سخنگوی وزارت امور خارجه لغو معافیت‌های هسته‌ای برجام از سوی آمریکا را متوجه کشورهای عضو گروه ۱+۴ دانست و گفت: با این جال ما در حال ارزیابی آثار فنی این تحریمها هستیم و اگر در مسیر برنامه هسته‌ای کشور ما خللی ایجاد کند با واکنش شدیدتری از سوی جمهوری اسلامی ایران نشان داده خواهد شد.

تحریم‌های جدید خللی در همکاری‌های هسته‌ای برجام ایجاد کند با واکنش شدید ایران مواجه می‌شود/ آنقدر تجربه و توان داریم که برنامه هسته‌ای‌مان را کامل کنیم

قدس آنلاین: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به تشریح اقدامات صورت گرفته در عرصه سیاست خارجی پرداخت و گفت: دو اتفاق در حوزه کنسولی رخ داد که با تلاش‌های دستگاه دیپلماسی بوده است. یکی بخشنامه عدم محرومیت از خدمات کنسولی بود که قدم بزرگی در راستای تکریم ایرانیان است. ایران به اتباع خود در همه جای دنیا فارغ از هر عقیده، سلیقه و گرایشی دید مثبت داشته و برای خدمت برای آنها آمادگی دارد.

وی عنوان کرد: این گام که توسط وزارت خارجه و قوه قضاییه برداشته شده، نویدبخش این سیاست جدید است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اضافه کرد: بحث اجرایی شدن قانون تابعیت از طریق مادر هم نهایی شد که دغدغه و مطالبه مهمی بود که باید انجام می‌شد که به ثمر نشست و امیدواریم بانوان ایرانی هر جای دنیا که هستند خوب و خوش و سلامت باشند و فرزندان آنها هم از این به بعد تابع جمهوری اسلامی ایران و وطن مادری خود قرار بگیرند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزینه‌های و امکانات ایران برای پاسخ به لغو معافیت‍‌های همکاری هسته‌ای با ایران در برجام و این پرشس که دست تهران تا چه حد در این زمینه باز است با بیان اینکه تحریم های هسته‌‍‌ای آمریکا علیه کشورمان همواره وجود داشته، گفت: این معافیت ها در برجام برای کشورهایی بود که در چارچوب توافق هسته‌ای و توافقات صورت گرفته با ما در پروژه هایی همکاری می‌کردند و به ما ارتباطی ندارد.

وی افزود: با پنج گامی که ما در کاهش تعهداتمان برداشته‌ایم برنامه هسته‌ای ما با قدرت ادامه یافته و اکنون در حال ارزیابی آثار فنی لغو این معافیت ها هستیم و انتظار داریم کشورهای همکار ما در برجام واکنش لازم را به این قلدری داشته باشند.

موسوی درباره امکان حرکت ایران به سمت غنی سازی ۲۰ درصد و بازگشت به پروژه قبلی رآکتور اراک در واکنش به این کارشکنی اظهار داشت: تیم های ما در حال بررسی تبعات این اقدام هستند اگر ببینیم تحریم ها اثر سوء جدی بر کار ما بگذارد، طبیعتا واکنش مناسب را طراحی و اجرا خواهیم کرد. برنامه هسته ای ما آنقدر بالغ هست که بتوان باتوان دانشمندان خودمان و تجربه ای که داریم ادامه کار را خودمان انجام دهیم. باید کارشناسان نظر دهند.

از خشونت و سرکوب مردم معترض در آمریکا متاسفیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اعتراضات مردم آمریکا نسبت به رفتارهای نژادپرستانه پلیس و دلت آمریکا و برخورد خشونت آمریز با این اعراضات و سرکوب آن در پیامی به زبان انگلیسی گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است.

وی تاکید کرد: رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌کند. ما از صحنه‌های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی‌محابا و با حداکثر خشونت، مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسفیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به دولت و پلیس آمریکا اظهار کرد: خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.

