هفته گذشته نماهنگی با عنوان «دوباره زائرت شدم» در فضای مجازی منتشر شد که به دلیل باز شدن دوباره صحن‌های حرم مطهر رضوی تولید شده است.

دوباره زائرت شدم...

قدس آنلاین: هفته گذشته نماهنگی با عنوان «دوباره زائرت شدم» در فضای مجازی منتشر شد که به دلیل باز شدن دوباره صحن‌های حرم مطهر رضوی تولید شده است. شاعر اشعار این نماهنگ قاسم صرافان است. او که متولد ۱۳۵۵ در آبادان است، در ژانرهای مختلف شعر سروده، اما او را به عنوان شاعر ولایی‌سرا می‌شناسند که در قالب کلاسیک، نوحه و تصنیف‌های مذهبی، آثار زیبایی خلق کرده است. از آثار او می‌توان به «حیدرانه»، «مولای گندمگون»، «هـ دو چشم» و «اتفاق» اشاره کرد.

سرودن شعر براساس قطعات ملودی

صرافان  در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص نوع سرودن شعری که قرار است با ملودی همراه شود، می‌گوید: این موضوع کار شاعر را کمی سخت و سروده را احساسی‌تر می‌کند، زیرا قطعات ملودی متنوع بوده و این موضوع سبب می‌شود بیت‌ها وزن ثابتی نداشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: در تک بیت‌هایی که سرودم  در  پویش «به تو از دور سلام» شرکت کردم و تلاشم این بود تا دلتنگی و اشتیاق عاشقان اهل‌بیت(ع) به امام هشتم(ع) را به مخاطب منتقل کنم، بنابراین زمانی که از آستان قدس رضوی با من برای سرودن این شعر برای این نماهنگ تماس گرفته شد، بسیار خوشحال شدم و با توجه به این تجربه سعی کردم این میزان دلتنگی محبین اهل‌بیت(ع) را با بهره‌گیری از نشانه‌هایی همچون گنبد طلا، انعکاس خورشید روی گنبد، وجود کبوتران حرم و ... منتقل کنم.

به گفته این شاعر، در این اشعار علاوه بر میزان دلتنگی، شور و اشتیاق، توفیق و لیاقت عاشقان اهل‌بیت(ع)، گلایه‌هایی که به کمال انسان‌ها نیز کمک می‌کند نیز توجه شده است.

وی در توضیح بیشتر می‌گوید: بخش دیگری از این شعر مربوط به خدمت خادمان و خدمت به مردم و همدلی مؤمنانه است، زیرا به این نکته در شعر با این بیت که «مثل خادما با یاری یتیم این روزا تو رو زیارت می‌کنیم» نیز اشاره می‌شود و معنای آن این است که اگر امکان خدمت مانند خادمان را در حرم مطهر نداشتیم به دیگران خدمت کنیم و قصد داشتم با این مضمون به خدمت در فضای اجتماعی برای آن دسته از افرادی که امکان خدمت در حرم مطهر را ندارند، اشاره کنم.

تأثیرگذاری محتوای اشعار با استفاده از رسانه تصویری 

صرافان  با بیان اینکه تأثیرگذاری محتوای اشعار با استفاده از رسانه تصویری برای مخاطب بیشتر است، توضیح می‌دهد: در این نماهنگ تصویرهایی از حرم مطهر رضوی، حضور خادمان در این مکان مقدس و بخش‌هایی از کمک مؤمنانه وجود دارد که دلنشینی محتوای اشعار را برای مخاطب بیشتر کرده و سبب می‌شود تا دل‌های مخاطبان با تماشای آن به سمت حرم مطهر رضوی پر بکشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.