویت قرار دادیم، اقلام مراقبتی مثل ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی کننده را به صورت بسته‌هایی به مردم حاشیه شهر اهدا کردیم. این کار تا ۱۵ فروردین ادامه داشت و هنگامی که وضعیت کمی آرام شد و بیمارستان‌ها توانستند از دولت تجهیزات لازم را بگیرند، قدری کار ما نیز در این بحث سبک‌تر شد.

وی خاطرنشان می‌سازد: در بحث تهیه اقلام بهداشتی در دوران پیک بیماری، نبود اجناس در بازار سبب شد روزهای سختی داشته باشیم اما خوشبختانه توانستیم ۱۰ هزار بسته بهداشتی را توزیع کنیم و با پای کار آمدن بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسه‌های نیکوکاری و همدلی‌ها، جریان‌سازی موجب شد که اتفاق‌های خوبی رخ دهد تا جایی که این کمبودها برطرف شود.

وی می‌گوید: به اعتقاد من با توجه به تبعاتی که کرونا روی وضعیت اقتصاد مردم داشت این همدلی‌ها و حمایت‌های معیشتی و اقتصادی که سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی دولت می‌توانند نسبت به این طبقاتی که آسیب‌ دیده‌اند، داشته باشند باید حداقل تا دو ماه آینده ادامه داشته باشد.

توانمندسازی خانواده‌ها

فرمانده حوزه مقاومت بسیج۲ کمیل منطقه طرق نیز می‌گوید: توزیع بسته‌های معیشتی در زمان شیوع بیماری کرونا انجام شد و در ماه مبارک رمضان این رزمایش مؤمنانه همچنان ادامه یافت اما طرح توانمندسازی خانواده‌های نیازمند نیز در دستور کارمان قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام جلال کلانتری می‌افزاید: در این طرح افرادی که مورد حمایت ما قرار گرفته‌اند ابتدا گروه‌بندی می‌شوند و سپس براساس توانمندی‌هایشان درباره ایجاد اشتغال برای آن‌ها تمهیداتی را اندیشیده‌ایم.

وی تأکید می‌کند: از این رو در ادامه رزمایش مواسات مؤمنانه استفاده از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی محلی و خیران برای گام‌های جدی‌تر را در برنامه داریم، شاید بتوان آن را یک قرائت جدیدی از رزمایش مؤمنانه نامید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.