ونزوئلا بخواهد باز هم نفت‌کش می‌فرستیم

سید عباس موسوی در پاسخ به این سوال که پیام رسیدن محموله هر پنج نفتکش ایرانی به ونزوئلا زیر شدیدترین تحریم ها و تهدید مقامات آمریکایی چیست و ممکن است این اتفاق تکرار شود؟ با تاکید بر اینکه آنچه رخ داد یک تجرت قانونی و مشروع بین دو کشور بود و ما قلدری آمریکایی ها را بر نتابیدیم و برایمان اهمیت نداشت، گفت: تحریم های آمریکا غیر قانونی و یکجانبه است و کشورهای دیگر موظف به اجرای ان نیستند. این تجارت نشان داد ایران حق طبیعی خودش می‌داند که با هر کشوری تجارت داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر ونزوئلا در مورد  صادرات محموله‌های جدید تقاضایی را مطرح کند با تهمیداتی که اندیشیده شده و اندیشیده خواهند شد به این کشور و سایر کشورهای نیازمند به این محموله‌ها ما صادرات انجام خواهیم داد.

درباره سوگیری مجلس قضاوت نمی‌کنیم

موسوی در خصوص تعامل وزارت خارجه با مجلس و ارزیابی‌اسش از سخنان دیروز رئیس مجلس درباره مذاکره با آمریکا، با اشاره به اینکه روابط ما با مجلس در چارچوب ارتباط قوا تعریف می‌شود و قوای سه گانه در عین حال که از استقلال برخوردارند وظایف و تکالیف تهریف شده‌ای دارند.

وی با بیان اینکه قوای کشور ارتباط خوب و موثری با هم دارند اضافه کرد: 

ما نقطه نظرات مجلس به عنوان نمایندگان مردم را می‌شنویم و اگر  موضوعی تبدیل به قانون شود آن را اجرا می‌کنیم. آن چه که در مورد روابط خارجی کشور گفته می‌شود سیاست‌های کلی نظام است که در جاهای مختلف بررسی و به تایید نهادهایی مثل شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری می‌رسد و ما این سیاست‌ها را اجرا می‌کنیم.

موسوی با تاکید بر اینکه ما درباره سوگیری مجلس الان قضاوت نمی‌کنیم، اظهار داشت:  منتظر هستیم که کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون امنیت ملی شکل بگیرد ما انتظاری فراتر از قانون و قانون اساسی از  مجلس نداریم آنها نقش قانونگزار و نظارتی دارند و امیدواریم با توجه به شروع خوبی که مجلس داشت و اظهارات خوبی که از سوی نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد شاهد باشیم که روند تعاملات و همکاری‌های‌مان ادامه پیدا کند.

فرافکنی ترامپ طبیعی است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا مبنی بر دخالت و نقش ایران روسیه و چین در اعتراضات و ناآرامی های این روزهای آمریکا هم با بیان اینکه این حرف مصداق مثل کافر همه را به کیش خود پندارد است، گفت: آن کشوری که علیه منافع دیگر کشورها اقدام می‌کند و در امور داخلی کشورها دخالت می‌کند و ابایی از بیان این موضوع ندارد دولت آمریکا است.

موسوی تصریح کرد: این گونه فرافکنی‌ها ازسوی شخصی چون ترامپ بعید نیست او در اداره کشور خود با مشکلاتی رو به رو است و شکست خورده است  از جمله در ارتباط با مسائل اقتصادی و  کنترل شیوع ویروس کرونا در آمریکا و دولتی بر جای گذاشته که به شدت موافق تبعیض نژادی است.

وی اتفاقات این روزهای آمریکا و اعتراضات را نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صدای مردم این کشور خواند و افزود: اکنون خفه کردن صداها به خفه کردن خود مردم تبدیل شده است و در این مورد ترامپ چاره‌ای جزاین ندارد که فرافکنی کند و ایران و سایر کشورها را متهم کند.

موسوی تصریح کرد: ما هر گونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از اتفاقات رخ داده ابراز نگرانی و تاسف نکنیم.

ما آماده تبادل زندانیان با آمریکا هستیم

موسوی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و همچنین وضعیت سیروس عسگری هم گفت: موضوع آقای عسگری تمام شده است و احتمال می‌دهم ظرف دو سه روز آینده به کشور بازگردد. اگر مشکل پرواز و موانع دیگری نباشد انشاءالله به کشور برمی‌گردد.

وی افزود: برای ما امنیت زندانیان ایرانی که در آمریکا و اروپا حضور دارند و ما آنها را گروگان تلقی می‌کنیم، بسیار مهم است و این رایزنی‌ها ادامه دارد. ما آماده هستیم که زندانیان را تبادل کنیم و آنها را به کشورمان بازگردانیم.

