۲۰ روز دیگر پس از یک وقفه نسبتاً طولانی رقابت‌های لیگ نوزدهم آغاز خواهد شد، لیگی که قطعاً با همزیستی مسالمت آمیز با ویروس کرونا باید تا پایان راه خود را ادامه دهد، اما یک نکته بسیار کلیدی در برهه کنونی وضعیت سلامت و آمادگی جسمانی داورانی است که بناست قضاوت رقابت‌های لیگ نوزدهم را برعهده گیرند.

برای داوران کرونایی جایگزین داریم

 ۲۰ روز دیگر پس از یک وقفه نسبتاً طولانی رقابت‌های لیگ نوزدهم آغاز خواهد شد، لیگی که قطعاً با همزیستی مسالمت آمیز با ویروس کرونا باید تا پایان راه خود را ادامه دهد، اما یک نکته بسیار کلیدی در برهه کنونی وضعیت سلامت و آمادگی جسمانی داورانی است که بناست قضاوت رقابت‌های لیگ نوزدهم را برعهده گیرند.

به همان مقدار که میزان اخبار منتشر شده از سوی باشگاه‌های لیگ برتری درباره حوزه سلامت و تندرستی بازیکنان، مربیان و کادر فنی و اجرایی تیم‌ها در این مدت رسانه ای شد، هیچ خبری درباره وضعیت داوران در رسانه‌ها دیده نشد تا این سؤال برای افکارعمومی به وجود بیاید که آیا کسی حواسش به سلامت داوران و آمادگی جسمانی آن‌ها برای شرکت در مسابقات لیگ برتر است یا خیر؟

در این ارتباط اسماعیل صفیری، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار قدس به سؤال‌های مطرح شده در خصوص آخرین وضعیت سلامت داوران و شرایط جسمانی آن‌ها پاسخ داد که در ادامه حاصل این گفت‌وگو را با هم مرور خواهیم کرد.

*آقای صفیری؛ در این مدت هیچ خبری از وضعیت داوران و شرایط آن‌ها در ایام تعطیلات مسابقات و دوران قرنطینه مشاهده نشد، آیا کمیته داوران در ارتباط با این مسئله اقداماتی را انجام داد؟

۱۰۰ درصد تمام داوران و کمک داوران و افراد مرتبط با این حوزه از سوی دپارتمان داوری به صورت دقیق و کامل مورد رصد قرار داشتند به شکلی که در حال حاضراطلاعات لازم از وضعیت تمام داوران در کمیته موجود است و با دانش و آگاهی از وضعیت سلامت داوران نسبت به انتخاب آن‌ها تصمیم گیری خواهد شد.

*از آنجا که تنها ۲۰ روز تا شروع رقابت‌ها باقی‌مانده است، چه تدبیری برای انجام تست‌های کرونا در نظر گرفته شده و داوران چه زمانی تست‌های استاندارد و مورد تأیید وزارت بهداشت را انجام خواهند داد؟

در این ارتباط مکاتبات لازم با دبیرکل انجام گرفته، داوران شاغل در لیگ برتر و دسته یک برابر دستورالعملی که تا چند روز دیگر به آن‌ها ابلاغ خواهد شد در استان‌های خود به مراکز درمانی مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان مراجعه خواهند کرد تا با نمونه گیری تست کرونا از آن‌ها گرفته شود و برابر مقررات برای حضور در مسابقات آماده شوند.

*از نظر آمادگی جسمانی نیز برنامه ریزی لازم صورت گرفته که مبادا داوران به واسطه دوری از فضای مسابقات با مشکل مصدومیت مواجه نشوند؟

قطعاً این هماهنگی انجام شده است، آن‌ها در این مدت به صورت انفرادی تمرینات خود را برابر دستورالعمل و برنامه ریزی دپارتمان داوری انجام داده اند. دپارتمان داوری در طول ایام قرنطینه برنامه‌های تمرینی داوران را به صورت آنلاین زیر نظر داشت. با این وجود اگر داوری از نظر آمادگی جسمانی با مشکل مواجه شود و در معرض خطر مصدومیت قرار گیرد قطعاً با کارشناسی به وی کمک می‌شود تا به مرز آمادگی لازم برای حضور در قضاوت‌ها برسد.

*از آنجا که داوران همانند سایر اعضای درگیر با مسابقات لیگ برتر باید هر پنج روز یک‌بار تست کرونا بدهند، این آزمایش باید در شهر محل اقامت آن‌ها انجام شود یا اینکه تست‌ها روز قبل از مسابقات در شهر محل برگزاری مسابقه انجام می‌شود؟

هنوز دستورالعمل این کار تدوین نشده و مطمئناً به محض نهایی شدن آن اطلاع رسانی لازم به داوران صورت می‌گیرد، البته متن اولیه از سوی وزارت بهداشت و درمان به فدراسیون ابلاغ شده اما ابلاغ نهایی و تصمیم گیری درباره چگونگی انجام آزمایش‌های داوران باید برابر آیین نامه داخلی از سوی دبیرکل انجام شود.

*اگر خدای ناکرده یکی از داوران حاضر در یک کوبل داوران مبتلا به ویروس شود، آن وقت تکلیف چه خواهد بود، آیا تمام اعضای حاضر در آن کوبل از قضاوت محروم خواهند شد یا تنها یک نفر به قرنطینه خواهد رفت؟

در این ارتباط اجازه دهید ابتدا آیین نامه نهایی شود بعد رسانه ای شود، اما قطعاً همه این نکات و محدودیت‌ها و مراقبت‌های پزشکی از سوی کادر درمانی و کمیته پزشکی فدراسیون لحاظ خواهد شد و در نهایت به اجرا در می‌آید تا خطر ابتلای داوران به این ویروس منحوس کاهش یابد.

*کمیته داوران فدراسیون فوتبال فهرست داوران جایگزین را دارد تا در صورت لزوم داوران یک بازی به کلی تغییر کنند یا اینکه برنامه‌ریزی دیگری برای این اتفاق خواهید داشت؟

امیدوارم که هیچ اتفاقی نه برای بازیکنان، نه داوران نه مربیان و نه هیچ یک از اعضای جامعه ما رخ ندهد اما احتیاط شرط عقل است طبیعتاً پیش‌بینی‌های لازم برای همه مراحل صورت گرفته و مطمئناً اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد و مشکلی پیش بیاید قطعاً راه حل اجرایی در نظر گرفته شده است.

Zoom

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از رقابت‌های ورزشی و لیگ‌های فوتبال داخلی را با تعویق چند ماهه مواجه کرده است. به همین دلیل فوتبالیست‌ها و داوران تمرینات خود را به صورت اختصاصی در خانه دنبال می‌کنند.

بیژن حیدری که سابقه قضاوت در دربی پایتخت را نیز دارد، در رشته ارتوپد تحصیل کرده است، این روزها به بیماران کرونایی خدمات ارائه می‌کند. حیدری دراین باره گفت: همچنان مسائل مربوط به درمان بیماران ارتوپد را انجام می‌دهم. در بین بیماران خودم، بیماران مبتلا به ویروس کرونا هم حضور دارند. البته درمان بیماران کرونایی مربوط به بخش خودش می‌شود، اما برخی از این بیماران دچار شکستگی لگن هستند و عکس‌برداری از آن‌ها را ما انجام می‌دهیم. به برخی از بچه‌های کم سن و سال هم که درگیر کرونا بودند و نیاز به برطرف کردن مشکلات ارتوپد داشتند خدمات دادیم و حتی آن‌ها را جراحی و برای ادامه روند درمان ویروس کرونا، آن‌ها را به بخش بیماران کرونایی منتقل کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.