پس از پایان مهلت قانونی فروش خودروهای صفر انبار شده در محل‌های مخفی، برخی به قانون تمکین نکردند و کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت، خودروهای موجود را تحت عنوان احتکار توقیف کردند.

 ۲۰ خودرو صفر احتکار شده توقیف شد

عقیل رحمانی/

پس از پایان مهلت قانونی فروش خودروهای صفر انبار شده در محل‌های مخفی، برخی به قانون تمکین نکردند و کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت، خودروهای موجود را تحت عنوان احتکار توقیف کردند.

**اختفای خودروهای بدون پلاک یعنی احتکار

مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، در این زمینه به قدس گفت: موضوع خودرو و بحث‌های مرتبط با آن یکی از موضوعات داغ این روزهاست. در این زمینه رسانه‌های متعدد بارها اعلام کرده‌اند دستگاه‌های متولی با نگهداری خودروهای صفر در انبارهای مخفی، سوله‌ها و... که منجر به احتکار خودرو شود، برخورد قانونی و قاطع خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اینکه خودرویی بدون پلاک و مالک مشخصی در این گونه مکان‌ها مخفی شده باشد و در برخی موارد تا ماه‌ها از سرجایش تکان نخوره و پلاکی روی آن نصب نشود، مشخص است که هدف عاملان این اقدام و خریداران چیزی جز سودجویی نیست.

**اتمام حجت شد

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان افزود: در این زمینه هم اعلام رسمی شد که نباید خودرو خریداری شده در پارکینگ‌ها بدون پلاک و... رها شده باشد و برای این هم به مالکان این دست خودروها مهلت داده شد تا تاریخ سوم خرداد ماه باید تمامی این وسایل‌نقلیه را از انبارهای مخفی، پارکینگ‌ها و... خارج و در بازار بفروشند.

مقدسی به اتمام حجت صورت گرفته در این زمینه اشاره کرده و ادامه داد: برای این کار به اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد ابلاغ کرده‌ایم تا آن‌ها هم موضوع را رعایت و به تمامی اعضای خود اعلام و اخطارهای لازم را بدهند.

در این ابلاغیه آمده بود: اگر اعضای این اتحادیه خودروهای صفر بدون پلاک داخل نمایشگاه و یا خارج از آن دارند تا مهلت قانونی داده شده خودروها را از مکان‌ها خارج  کنند و بفروشند و در غیر آن صورت اگر در بازرسی‌های سرزده تیم‌های کارشناسی که به صورت ویژه‌ای این ماجرا را تحت رصد قرار داده‌اند، خودروای کشف شود، بدون هیچ شکی این موارد به ظن احتکار توقیف خواهند شد.

پس اگر با همه این اوصاف که اعلام شد باز هم خودرویی مورد شناسایی قرار بگیرد یعنی اینکه عاملان، خودروها را به قصد گران‌فروشی و... احتکار کرده‌اند.

وی بیان کرد: تا قبل از اتمام مهلت قانونی هم تماس‌های مردمی متعددی واصل می‌شد که از محل‌های نگهداری خودروهای صفر اطلاعاتی را منعکس می‌کردند، اما ما طبق وعده قانونی که داده شده بود هیچ برخوردی تا آن تاریخ با فرد یا افرادی انجام ندادیم.

از همین رو و پس از پایان مهلت داده شده برای تعیین تکلیف خودروهای مذکور، تیم‌های بازرسی راهی سطح شهر شده و اعمال قانون را در دستور کار خود قرار دادند.

**برخورد با طمع‌ورزان  بازار

مقدسی در حالی که از کشف تعدادی خودرو زیرخاکی خبر داد، در این رابطه اظهار کرد: در ادامه مناطقی مانند خیابان خرمشهر، مناطق مرکزی شهر و برخی پارکینگ‌ها مورد بازرسی سرزده قرار گرفت که با وجود اخطارهای داده شده باز هم مشاهده شده برخی از نمایشگاه‌داران و... اقدام به نگهداری انواع خودرو صفر و بدون پلاک کرده بودند.

از همین رو طی حدود ۲۴ ساعت ۲۰ خودرو شامل پژو۲۰۶، ساینا و... کشف و خودروهای مذکور در محل مورد شناسایی قرار گرفته و توقیف شدند و حق فروش آن تا زمان تعیین تکلیف از سوی مراجع مربوط، از فرد خاطی گرفته شد.

در این راستا، تمامی این خودروها مشمول احتکار شده و برای عاملان نگهداری هم  پرونده‌ای تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

وی گفت: پیش از این اقدام حتماً مالکان این خودروها مورد تحقیق قرار خواهند گرفت تا ماجرا روش شود که چگونه و توسط چه افرادی این خودروها از چرخه توزیع اصلی خارج شده که یقیناً پشت پرده آن همان جریان معرف به نام دلال‌بازی وجود دارد.

در این عملیات مأموران نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی به همراه کارشناسان اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد نیز حضور داشتند که در اجرای دقیق این اقدام همراهی بسیار خوب و مناسبی داشتند.

مقدسی در پایان بیان کرد: در گذشته سایت‌های ثبت‌نام خودرو دچار مشکلات متعددی بود که به محض آغاز ثبت‌نام ظرفیت آن تکمیل می‌شد و هر کس زودتر ثبت‌نام می‌کرد برنده ماجرا بود. در پیگیری برخی اخبار هم مطلع شدیم افرادی با ترفندهایی مانند استفاده از ربات و... ثبت‌نام‌های متعددی را صورت می‌دادند و موجب آن می‌شدند که مصرف‌کننده واقعی هیچ نصیبی از ماجرا نمی‌برد و در کف بازار دنبال خودروهای دست دوم و گران‌تر می‌گشت. اما در حال حاضر این مشکلات حل شده و مصرف‌کننده واقعی می‌تواند با خیال راحت ثبت‌نام خود را تکمیل کند.

باز هم به سودجویان هشدار می‌دهیم این رصدها و نظارت‌های مستمر ادامه خواهد داشت و در صورت کشف خودروهای صفر، آن‌ها هم به ظن احتکار توقیف خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.