ستاد ویژه پیگیری شهادت سردار سلیمانی تشکیل شده

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: ستاد ویژه برای پیگیری شهادت سردار سلیمانی در وزارت خارجه تشکیل شده که یک کمیته حقوقی دارد که در حال پیگیری این ترور و در همکاری نزدیک با دولت عراق هستیم.

وی افزود: با نهادهای داخلی از جمله قوه قضاییه در حال همکاری برای پیگیری موضوع هستیم و به نهادهای بین‌المللی شکایت و نامه نوشتیم و ثبت و درج شده است و این موضوع در دست پیگیری جدی وزارت خارجه است و تا حصول نتیجه و محاکمه عاملان این جنایت این پیگیری‌ها ادامه می‌یابد.

موسوی اعمال تحریم‌های آمریکا و مسدود کردن اکانت‌های شبکه سحر و ماهواره‌های‌ آن، مسدود شدن دامنه خبرگزاری فارس، ایرنا و بستن حساب‌های ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و توئیتر و این اقدامات خلاف حقوق بشر و آزادی بیان را محکوم کرد.

امکان شرکت در سالگرد نسل کشی سربرنیتسا در صورت فراهم بودن شرایط

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت از روحانی برای سفر به بوسنی برای شرکت در بیست و پنجمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا گفت: این فاجعه که برای بشریت رخ داده و تا قرن‌های متمادی از یاد بشر نمی‌رود برای ایران به عنوان کشور مسلمان دارای اهمیت ویژه است. هر ساله هم سعی کردیم به طرق مختلف نسبت به این فاجعه ابراز نظر کنیم و یا از طریق سفارتخانه‌ ایران و هیأت‌هایی که از جاهای مختلف اعزام می‌شدند راجع به این موضوع واکنش داشتیم.

وی افزود: امسال هم دعوتنامه‌های مختلفی رسیده ولی با توجه به شرایط کنونی و شیوع کرونا مطمئن نیستم این گونه مراسم را به صورت حضوری و سفرهای خاص برنامه‌ریزی کرد ولی اگر شرایط مناسب باشد و بیماری به کنترل دربیاید ایران در سطح مناسبی در این مراسم شرکت خواهد کرد. 

واکنش مناسب را نسبت به به عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای نشان خواهیم داد

وی درباره واکنش ایران به عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای توسط آمریکا گفت: تیم‌های ما در حال بررسی آثار و تبعات تحریم با کشورهایی که با ما همکاری می‌کردند، هستند. اگر ببینیم این تحریم‌ها اثر سوء جدی بر کار ما گذاشته واکنش مناسب را طراحی و نشان خواهیم داد.

موسوی یادآور شد: برنامه هسته‌ای ما به قدری بالغ است که احساس می‌کنم بشود از طریق توانمندی‌های داخلی و دانشمندان هسته‌ای خودمان و تجربیاتی که این مدت کسب کردیم، کار را ادامه دهیم،  ولی واکنش نهایی را باید بگذاریم زمانی که کارشناسان نظر کارشناسی خود را درباره آثار و عواقب تحریم ارائه دهند.

هنگ کنگ را جزو سرزمین اصلی چین می‌دانیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره تحریم‌های آمریکا علیه چین در قضیه هنگ‌کنگ عنوان کرد: خوی آمریکایی‌ها دخالت در امور داخلی کشورها به ویژه کشورهایی که با آنها در سیاست‌های مختلف همسو نباشد. شواهدی داریم که آمریکایی‌ها حتی در امور داخلی کشورهای همسو و نزدیک با خود به انحاء دخالت می‌کنند.

وی گفت: آنچه علیه کشورهای مستقلی مثل ایران و چین رخ می‌دهد، مداخله آشکار است که ایران همواره مخالف اینگونه مداخلات بوده و آن را محکوم کرده است.

موسوی ادامه داد: ما هنگ‌کنگ را جزو سرزمین اصلی چین می‌دانیم. این منطقه به صورت فرمول یک کشور ۲ سیستم اداره می‌شود و تاکنون این سیستم در ماکائو و هنگ‌کنگ خیلی خوب عمل کرده، ولی از آنجایی که طبع آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی استفاده از برخی روزنه‌ها و منافذ در این زمینه است، سعی کردند با دخالت در امور داخلی آنها و تحریک مردم، آنها را به سمت دیگری بکشند که با واکنش دولت مرکزی و چین روبرو شده و این واکنش مورد حمایت همه کشورهاست، جز آمریکا و یکی دو کشور که ممکن است منافع زودگذری در منطقه داشته باشند.

وی افزود: ما این دخالت‌ها را محکوم می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران به اصل چین واحد پایبند است.

موسوی همچنین به غربی‌ها توصیه کرد از دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل دست بکشند.

خواستار باز پس گیری همه دارایی‌های خودمان در کره هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اعلام ارسال یک محموله دارو و تجهیزات پزشکی توسط کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و اینکه آیا این محموله از همان منابعی است که ایران در کره جنوبی دارد، گفت: خیلی زحمت کشیدند! ۲ سال مذاکره با کره‌ای‌ها داشتیم و از آنجایی که کره‌ای‌ها در این زمینه متاسفانه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و منتظر پاسخ مثبت آمریکایی‌ها بودند، حدود هفت میلیارد دلار پول ملت ایران است که در کره بوده و باید هر وقت مطالبه کردیم به صورت مقتضی به صورت نقد و کالا به کشور ما عودت داده می‌شد که متاسفانه کره‌ای‌ها در این زمینه غفلت و تاخیر و تعلل داشتند و بارها به آنها گوشزد کردیم که آنچه به آن استناد می‌کنید، غیرقابل قبول و غیرقانونی است، چون ایران تحت هیچ تحریم قانونی و بین‌المللی نیست و آنچه آمریکا انجام دادند یک تحریم غیرقانونی و یکجانبه است و استناد به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل کره و سایر کشورها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما خواستار باز پس گیری همه دارایی‌های خودمان در کره هستیم، این اقدام اگرچه کوچک و گام مثبت و با تاخیر فراوان است، معتقدیم کره‌ای‌ها باید کمی بیشتر به این مسئله توجه کنند و روابط دیرینه و دوستانه ۲ کشور که در مقاطعی زبانزد بوده، با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نکنند.

هیچ محدودیتی درخصوص تجارت تسلیحاتی نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره خرید تسلیحاتی از روسیه و چین عنوان کرد: ما به عنوان یک کشور مستقل حق هرگونه تجارت از جمله تجارت تسلیحاتی داریم. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده در جنگ افزارهای مختلف است. تضییقاتی که از گذشته ایجاد کرده بودند امیدواریم برداشته شود و ما در چارچوب تجارت آزاد با کشورهایی که تشخیص دهیم این تجارت را برای خرید و فروش خواهیم داشت.فرق نمی‌کند روسیه و چین یا کشورهای همسایه و دوردست باشند براساس هنجارهای بازار عمل می‌کنیم و هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی دربارها فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در گرجستان گفت: ایران نسبت به هر اقدامی که سلامت بشر را به خطر بیندازد و برخی ممکن است منجر به سلاح‌های بیولوژیکی شود محکوم کرده است به ویژه در کشورهایی که اجازه دادند این آزمایشگاه‌ها در آن کشور بود. از موضوع گرجستان اطلاع ندارم، ولی این موارد باید تحت نظارت و بازرسی سازمان‌های بهداشتی جهانی باشد اما رها کردن آمریکایی‌ها در سرزمین‌ها و کشورهای مختلف دنیا و اجازه دادن برای اینکه از خاک آنها برای اقدامات آزمایشگاهی خاص استفاده کنند و ممکن است منجر به اتفاقات تروریستی و بیولوژیکی باشد، مخل نظم و امنیت بین‌المللی است و از سوی ایران محکوم است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره حادثه پیش آمده در مرز ایران و عراق برای دو کرد ایرانی گفت: ادعایی شده بود که دو تن از هموطنان ما در خاک عراق توسط پهپادهای ترکیه‌ای جان خود را از دست دادند، گزارش‌های غیررسمی در اختیار داریم، بررسی‌ها برای نحوه جان باختن آنها ادامه دارد. چون اتباع ایرانی بودند در خاک عراق بودند و ادعا شده توسط کشور ثالثی جان خود را از دست دادند، موضوع به لحاظ حقوقی ابعاد ویژه‌ای پیدا می‌کند، باید ابعاد و جزییات مشخص شود که بعد صحبت کنیم.

وی افزود: پیگیری های وزارت خارجه از طریق دولت عراق و اقلیم و ترکیه ادامه دارد و اگر جمع بندی و نهایی شود به اطلاع افکار عمومی خواهم رساند.

 ونزوئلا یا کشورهای دیگر درخواست داشته باشند ارسال می‌کنیم

خبرنگاری از موسوی سؤال کرد که آیا ایران برنامه‌ای برای ارسال محموله‌های سوخت دیگری به ونزوئلا دارد؟ که او پاسخ داد: اگر دولت ونزوئلا از ایران تقاضا کند که محموله‌های جدیدی از ما بخرند با تمهیداتی که اندیشیده شده و خواهیم اندیشید محموله‌های جدید را به آن کشور و کشورهایی که نیازمند مواد اولیه و انرژی ما باشند، ارسال خواهیم کرد. 

کارها برای تشکیل سفارت مجازی در فلسطین در حال انجام است

خبرنگاری درباره تشکیل فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی در مجلس یازدهم سؤال کرد که وی در این باره گفت: فراکسیون در مجلس قبلی بوده و ما هم استقبال کردیم و به نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها در مسائل خارجی و هم افزایی افکار و اندیشه‌ها برای پیشبرد منافع ملی کشور کمک می‌کند. 

وی درباره تشکیل سفارت مجازی ایران در فلسطین عنوان کرد: این قانونی است که مجلس تصویب کرده و جزو وظایف وزارت خارجه است و ما پیگیر این موضوع هستیم. اولین جلسه هفته پیش در وزارت خارجه برگزار و ابعاد مختلف سیاسی و حقوقی موضوع دیده شد. کارهای آن در حال انجام است و ما این را به عنوان کامل مهم دیپلماسی در این زمینه قلمداد می‌کنیم و مخاطب ما همه مردم فلسطین خواهند بود با همه گرایش‌ها و دین‌های مختلف، چه فلسطینی‌های داخل سرزمین‌های اشغالی و چه فلسطینی‌های آواره، ما ارتباطات خوبی با مردم فلسطین داشتیم و از این طریق هم ارتباطات ما تقویت خواهد شد.

انجام اقداماتی در راستای انتقال زندانیان ایرانی از خارج از کشور 

خبرنگاری درباره انتقال زندانیان ایرانی از قطر به ایران در پی شیوع کرونا در این کشور سؤال کرد که موسوی پاسخ داد:‌ من کلی عرض می‌کنم. کرونا باعث شد کشورهای مختلف هم در داخل این کشورها و هم با دیگر کشورها شرایطی را برای زندانیان فراهم کنند که تا جایی که ممکن است آزاد شوند یا محکومیت خود را به صورت راحت‌تری بگذرانند که از بیماری کرونا مصون باشند. قوه قضاییه ما بالای یکصد هزار نفر آزاد و یا مرخصی داده یا جرایمشان را تخفیف دادند. همین فرمول‌ها را با کشورهای همسایه و کشورهایی که زندانی داریم و تبادل زندانی هم داشتیم، انجام می‌دهیم. 

وی افزود: زندانیان ایرانی در کشورهای همسایه عمدتا عبور غیرقانونی و نقص مدارک داشته‌اند و یا اینکه کالاهایی به همراه داشته‌اند که در آن کشورها قانونی نیست. در این مدت اقداماتی در راستای انتقال زندانیان ایرانی از خارج از کشور صورت گرفته است.

 نمی‌توانیم در مقابل فریاد تظلم خواهی سکوت کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر در آمریکا که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: اینها امور داخلی سایر کشورهاست و ما بنای دخالت در امور داخلی هیچ کشوری نداریم و تاکنون نداشتیم، ولی از آنجایی که مباحث انسانی است و فریادی که مردم مظلوم آمریکا به ویژه رنگین پوستان داشتند،‌ نمی‌توانیم در مقابل این فریاد تظلم خواهی سکوت کنیم.

وی افزود: در چند مورد اعلام کردیم صدای آنها را شنیدیم و اعلام همبستگی کردیم و کشورهای دنیا و سازمان‌های حقوق بشری باید این صدا را بشنوند و فکری به حال وضعیت وخیم حقوق بشری در آمریکا کنند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.